Home

Nieuwe dienstregeling zondag van start: dit wijzigt er

Komende zondag 10 december gaat de nieuwe dienstregeling in. Vooral tussen Amsterdam en Eindhoven en tussen Leeuwarden en Meppel komen er treinen bij. Maar ook op tal van andere trajecten zijn er kleine en grote wijzigingen. Alle nieuwe treintijden staan ook in het papieren Spoorboekje van 2018.

Treinreizigers tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven krijgen vanaf zondag elke tien minuten een intercityverbinding. Door de extra intercity’s heeft NS met name de dienstregeling van een aantal Sprinters moeten wijzigen. Zo rijden de Sprinters Breukelen – Amsterdam straks vlak na elkaar, in plaats van een kwartierspatroon.

Zie ook: Deze treinreizigers zijn niet blij met de tienminutentrein

Reistijd

NS wijst op de vele wijzigingen rondom Den Bosch. “Zo creëren we meer rechtstreekse Sprinterverbindingen, bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Arnhem en in de spits tussen Oss en Deurne. De reistijd van de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch wordt korter,” jubelt het spoorbedrijf. NS erkent dat het nieuwe spoorboekje niet voor iedereen positief uitpakt. “De meeste reiziger zullen daarvan profiteren, maar voor sommige reizigers wordt de reistijd helaas langer,” stelt het spoorbedrijf. Reizigers die er onder andere langer over gaan doen, zijn die tussen Utrecht en Rivierenland.

Uitgesteld

Zondag opent station Boskoop Snijdelwijk haar deuren. Ook Zwolle Stadshagen zou zondag geopend worden. Die opening is echter uitgesteld vanwege problemen op de Kamperlijn. Ook een aantal andere wijzigingen is vertraagd. Zo start de treindienst Hengelo – Bielefeld niet per 10 december, maar een maandje later. Ook de trein Amsterdam – Brussel blijft de komende maanden nog via de oude route rijden, in plaats van via Breda.


Alle intercitywijzigingen op een rij:

  • Tussen Eindhoven en Amsterdam gaan 6 Intercity’s per uur rijden, waarvan vier rechtstreeks.
    • Enkhuizen en Hoorn krijgen een rechtstreekse verbinding met Utrecht, Den Bosch, Eindhoven en Heerlen.
    • Heerlen krijgt een rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS, maar verliest zijn rechtstreekse verbinding met Schiphol.
  • Er rijdt ’s avonds en in de vroege ochtend nog maar één in plaats van twee keer per uur een Intercity op het traject Sittard – Heerlen
  • Tussen Zwolle en Leeuwarden gaat elk halfuur een Intercity rijden die onderweg alleen stopt op Meppel, Steenwijk en Heerenveen.
  • Tussen Vlissingen en Roosendaal gaan in de spitsrichting twee extra Intercity’s rijden die bovendien 15 minuten sneller zijn.
  • Tussen Den Helder en Schagen gaan in de spitsrichting meer treinen rijden.
  • Tussen Alkmaar en Haarlem gaat in de spits één Intercity extra rijden.
  • Op zondag en in de avonduren gaan meer Intercity’s rijden tussen Nijmegen, Utrecht en Schiphol.
  • Tussen Alkmaar en Amsterdam gaan op zondag 4 Intercity’s per uur rijden.

Belangrijkste Sprinter wijzigingen op een rij:

inclusief regionale treinen

  • Keolis neemt de sprinters tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede over van NS en gaat hier rijden onder de naam Blauwnet. Op zondag komen er meer treinen tussen Zwolle en Kampen. Tussen Enschede en Raalte wordt een nieuwe sneltrein geïntroduceerd. Deze gaat na de zomer doorrijden van en naar Zwolle.
  • De Sprinter tussen Arnhem en ’s-Hertogenbosch rijdt door naar Tilburg, Breda en Dordrecht en dus niet meer naar Eindhoven, Helmond en Deurne.
  • De Sprinter tussen Deurne en ’s-Hertogenbosch wordt tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch 7 minuten sneller.
  • Tussen Meppel en Leeuwarden gaat twee keer per uur een stoptrein rijden.
  • Tussen Houten Castellum en Utrecht Centraal gaan in de spitsrichting 6 Sprinters per uur rijden.
  • In de late avonduren tot 0:00 uur rijden elke dag in beide richtingen twee extra sprinters tussen Geldermalsen en ’s-Hertogenbosch
  • De overstap in Tiel tussen NS en Arriva wordt met circa 20 minuten fors langer.
  • De Sprinter tussen Tiel en Utrecht wordt ongeveer 5 minuten langzamer.
  • De Sprinter Rhenen-Breukelen- Uitgeest staat 4 minuten stil in Wormerveer.
  • Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal staan voortaan 6 minuten stil op Amsterdam Bijlmer ArenA om ingehaald te worden door een intercity. Op momenten dat de ICE naar Duitsland rijdt, wordt de wachttijd 12 minuten.
  • De Sprinter tussen Apeldoorn, Almelo en Enschede moet op werkdagen tijdens spitsuren in Almelo één keer per uur 13 minuten wachten voordat deze kan doorrijden richting Enschede. In de andere richting is dit 6 minuten.

Internationale wijzigingen

  • In Heerlen wordt de overstap van de Intercity uit Eindhoven op de DB-trein naar Herzogenrath in beide richtingen circa 15 minuten korter.
  • De NMBS-stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen rijdt in het weekend niet meer naar Lokeren maar gaat dan doorrijden naar Puurs. Doordeweeks wijzigt de vertrektijd circa een half uur.
  • In de daluren wordt de reistijd van de ICE tussen Amsterdam, Keulen en Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal drie minuten korter. In 2018 starten omvangrijke spoorwerkzaamheden op het Duitse traject van de ICE tussen Amsterdam, Keulen en Frankfurt. De ICE zal hierdoor regelmatig worden omgeleid en/of een langere reistijd hebben.
  • Eurostar start in de loop van 2018 met een verbinding tussen Amsterdam en Londen. Deze trein rijdt twee keer per dag in beide richtingen en stopt in Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid.
  • De Intercity Amsterdam – Brussel krijgt medio april een nieuwe route en zal dan niet meer stoppen te Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal, maar wel te Breda. De frequentie wordt op dat moment verlaagd van 16 naar 12x per dag. Daar staat tegen over dat er vier treinen Den Haag – Brussel bij komen.
  • Vanaf 14 januari start de treindienst Hengelo – Bielefeld.

Zie ook:

Of koop het Europese spoorboekje van 2018.

This post was last modified on 7 december 2017 15:12

Share

Recent Posts

Reageren (tijdelijk?) uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

10 uur terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

2 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

7 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 weken terug