fbpx

Mansveld beboet opnieuw NS en ProRail

De Nederlandse Spoorwegen moeten opnieuw een boete van 2,75 miljoen euro betalen, omdat reizigers niet tevreden genoeg zijn over de dienstverlening van het bedrijf. Daarnaast dreigt de vervoerder nog zo´n zelfde boete te krijgen. Ook spoorbeheerder ProRail hangt een boete van 1,5 miljoen euro boven het hoofd als de prestaties dit jaar niet verbeteren.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) besloten, zo heeft ze woensdag aan de Tweede Kamer geschreven. Omdat NS in 2012 niet aan alle afspraken met de overheid over klanttevredenheid voldeed, kreeg het bedrijf een voorlopige boete opgelegd. Reizigers waren ontevreden over de stiptheid van treinen. Ook vonden ze dat de kans op een zitplaats in de spits omhoog moet en dat servicemedewerkers meer aanspreekbaar moeten zijn. Omdat de situatie op die punten vorig jaar niet is verbeterd, moet NS definitief de boete van 2,75 miljoen euro betalen. Het bedrijf, dat vorige week meldde vorig jaar een verlies van 43 miljoen euro te hebben geleden, hield daar al rekening mee.

Voor 2013 legt Mansveld de NS om soortgelijke redenen een voorlopige boete van eveneens 2,75 miljoen euro op. Die wordt kwijtgescholden als het bedrijf in 2014 wel voldoende presteert. "Ik verwacht dat de NS alles op alles zet om de prestaties verder te verbeteren en de reizigers tevreden te stemmen´´, zegt de staatssecretaris. Ze wil de trein zo aantrekkelijk mogelijk maken voor reizigers. "Zij moeten daarom kunnen rekenen op een trein die op tijd rijdt.´´

NS topman Timo Huges is het met staatssecretaris Mansveld eens. "Gemiddeld goed is niet goed genoeg. Wat heeft de reiziger eraan dat 93,6% van de treinen op tijd rijdt als hij in een vertraagde trein zit?" zei Huges vorige week bij de presentatie van de jaarcijfers. Hij wees erop dat sommige trajecten een beduidend slechtere punctualiteit hebben dan het landelijk gemiddelde. 

Ook ProRail dreigt beboet te worden, omdat de punctualiteit op regionale spoorlijnen en van goederentreinen vorig jaar niet hoog genoeg was. In 2012 en 2011 voldeed de spoorbeheerder wel aan alle afspraken.

Mansveld besluit begin 2015 of de boetes over 2013 definitief worden.

(c) ANP