Home

Kroatië per trein: prijzen & tips

Met de trein naar Kroatië? Dat kan prima. Er zijn meerdere opties. Binnen Kroatië is treinreizen erg voordelig, maar de treinen hebben hele lage frequenties. In dit artikel zetten we alle handige informatie omtrent treinreizen in Kroatië op een rij.

Vanuit Nederland per trein naar Kroatië

Men zegt wel eens: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Dat geldt ook als je per trein naar Kroatië wilt. Wil je naar Noord-Kroatië? Dan is de nachttrein Stuttgart – Rijeka erg handig. Deze trein rijdt alleen tijdens het zomerseizoen en bestaat uit één rijtuig en is daardoor snel volgeboekt. Het rijtuig rijdt mee met de nachttrein naar Zagreb. Daar is meer capaciteit. Zowel vanuit Stuttgart als Zürich zijn er slaaprijtuigen naar Zagreb.

Trein naar Kroatië via Stuttgart

Treinen in Duitsland zijn helaas vaak te laat. Daarom adviseren we je een ruime aansluiting te plannen in Stuttgart. Minimaal 2 uur, beter 4 uur. Dreig je toch de aansluiting in Stuttgart te missen? Dan kun je doorreizen per ICE naar München Ost, en in München Ost instappen in de nachttrein.

Reisschema naar Stuttgart:

[Tijd voor een maaltijd en een bliksembezoek aan Stuttgart]

Neem je het deel naar Zagreb? Dan vertrekt de trein ook om 20:29 uur uit Stuttgart. Het deel dat Zagreb als eindbestemming heeft komt rond 10:40 uur in de Kroatische hoofdstad aan.

Trein naar Kroatië via Wenen

Een andere route naar Kroatië is via Wenen. Je kunt overdag naar Wenen reizen. Je moet dan minimaal in Frankfurt overstappen. Je kunt ook kiezen voor de directe nachttrein Amsterdam – Wenen. Als je overdag reist naar Wenen reist raden we je aan om minimaal één nacht in Wenen slapen.

Vanuit Wenen er tijdens het hoogseizoen een directe nachttrein Wenen – Split. Deze trein rijdt slechts 3x per week. Je kunt uiteraard twee nachten achter elkaar een nachttrein nemen, maar houdt er wel rekening mee dat je in een nachttrein altijd minder goed slaapt als in een gewoon bed. Dus twee nachten achter elkaar de nachttrein kan vermoeiend zijn.

Reizen met de trein binnen Kroatië

De Intercity Zagreb – Split (ICN), deze trein rijdt 2x per dag en doet er 6,5 uur over. Reserveren is sterk aanbevolen.

In Kroatië rijden verschillende treinen. De frequentie van treinen binnen Kroatië is alleen een stuk lager als wij in Nederland gewend zijn. Tussen Zagreb en Split rijden bijvoorbeeld twee intercity’s per dag, aangevuld door één a twee nachttreinen. Tussen Zagreb en Rijeka rijden er drie rechtstreekse treinen per dag. Op regionale trajecten rijden er wel wat meer treinen, maar het blijft heel beperkt in vergelijking met onze Nederlandse maatstaven.
In de zomer kun je vaak extra voordelig een treinkaartje kopen voor de Kroatische trein, zo bevestigt de Kroatische Spoorwegen tegenover Treinreiziger.nl. In 2023 betaal je voor Zagreb – Split, een afstand van ongeveer 400 kilometer, circa 16 euro. Opvallend genoeg: in 2017 bekeek Treinreiziger.nl ook de tarieven, en sindsdien zijn de tarieven niet of nauwelijks duurder geworden.

1e en 2e klasse

In de meest nieuwe treinen van Kroatië is het verschil tussen de 1e en 2e klasse zeer minimaal. Zelfs de kleur van de stoelen is hetzelfde. Het comfort verschilt iets, maar om nu te zeggen dat de 1e klasse veel comfortabeler is als de 2e klasse? Nee, dat niet. Wat ons betreft kun je dus prima 2e klasse reizen. Op onderstaande foto op de voorgrond de 1e klasse, en achter de deuren is de 2e klasse zichtbaar.

Internationale treinen naar Kroatië

Dit zijn de belangrijkste internationale treinen van en naar Kroatië:

  • EuroCity (Dagtrein) Frankfurt – München – Salzburg – Villach – Ljubljana – Zagreb
  • Nachttrein (EuroNight) Zürich – Innsbruck – Villach  Ljubljana – Zagreb
  • Nachttrein (zomerperiode) Boedapest – Zagreb – Split
  • Nachttrein Praag – Rijeka (RegioJet, zomerperiode)
  • Nachttrein Stuttgart – Rijeka (1 rijtuig, zomerperiode)
  • Nachttrein Stuttgart – München – Zagreb
  • Nachttrein Bratislava – Wenen – Split (3x per week, zomerperiode)
  • Nachttrein Boedapest – Split (3x per week, zomerperiode)
  • Nachttrein Boedapest – Rijeka (zomerperiode)
  • Dagtrein Boedapest – Zagreb
  • Dagtrein Villach – Ljubljana – Vinkovic
  • Dagtrein Wenen – Ljubljana – Zagreb

Reistijden met de trein in Kroatië

De treinreis Zagreb – Osijeka duurt circa 5,5 uur. Zagreb – Rijeka een ruime 3,5 uur. Met de trein van Zagreb naar Split? Dat kan in zes uur overdag met de intercity en circa 8 uur met de nachttrein. Er rijden geen treinen naar Dubrovnik. Als je naar Dubrovnik reis je met de trein naar Split. In Split kun je overstappen op de bus naar Dubrovnik.

Met Interrail door Kroatië

Wil je een leuke rondreis door Europa maken, en daarbij ook Kroatië? Dan is Interrail ideaal. (Zie ook: Interrail: met de trein door Europa). Voor nachttreinen moet je echter een toeslag betalen. Voor de Duitse ICE is reserveren in de regel optioneel, maar wel sterk aanbevolen.


Achtergrond Kroatische Spoorwegen
Hrvatske željeznice (), hier afgekort met HZPP, is de Kroatische spoorwegmaatschappij. Het is medio 1992 opgericht nadat Kroatië onafhankelijk werd. Het Kroatische spoorwegnet heeft 2974 km rails, waarvan 248 km tweesporig. Het grootste deel van het netwerk is dus enkelsporig. Dat kan ook prima met de lage frequenties die daar gebruikelijk zijn. Minder dan de helft van het netwerk is elektrisch, 1228 km. Volgens wikipedia is de belangrijkste spoorlijn is die van Dobova naar Tovarnik. Deze maakt deel uit van de Pan-European Corridor X en verbindt de economisch meest ontwikkelde steden in Kroatië met elkaar.

Stand van zaken: 2023

This post was last modified on 13 augustus 2023 23:02

Bekijk reacties

  • U zegt eerst dat je rechtstreeks vanaf Frankfurt naar Kroatië kunt. Vervolgens geeft u een voorbeeld waar je vertrekt vanaf Frankfurt en dat je moet overstappen in München, dat klopt dan niet helemaal. Een overstaptijd van 90 minuten maakt de reis er ook niet echt aantrekkelijker op overigens.

    • Dat hoeft niet met elkaar in tegenspraak te zijn. Er is een trein Frankfurt - Zagreb, maar die vertrekt om 8:20 uur. De eerste trein uit Nederland komt na die tijd aan. En dus
      De overstaptijd is vrij ruim in München, zeker gezien het tijdstip is dat niet helemaal wenselijk. Nachttreinen staan vaak wel ruim voor vertrek klaar. De ruime overstap zorgt er ook voor dat de aansluiting door vertraging niet snel verloren zal gaan.

  • Interessant om te lezen, maar ik vraag me altijd af wie er 20 uur in de trein gaat zitten terwijl je er ook in 2 uur met het vliegtuig kan zijn, vaak tegen dezelfde prijs of soms zelfs goedkoper.

    • Klopt, dat is een zeer beperkte groep. Ze zullen er zijn, maar zeldzaam. Daarom is er ook geen rechtstreekse verbinding. Ik denk dat de autoslaaptrein een reële optie is.

    • Het inchecken voor vlucht duurt al langer dan twee uur. In een nachttrein kun je slapen en rust je uit. Dan kun je van vliegen niet zeggen. Reizen is deel van de vakantie :)
      Ik ben ooit in drie dagen van Rotterdam via Köln naar Athene gereisd. Alleen had je toen geen goedkope vluchten. wel leuk gezelschap op de trein, ook op de andere trajecten.

      • Ik denk inderdaad dat de mensen die dit doen de reis zelf zien als onderdeel van de vakantie. Kan me voorstellen dat je geweldig mooie landschappen aan je voorbij ziet komen. Desondanks geef ik toch de voorkeur aan vliegen; 2 uurtjes in dat ding en 2 uurtjes op Schiphol doorbrengen is nou ook weer niet zo zwaar dat je doodmoe in Kroatië aankomt :p

        • Ik ga het zelf volgend jaar doen met de autoslaaptrein. Mijn ervaring is dat een reis met het vliegtuig van city tot city in Europa al snel 7 uur kost. Ik heb stiekem heel wat keren gevlogen naar Madrid en Boekarest (ook wel eens de trein). Bij die reistijd reken ik deur tot deur. Trein komt er niet bij in de buurt, maar zowel reistijd als kosten van vliegtuig worden regelmatig onderschat. Transfer en parkeerkosten en ook bagage kosten worden niet altijd meegenomen, terwijl dat bij de trein wel gebeurd. Niet dat de trein op lange afstanden daardoor super voordelig wordt, maar volkomen eerlijk zijn de vergelijkingen ook niet. Zelfde geldt met de auto, onderhoud, verzekering, belastingen en aanschaf/afschrijving worden zelden meegenomen. Op zich ook logisch, als je een auto hebt maak je sommige kosten toch, ongeacht je hem gebruikt. En kosten die je al hebt gemaakt (aanschaf) snap ik ook wel dat je die niet meeneemt. Maar daarmee sta je als andere modaliteit al met 2-0 achter.

      • "In een nachttrein kun je slapen en rust je uit" geldt, denk ik, alleen voor mensen die zijn gezegend met een uitstekend slaapvermogen. Ik kan het niet. Heb vroeger veel met Russische nachttreinen gereisd (reden stabiel, goede bedden), maar ik deed nooit een oog dicht. Als ik moet kiezen tussen 20 uur treinen tegen bedrag X of 5 uur vliegen (incl. inchecken) voor hetzelfde bedrag of (waarschijnlijk veel) minder, kies ik toch voor het vliegtuig. Ben helemaal voor internationale treinen, maar dan overdag en maximaal 8 uur.

    • Uiteraard. Maar sommige mensen kiezen om uitlopende redenen toch voor de trein. Vandaar deze informatie. Maar het gaat inderdaad om een kleine groep.

  • De nieuwe treinen op de afbeeldingen zijn ook van die crappy lichte troep. Nog niet zelf gezien in Kroatië. Waarom kan men anno 2017 geen normale treinen meer bouwen?

    • Ze rijden wel in Kroatië. Een locomotief met rijtuigen is duurder en zijn zwaarder. Zwaardere treinen zorgen voor meer slijtage en kunnen meer ravage veroorzaken bij een aanrijding. Bovendien zijn treinstellen vaak gelijkvloers.

  • Voor alle mensen die zich afvragen waarom met de trein en niet met het vliegtuig: vliegen is één van de meest belastende dingen voor het milieu die je op dit moment kan doen. Als we allemaal wat vaker met de trein op vakantie gaan scheelt dit zoveel! En hoe meer mensen met de trein gaan hoe beter de verbindingen uiteindelijk worden. Voor mij en mijn man in elk geval een reden om wat vaker met de trein het avontuur op te zoeken.

    • Precies dit! Ik vlieg niet, uit principe, en kwam er daardoor achter dat een treinreis op zich al een toevoeging is aan je vakantie. Je voelt hoe ver je gaat, ziet landschappen, hebt tijd om te rusten, te lezen, spelletjes te spelen. Op alle vlakken een aanrader!

  • Hallo,

    Ik zie in jullie artikel staan dat er in de zomerperiode een nachttrein gat van Boedapest – Zagreb – Split. Wij willen hier in de zomerperiode graag gebruik van maken, maar kunnen niet veel informatie vinden over deze route. Hebben jullie hier misschien wat meer informatie over? Ik ben vooral benieuwd naar de prijzen en of ik van tevoren kaartjes kan kopen.

  • We willen begin juni naar Macedonië en zouden graag met de autotrein zo ver mogelijk komen.
    Ik kan er weinig informatie over vinden. Kunnen jullie mij wat meer informatie geven? We zijn geïnteresseerd in de vertrek en aankomsttijden, of we van tevoren kunnen reserveren en natuurlijk de kosten.
    Met vriendelijke groet.
    Han Eilander

  • Zijn er mogelijkheden om de camper richting Kroatië op de trein te zetten hoogte 3.10 lengte 6.50.....graag horen wij van u...
    M.v.g pierre hahn

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

5 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

1 week terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

1 week terug