fbpx

Kleine reizigersgroei op regionaal spoor (+1,1%): regionaal grote verschillen

Reizigers hebben in 2016 iets meer kilometers afgelegd met de regionale trein. Het gaat in vergelijking met 2015 om een groei van 1,1%, blijkt uit cijfers van het CROW. Tussen 2014 en 2015 was er nog spraken van een groei van ruim 9%.

Het regionale spoor is de afgelopen jaren vaak harder gegroeid dan NS op het hoofdrailnet. Maar in 2016 waren de rollen andersom. Gemiddeld nam het treingebruik op het hoofdrailnet in 2016 met 2 procent toe. Stations in stedelijke gebieden zagen het aantal reizigers zelfs met 5 procent toenemen.

Groei
Gemiddeld genomen is de groei op het regionale spoor in 2016 dus klein, maar er zijn grote verschillen per spoorlijn. Op de spoorlijn Leeuwarden – Stavoren is het aantal reizigerskilometers met bijna 12 procent gegroeid. Ook is er fors meer gereisd op de spoorlijn Groningen – Winschoten / Veendam (+6,5%). Maar op een aantal regionale spoorlijnen is het gebruik juist fors afgenomen. Aan kop gaat Almelo – Mariënberg / Hardenberg met een afname van 13%. Op dat traject moesten treinreizigers ruim een maand met de bus vanwege werkzaamheden.

Dalers
Ook tussen Leeuwarden en Harlingen reizen nu fors minder reizigers (-11%), net als tussen Groningen en Roodeschool (-7%). Op de Maaslijn zijn overvolle treinen al langer een bekend gegeven. Mogelijk heeft dat ertoe bijgedragen dat Veolia in het laatste jaar van haar bestaan iets minder reizigers op die lijn wist te vervoeren.

Niet volledig
Het CROW merkt op dat de cijfers niet volledig compleet zijn. “De cijfers moeten nog worden opgehoogd voor gemiste reizigerskilometers. Deze kunnen worden veroorzaakt door uitgevallen of afwezige OV-chipkaartapparatuur (bij sommige onderaannemers, scholierenlijnen en buurtbuslijnen), en ook door reizigers die vergeten uit te checken” schrijft het kennisplatform.

Cijfers
Het CROW heeft de cijfers opgevraagd bij de ov-autoriteiten. Alleen de gegevens over de Hoekse lijn en de treindienst Gouda-Alphen aan den Rijn zijn afkomstig van de vervoerder. Naar aanleiding van de ontvangen cijfers stelde het CROW soms aanvullende vragen, waarna de cijfers in enkele gevallen herzien werden. Soms ook in eerdere jaren. Het CROW stelt dat de kwaliteit van de data nu beter is dan voorgaande jaren.

In Gelderland / Overijssel konden een beperkt aantal reizigerskilometers niet aan een specifieke spoorlijn worden toegekend. Bijvoorbeeld bij gebruik van een NS Dagkaarten. De reizigerskilometers die niet aan een specifieke spoorlijn zijn toegekend, zijn meegenomen in de totaalcijfers maar staan verder niet benoemd in bovenstaande tabel. Cijfers betreft reizigerskilometers in miljoenen.

Als de cijfers uitgesplitst worden naar ov-autoriteit, dan valt vooral op dat de provincie Gelderland goed scoort (+4,7%). De Metropoolregio Rotterdam Den Haag scoort nog hoger (+5%), maar daaronder valt alleen de Hoekse lijn.

 

Cijfers zijn afkomstig van het CROW.

3 gedachten aan “Kleine reizigersgroei op regionaal spoor (+1,1%): regionaal grote verschillen”

  1. GJ de Groot schreef:

    De CROW of het CROW (beide worden gebruikt)? Wat betekent CROW? Alle cijfers x1.000?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Goed opgelet, ik heb het nu aangepast. Cijfers zijn reizigerskilometers in miljoenen. De naam CROW is oorspronkelijk een afkorting van Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek. Die naam dekte de lading niet meer toen de organisatie steeds meer een kennisplatform werd. Daarom is CROW niet langer een afkorting, maar een eigennaam.

  2. Puck schreef:

    Daar waar het aantal reizigerskilometers is afgenomen t.o.v. vorig jaar, is het overwegend nog wel hoger dan het jaar daarvoor. Al met al geen slecht resultaat, vind ik.

Laat een antwoord achter aan GJ de Groot Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *