fbpx

Mee met de Wadloper: in Roemenië nog steeds actief

09 jan 2018 14:31

De Wadlopers waren jarenlang het boegbeeld van de Groningse en Friese spoorlijnen. Ook op de Maaslijn, de Kamperlijn en het spoorlijntje Almelo – Mariënberg (Veenexpress) hebben de oude NS-diesels gereden. Dit jaar is het alweer 10 jaar geleden dat de treinen voor het laatst in Nederland reden. Toch maken de Wadlopers nog dagelijks veel kilometers. Bijvoorbeeld in Roemenië, waar Treinreiziger.nl de treinen opzocht.

“Hier zijn ze nu het boegbeeld geworden van de particuliere spoorwegmaatschappij TFC”, zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. TFC kocht meerdere Wadlopers, net als spoorwegmaatschappijen uit Polen en Argentinië. Dat de TFC trots is op de oude Nederlandse diesels, blijkt wel bij het loket in Boekarest. “Daar hangen meerdere grote foto’s van de wadloper.” Niet in het geel, maar in de rode huisstijl van de spoorwegmaatschappij. Alle Wadlopers hebben in Roemenië tegenwoordig die huisstijl.

Persoonlijke begeleiding

In de voorbereiding op onze reis nemen we contact op met de klantenservice van de TFC. Weten ze waar de stellen worden ingezet? De klantenservice reageert uiterst behulpzaam. Niet alleen de specifieke ritten worden gedeeld waar de Wadlopers op rijden, maar we krijgen ook het aanbod om in de cabine bij de machinist te kijken. Dat aanbod slaan we natuurlijk niet af.

Eenmaal aangekomen in Boekarest blijkt een medewerker van het TFC-kantoor speciaal voor ons ook naar het station gekomen te zijn. En dat niet alleen: hij reist zelfs met ons mee van Boekarest naar Ploiesti. Een afstand van circa 60 kilometer die de Wadloper in ongeveer een uur aflegt. Een ticket kost voor dit deel 10 Lei, wat neerkomt op iets meer dan twee euro.


Beijk het videoverslag
Van buiten zien de treinen er nu dus heel anders uit dan in de NS-periode. Hoe zit dat van binnen? Hildebrand: “De meeste treinen hebben nog de oude Nederlandse bekleding, al zijn ze dat nu wel aan het veranderen. Ook de Nederlandse kunst zit nog op de muren. Maar verder vind je in de trein weinig Nederlandse teksten. In de cabine van de machinist staat nog wel de maximumsnelheid in het Nederlands aangegeven.”

Reiziger op 1, 2 en 3

Na Ploiesti gaat onze trein verder naar Maneciu. Bij toeval hebben we een primeur. Het is namelijk de eerste rechtstreekse trein vanuit Boekarest die doorrijdt naar Maneciu. Tussen Ploiesti en Maneciu rijdt er al langer ongeveer iedere twee uur een trein, dat zijn ook allemaal Wadlopers. Ook hier reist er weer een medewerker van TFC met ons mee. “Ik voel mij hier echt op 1, 2 en 3 staan. Dit heb ik nog nooit ergens meegemaakt”, zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Hij denkt niet dat hij de bijzondere behandeling krijgt omdat hij redacteur is. “Ik heb dat namelijk in eerste instantie niet genoemd, en we kregen wel direct het aanbod om met de machinist mee te reizen.” Toch zou het een rol kunnen hebben gespeeld: “In 2016 had ik ze ook al eens gemaild, toen had ik het wel aangegeven. Die e-mailconversatie was nog zichtbaar.”

Mooie trajecten

Het traject Ploiesti – Maneciu is een leuk stuk, vooral in de lente en in de zomer. Bij Valenii de Munte vormen de bomen met hun blaadjes als het ware een tunnel. Nu zijn de bomen kaal. In de winter is het met sneeuw ook mooi, maar daarvoor zijn wij nog net wat te vroeg. Vanaf half of eind januari ligt er meestal wel sneeuw. Wij reizen overigens tot Teisani, een traject van 40 kilometer. Ook over dit stuk doen we een uur. We boemelen dus met lagere snelheid door het Roemeense landschap. Het kaartje kost hier 5,5 Lei, ruim 1 euro.

Handmatige overwegen

Bijzonder is dat de overwegen op dit traject nog met de hand bediend worden. Bovendien heeft ieder stationnetje nog een stationschef. De perrons stellen daarentegen weinig voor. Soms ontbreken ze zelfs helemaal en dan hebben de Nederlandse treinen een behoorlijk hoge instap. Alhoewel het traject Teisani – Maneciu ook aanbevolen wordt, hebben wij daar geen tijd voor. Volgens de medewerkers is ook het traject Ploiesti – Slănic de moeite waard.

Realtime inzicht

In veel opzichten is Roemenië nog minder ontwikkeld dan in Nederland – maar niet in alle. Zo toont een medewerker hoe hij realtime kan zien hoeveel reizigers in de trein zitten, en waar de reizigers naartoe gaan. Dat is mogelijk doordat het in Roemenië gebruikelijk is om een treinkaartje te kopen voor een specifieke trein. Ook in de trein kun je een kaartje kopen, dat kost 2 Lei (circa 50 cent) extra.

De bovenste regel toont de ticketgegevens onze redacteur. Een ticket naar Teisani met R15149 , een afstand van 100 kilometer, kostte 16 Lei.

Cameratoezicht

De treinen zijn ook uitgerust met camera’s. Dat maakt het voor de spoorwegmaatschappij ook gemakkelijk om te controleren of medewerkers niet zelf kaartjes tegen gereduceerd tarief verkopen om het geld in hun eigen zak te steken. Iets wat in Roemenië, zeker bij de CFR, nog geregeld voorkomt. Voor de veiligheid zijn de treinen ook uitgerust met een dashcam.

DM ’90 (Buffel)

In Roemenië kan je niet alleen oude Nederlandse treinen tegen komen, maar ook oude Duitse en Franse treinen. De Wadloper is tot nu toe de enige Nederlandse trein in Roemenië, maar daar gaat verandering in komen. Volgens Rail Magazine gaan binnenkort ook alle Buffels (DM ’90) naar Roemenië. Die gaan echter naar Ferotrans. Een goede reden om in de toekomst nog eens terug te keren.

De wadlopers rijden op onder andere deze ritten:

  • Boekarest – Targoviste (rijdt 2x p/d)
  • Targoviste – Pietrosita (rijdt 1x p/d)
  • Ploiesti Sud – Slănic
  • (Boekarest – ) Ploiesti Sud – Maneciu
  • Boekarest – Ploiesti Sud – Buzau (in elk geval op IR 15053 en IR 15056)
  • Cluj Napoca – Orade




De wadloper kent een hoge instap.

 

14 gedachten aan “Mee met de Wadloper: in Roemenië nog steeds actief”

  1. dries molenaar schreef:

    Moor voor hen. Jammer dat die sprinter in de achtergrond helemaal onder de dertien in een dozijn graffiti zit.

    1. Hildebrand van Kuijeren, Treinreiziger.nl schreef:

      Dat zijn in Roemenië moderne intercity’s (interregio’s), voor de middenlange afstanden 🙂

  2. F.F.W. Beijerling schreef:

    Amusant en plezanr verslagje. Leuk.

  3. Rob van Ee schreef:

    RailMagazine heeft nergens gepubliceerd dat de zg Buffels aan TFC zouden zijn verkocht. Tip…lees eens het jaarboek SPOOR, al sinds 2012 jaarlijks een update over de inzet van de 13 DH-STELLEN

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik neem aan dat ze TFC bedoelen met Ferotrans https://m.facebook.com/Railmagazinenl/photos/a.279598235479786.53029.268960009876942/1293676827405250/?type=3&source=48. Dus dat is niet iets wat wij zomaar verzonnen hebben. Wellicht heeft u het Facebook bericht gemist?

      Het jaarboek Spoor ken ik,ik weet dat daar altijd aandacht voor de Wadloper is. Wij hebben een wat andere doelgroep, maar omdat ik nu toch in Roemenië was leuk om na 10 jaar eens terug te blikken. Het (detail)niveau is hier bewust anders.

      1. Anoniem schreef:

        TFC is een andere club dan Ferotrans, TFC kocht in 2012 rechtstreeks de 13 DH – stellen. Ferotrans in Isasi heeft oa de ICK – rijtuigen opgekocht en nu ook het DM90 – materieel. RailMagazine meldt op Facebook Ferotrans als koper en niet TFC.

      2. Rob van Ee schreef:

        TFC is een andere club dan Ferotrans, TFC kocht in 2012 rechtstreeks de 13 DH – stellen. Ferotrans in Isasi heeft oa de ICK – rijtuigen opgekocht en nu ook het DM90 – materieel. RailMagazine meldt op Facebook Ferotrans als koper en niet TFC.

  4. Jarno Vriend schreef:

    Bedankt voor de mooie beelden.

  5. Eric schreef:

    Wat is dit gaaf zeg?! Erg leuk!

  6. johan II schreef:

    De liefde spat er vanaf. Bij Hildebrand, de Roemenen. Ongelofelijk.
    Zelfs bij die 2 ouwetjes eerste rij balkon (hierboven of bij de muppets, niet op de trein) meen ik druppeltjes door de kiertjes en gaten te zien glinsteren. Wat zeg ik, helemaal onder de dertien in een dozijn oerhollandse klein hartje lelieblank pit grafitti’. Zelfs Frans Bauer, ook zigeunerbloed, West Side Story of Claasic FM kan hier niet tegenop. Bas Heine komt hier nooit uit.
    Dit s by far de leukste en zeker de allerbeste website van NL. Hildebrand forever!

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dankjewel voor het mooie compliment.

  7. Erwin schreef:

    Beste redactie,
    Ik de Wadlopertrajecten in Roemenië ook bezocht en veel fraaie foto’s gemaakt. Mocht er interesse zijn, dan stel ik die beschikbaar voor online gebruik. Laat maar weten.
    Erwin

    1. Henny schreef:

      Hallo Erwin,
      het is prachtig materieel in deze nieuwe kleurstelling. Wat mij betreft deel je al je foto’s via Facebook of misschien via deze site, indien mogelijk in groot formaat. Is ja altijd leuk om foto’s te delen.
      Groet,

      Henny

  8. David Nijenhuis schreef:

    Zijn het alleen DH2 die in Roemenië rijden, of zijn daar ook nog DH1 te vinden? Bij welke maatschappijen rijden de Wadlopers nog meer?

Laat een antwoord achter aan Rob van Ee Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *