Meer reizigers tevreden in eerste kwartaal

Klanten van NS blijven matig tevreden over het op tijd rijden van de trein, maar zijn wel positiever dan voorgaande jaren. Over de informatievoorziening waren reizigers ook meer tevreden dan voorgaande jaren. Dat blijkt uit het onafhankelijke klanttevredenheidsonderzoek dat elk kwartaal wordt gehouden.

Op tijd
Voor het derde opeenvolgende jaar werden reizigers geplaagd door een ontwrichting of uitdunning van het treinverkeer als gevolg van sneeuwval en vorst. Hoewel klanten tevredener waren (49%) over het op tijd rijden dan in voorgaande winters (2010: 46%, 2011: 44%), zegt NS zelf dat het geen goed resultaat is. Eind maart lag Amsterdam en Schiphol uren lang plat. De effecten van die storing zullen vooral in de klanttevredenheidscijfers van het tweede kwartaal zichtbaar worden.

Reisinformatie
Reizigers waren tevredener over de reisinformatie ten opzichte van de vorige winters. Van de ondervraagden gaf 56% de informatievoorziening een 7 of hoger, waardat in 2011 en 2010 nog 50% en 54% waren. Opvallend is dat de aanspreekbaarheid en vriendelijkheid van het NS-personeel een stuk lager gewaardeerd werd, 57% was hierover tevreden (60% en 62% in 2011 en 2010). Consumentenorganisaties hebben aangegeven graag te willen weten wat de verklaring hiervoor is en wat NS hier in de toekomst aan gaat doen.

Verblijf op het station
De schoonmaakstaking heeft minder diepe sporen nagelaten dan de langdurige acties in 2010. Van de reizigers was 55% tevreden over de reinheid van de station. 78% van de klanten was te spreken over de sociale veiligheid tijdens hun verblijf op het station.

Algemeen oordeel
Het algemene oordeel over NS werd door 73% van de ondervraagden met een 7 of hoger beoordeeld. Dat is een gemiddeld niveau voor een eerste kwartaal, al is het ook wel eens hoger geweest. De recente hoeveelheid sein- en wisselstoringen laat zien dat oorzaken van uitval en vertragingen niet alleen in weersomstandigheden gezocht moeten worden.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

3 uur terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

3 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

3 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

4 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

5 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

5 dagen terug