Met de auto naar het station

Als gemiddeld autogebruiker (zo´n 12.000 km per jaar) en regelmatige treinreiziger (zo´n 16.000 km per jaar) volg ik de ontwikkelingen rondom verbetering op het spoor- en wegennet op de voet. Zaterdag 19 april 2008 stond er in de plus bijlage van het Noord Hollandsdagblad een interview met Joost Ravoo (directeur NS in de regio Randstad Noord). In dit interview komt naar voren dat zogenaamde regiopoorten de oplossing zijn voor het huidige file probleem.

De visie van de NS is om langs de grote snelwegen in Nederland supertransferia/regiopoorten aan te leggen. het opknappen van stations (Leiden als pilot station) en het uitbreiden van parkeergelegenheid bij stations.

Supertransferuim
Als voorbeeld wordt in het artikel wordt een (nieuw) station bij Lelystad genoemd. Langs de A6 zou zo´n supertransferium moeten verrijzen. Maar de NS is ook aan het kijken naar een mogelijkheid om langs de A7 en de A9 in Noord Holland zo´n supertransferium aan te leggen.

Voor Noord Holland noemt de NS de mogelijkheid om dit bij station Uitgeest te doen (ligt naast de A9). Als de NS zoiets gaat doen, dan moet er zeker wat gebeuren aan het station. Station Uitgeest zal minimaal overdekt moeten worden en het aantal parkeerplaatsen zal moeten worden uitgebreid. Gratis dan wel betaalde parkeerplaatsen. Naar mijn mening vinden automobilisten betaalt parkeren nog niet zo heel erg als; het tarief per dag niet te hoog is (bijv. €0,50 per dag, €2,50 per week, €10,- per maand).

Een belangrijke pijler om mensen in de trein te krijgen is het uitbreiden van parkeergelegenheid. Dhr. Ravoo spreekt over een uitbreiding van 35000 onbetaalde parkeerplaatsen in heel Nederland, en dan vooral in de kleinere gemeenten.

Zelf denk ik dat daar ook de kracht zit van de NS. Je gaat met de auto naar het station en kan daar ruim en veilig(!) parkeren. Als mensen hun auto gratis dichtbij het station kunnen parkeren, is de stap kleiner om met het openbaar vervoer te gaan.

Parkeer kosten
Om even een situatie te schetsen heb ik wat tarieven gekopieerd van de NS site. "Omdat de tarieven op P+R terreinen bij NS-stations overal anders zijn (in veel gevallen zelfs gratis), varieert het dagtarief voor treinreizigers tussen de 3,20 euro en 4,80 euro. Met een Voordeelurenabonnement betaalt u slechts 1,90 euro tot maximaal 2,90 euro per dag"

Hier uit komt een klein rekensommetje (er van uitgaande dat je als forens een korting krijgt op basis van een Voordeelurenabonnement). Je reist vijfdagen per week naar je werk in een andere plaats. 5 x €1,90 = €9,5 per week en dus €38,- per maand. Maar dit kan zelfs oplopen tot een bedrag van €58,- per maand. Dat vind ik best een "aanslag" op je maand salaris.

Veiligheid
Bij dergelijke parkeerplaatsen wordt altijd geclaimd dat je auto er veilig staat. Er zijn inderdaad ook wel faciliteiten aangebracht om de veiligheid te bevorderen (verlichting, bosjes weggehaald) maar er is geen of nauwelijks beveiliging (door beveiligingsbedrijf) te zien. Mensen met slechte bedoelingen kunnen nog steeds bij de auto´s komen met alle gevolgen van dien. Als er niet zoveel treinreizigers zijn, buiten de spits en ’s avonds, dan is ook zo´n parkeerterrein uitgestorven. Mijn voorkeur gaat ook meestal uit naar parkeren in een woonwijk. Daar is eigenlijk altijd wel iemand die een soort sociale toezicht houdt op de spullen die er in de straat staan. Natuurlijk kan daar ook wat gebeuren, maar het voelt veiliger dan bij een (verlaten) station.

Ook het na vervoer is een belangrijk punt. In Januari heeft de NS de dienst OV-fiets service overgenomen. Binnen de stad is dit een prima vervoermiddel, zelf heb ik een half jaar gebruik gemaakt van een fiets in Haarlem centrum. Onder bijna alle weersomstandigheden was dit prima te doen.

Tenslotte; ik denk dat de NS zich moet realiseren dat mensen graag met hun auto naar het station komen. Tegen een geringe vergoeding zelfs wel betaalt willen parkeren. Maar reizigers verwachten dan wel dat hun auto veilig staat en dat ze zich ook veilig voelen op zo´n parkeerterrein. Hier moet de NS bij de ontwikkeling van de supertransferia zeker rekening mee houden als ze autoreizigers willen verleiden tot treinreizigers. De eerste stap naar goed na vervoer is gezet door de overname van OV-fiets, maar ook hierbij zijn zeker nog meer mogelijkheden te bedenken. Misschien moet de NS gaan uitkijken naar een totaal oplossing voor mensen. Het voor vervoer veilig en makkelijk parkeren, reizen met de trein en het na vervoer naar de plaats waar je werkt.

Mart Hopman liet zich overhalen om in de zomer van 2007 samen met zijn klasgenoot en initiatiefnemer van deze site het wereldrecord treinreizen te verbeteren.

This post was last modified on 8 november 2016 10:09

Share
Tags: Mobiliteit

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

12 uur terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

4 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

4 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

5 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

6 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

6 dagen terug