fbpx

Nieuwe ICNG biedt meer comfort. NS verwacht stijging klanttevredenheid

Nog even geduld, maar eind 2020 is het dan zover. Dan zullen de eerste nieuwe intercity’s van het type ICNG worden ingezet. De nieuwe treinen zullen de reiziger meer comfort bieden. Daardoor zal ook de klanttevredenheid stijgen, zo verwacht NS.

“Onze ervaring is dat de inzet van nieuwe treinen de klanttevredenheid verhoogt,” legt projectmanager ICNG Leontien Verkaik uit. “Dat hebben we ook gezien op plekken waar de FLIRT dit jaar is geïntroduceerd. We verwachten dat ook ICNG een positieve bijdrage levert aan de klanttevredenheid.”  En die verwachting lijkt niet ten onrechte. Ook op regionale lijnen is bijvoorbeeld de klanttevredenheid door inzet van nieuwe treinen gestegen.

Eerste indruk positief
De nieuwe treinen bieden reizigers ook meer gemak. Uiteraard zullen de ICNG-treinen voorzien zijn van wifi en stopcontacten en USB-poorten bij de stoelen. Maar ook van ruime rolstoelplekken. Op plekken waar reizigers tegenover elkaar kunnen zitten, is er een grote tafel. “De eerste indruk is positief” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Boven de zitplaatsen is er extra ruimte voor bagage. Dat is handig, want dat wordt nu vaak gemist. Wel stootten sommige mensen hun hoofd als ze opstonden,” aldus Van Kuijeren. De trein is opgedeeld in drie zones: stilte, werken en ontmoeten.

Stoelen
De stoelen bieden een goed comfort. “Deze stoel wijkt af die Alstom standaard aanbiedt,” zegt Verkaik. “We hebben in de aanbesteding afgedwongen dat er keuze moest zijn uit vier stoelfabrikanten. Geselecteerde reizigersgroepen hebben die stoelen beoordeeld. Daarnaast hebben we laten meewegen hoe eenvoudig een stoel bijvoorbeeld schoongemaakt of vervangen kan worden.”  In de 1e klasse zijn de stoelen zoals gebruikelijk ruimer. Maar er is ook een aantal andere kleine verschillen. Zo is er bij iedere 1e klas zitplek een stopcontact, terwijl de stopcontacten in de 2e klas gedeeld moeten worden. Ook is er een extra armleuning in de 1e klas.

Nog niet definitief
Met de mockup is nu in grote lijnen bekend hoe de trein eruit zal komen te zien. Maar nog niet alles ligt vast. Zo wordt overwogen om geen prullenbak meer aan te bieden bij iedere zitplek, maar een grote afvalbak op het balkon. Dat wordt bijvoorbeeld ook zo toegepast bij de nieuwe FLIRT Sprinters. Ook een aantal andere details wordt de komende periode onderzocht. Bijvoorbeeld of de plekken voor fietsen wel groot genoeg zijn.

Rolstoelen
Toegankelijkheid is een belangrijk issue bij de nieuwe trein. NS heeft in overleg met reizigersorganisaties bewust gekozen voor enkeldeks treinen, zodat minder valide reizigers ook echt in het rijtuig kunnen zitten. “Bij dubbeldekkers komen mensen met een rolstoel niet verder dan het balkon. In het buitenland zijn er gelijkvloerse dubbeldekstreinen. Maar in Nederland is dat door de hoogte van het perron niet mogelijk,” legt redacteur Hildebrand van Kuijeren uit. Bij elke deur in de trein komt er een uitschuiftrede en LED-verlichting. In de trein zijn er verder twee speciale rolstoelplekken.

Toiletten
Het meest opvallende onderdeel in de trein is misschien wel het toilet. Op de muur is een panoramafoto te zien van een ondergaande zon bij het strand. “Als je het toilet binnenstapt word je positief verrast,” vindt Van Kuijeren. “Het lijkt net alsof je in in een natuuromgeving binnenstapt.” Volgens RTL Nieuws is het toilet zelfs de favoriete plek van Hildebrand in de nieuwe trein. “Maar ik zit toch echt het liefst op een normale stoel hoor,” lacht Van Kuijeren.

Treinspotters
Sommige treinspotters moeten wennen aan de nieuwe trein. Er is al een petitie gestart waarin de trein “foeilelijk” wordt genoemd. De initiatiefnemers hebben zelfs zoveel moeite met de trein dat ze willen dat de trein niet doorgevoerd wordt. Maar de treinspotters krijgen weinig bijval. Slechts een enkeling heeft de petitie ondertekend. “Je kunt dit natuurlijk ook niet serieus nemen,” zegt Van Kuijeren. Volgens hem willen treinreizigers de nieuwe trein liever vandaag dan morgen.

25.000 zitplaatsen
In totaal worden er 79 nieuwe treinen gebouwd, die in totaal 25.000 zitplaatsen zullen tellen. Er zullen echter ook treinen verdwijnen. Zo zullen de ICR-rijtuigen (die nu worden ingezet bij o.a. Intercity Direct) aan de kant worden gezet. Daarnaast vervangt ICNG ook de oudste generatie Koplopers (ICMm). Alhoewel er ook zitplaatsen verdwijnen benadrukt NS dat er per saldo meer zitplaatsen zullen komen. De nieuwe treinorder bestaat uit zowel vijfdelige treinstellen (49) als achtdelige intercitytreinen (30).

Geduld
Voor treinreizigers is het nog even geduld hebben voordat ze met de nieuwe trein kunnen reizen. Vanaf december 2020 zullen ze als eerste worden ingezet tussen Amsterdam en Breda. Een jaar later zullen de nieuwe treinen ook worden ingezet tussen Den Haag en Eindhoven. In 2023 zullen de treinen ook op andere trajecten worden ingezet. Waar precies is nog onduidelijk. De Hanzelijn ligt voor de hand: op dat spoor rijden de treinen nu nog 140, terwijl het spoor geschikt is voor 200 kilometer per uur. Bovendien zijn de meeste intercity’s nu ook enkeldeks.

Bij de rolstoelplekken is er enorm veel ruimte.

De machinistencabine van de ICNG

Mockup van de nieuwe ICNG – Stefan Verkerk

Mockup van de nieuwe ICNG – Stefan Verkerk

53 gedachten aan “Nieuwe ICNG biedt meer comfort. NS verwacht stijging klanttevredenheid”

  1. alex schreef:

    Zeer mooie trein waarbij gedacht is aan comfort en gemak voor de reiziger, ook het rekening houden met rolstoelhouders getuigd van goed nadenken.

    Petje af voor de NS

    1. Ruud schreef:

      “waarbij gedacht is aan het comfort en het gemak van de reiziger”

      Absoluut niet mee eens. Het interieur heeft verdacht veel weg van de steeds meer opduikende “vernieuwde” dubbeldekkers met zijn hardblauwe stoelen.

      Die stoelen zijn echt een absolute ramp vooral omdat ze zo glad als een paling zijn en geen enkele zijwaartse steun bieden. Als deze dubbeldekkers voor grote stations over de wissels gaan vliegt iedereen alle kanten uit omdat er geen steun is.

      Ik snap niet dat er volgens de NS zoveel lovende reacties zijn op de “vernieuwde” dubbeldekkers. Ik vind het zitcomfort echt minimaal en zit 10x liever in elke andere dubbeldekker of sprinter.

      Afgezien van het ontbreken van elke steun zitten de stoelen ook echt niet lekker. En die in deze nieuwe trein zien er helaas net zo rampzalig uit.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Het comfort in de zogenoemde DDZ dubbeldekkers is omstreden. De stoelen worden gemaakt door de fabrikant die ook de stoelen in de koplopers (ICMm) heeft gemaakt. Ik heb ze getest, en ik beoordeel ze als comfortabel. U heeft ze denk ik nog niet getest, maar gaat er vanuit dat ze van een kwaliteit zijn in vergelijking met een andere trein die u niet waardeert.

        1. Ruud schreef:

          Oke dan heten ze DDZ dubbeldekkers.
          Ben blij dat het comfort van deze “horror” treinen in elk geval als “omstreden” wordt bestempeld want het is gewoon 10x niks en alleen staan is erger.

          Ik zit wekelijks 2e klas in andere dubbeldekkers en sprinters en durf het comfort van al die treinen rustig met een 8 te waarderen terwijl de DDZ dubbeldekker wat mij betreft blij mag zijn met een 1. Alles aan die stoelen is onprettig, tot ca 20 minuten erop zitten gaat net maar als je reis langer is dan verloopt de rit gewoon zeer onprettig.

        2. lezer schreef:

          Het voordeel van DDZ is dat de eerste klas (weer) verstelbare stoelen heeft in tegenstelling tot het gerenoveerde ICM- en ICR-materieel.

        3. AlternativeFurDeutschlandfanboy schreef:

          ICM en ICR stoelen zijn verstelbaar door de hendel onder de stoel

    2. gaza schreef:

      ….getuigt ….

  2. Bonny schreef:

    Ziet er mooi uit! Maar Waarom gewone stopcontacten en geen usb poorten?
    Voor in de toekomst lijkt alles met USB te gaan. Dit zie je ook al on vliegtuigen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Die zitten er ook in. Allebei. Ik zal dat nog beter vermelden.

    2. Costnix schreef:

      De stopcontacten kunnen meer vermogen leveren ten opzichte van USB.
      De USB kan alleen een smartphone laden en geen tablet.
      Het stopcontact kan beide.

      1. Antje schreef:

        Hoezo zou een USB geen grotere apparaten laden? Het is gewoon een kwestie de USB versie met grotere stroomsterkte aansluiten. HEt stopcontact is gericht op laptopgebruikers die gedurende de reis werken en opladen.

  3. Thierry schreef:

    Een uitstekend en informatief artikel! Het concept klinkt in grote lijnen erg goed. Wel ben ik benieuwd naar de beslissing omtrend de prullenbakken; ik vrees dat de bananenschillen en halve broodjes sneller op de vloer en banken belanden dan centrale bakken. Maar wellicht valt dat mee.
    Daarnaast ben ik benieuwd hoe uiteindelijk de netto zitplaatswinst in de praktijk zal uitpakken, daar waar de eerste serie ICM wordt vervangen.

  4. René S schreef:

    Prachtig treinstel,modern en toch een eigen NS gezicht.
    Een vrolijke kopvorm en gelukkig in de vertrouwde NS kleuren.
    Deze kleuren zijn al bijna 50 jaar op het Nederlandse Spoorwegnet te zien en daardoor heel herkenbaar.
    Maar hopen dat ze aan alle verwachtingen gaan voldoen en er na de 79 treinstellen uit de eerste bestelling nog meer zullen volgen.
    Dit lijkt uiteindelijk de bedoeling te zijn gezien de optie op meer treinstellen welke de NS genomen heeft.

  5. hanzeboog2012 schreef:

    De klanttevredenheid zal zeker stijgen vanwege betere en moderne comfort, moderne design en hogere maximumsnelheid.

    Tevens zal deze IC helemaal aangepast worden voor het rijden op de HSL en hoofdrailnet. De Traxx + ICR was/is meer een gelegenheidssamenstelling die uit nood geboren is. Met alle problemen in het verleden en zelfs nu.

    Zal deze ICNG vanaf de HSL ook verder doorrijden op het hoofdrailnet zodat NS nieuwe verbindingen kan creëren? Bijvoorbeeld ICNG Amsterdam – Vlissingen waarbij de huidige IC Direct Amsterdam – Rotterdam wordt doorgetrokken naar Vlissingen.

  6. Rob van Kampen schreef:

    Ik hoop wel dat de deuren iets breder zullen uitpakken, in verband met het uit- en instapproces

    1. Dries Molenaar schreef:

      De bouw is begonnen, de mock-up is zoals het zal worden.
      Wellicht nog wat kleine aanpassingen maar echt geen fundamentele wijzigingen. Het moet op het Alstom standaard chassis passen.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      De deuren worden zeker breder als die van de NS ICR. Maar dat is niet vreemd want de deuren van de NS ICR waren van de jaren ’80 van de vorige eeuw. Toen waren er minder treinreizigers, lagere frequentie en meer speling op de stations.

      Anno 2017 en zeker na 2021 moet in – en uitstappen veel sneller verlopen vanwege hoge frequentie. Denk bijvoorbeeld aan Schiphol waar treinen kort achter mekaar binnen komen.

    3. Dries Molenaar schreef:

      Het zijn Intercities waar het instappen veel minder frequent is dan bij sprinters.

    4. Thomas schreef:

      De deur kan niet breder (geen dubbele deur) ivm snelheden van de trein >160km/uur.

  7. Dries Molenaar schreef:

    Aardig artikel met heel mooie foto…
    https://www.volkskrant.nl/economie/de-intercity-nieuwe-generatie-stopcontacten-dimlicht-en-een-snelheid-tot-200-km-u~a4519913

    Overigens zijn er duizenden wagons en niet duizenden treinen op de rails. Veel belangrijker is dat ze de ATB, ERTMS en Belgische beveiliging op orde krijgen. Dat komt van andere bedrijven en net als bij Thalys, Traxx en V250 zal het allemaal ontzettend moeilijk blijken. Wellicht is er nu automatisch omschakelen zodat de topmachinisten het niet fout kunnen doen?

    1. Dries Molenaar schreef:

      NB Het is hetzelfde gehannes met fietsen. De suggestie is dat je moet gaan/blijven staan terwijl een ander zijn fiets voor drie stoelen zet.

    2. Dries Molenaar schreef:

      En kan er een dop op of klep voor de koppeling?

  8. Johan schreef:

    Die fietsplaats ziet er niet zo handig uit. Als er meerdere fietsen worden neergezet en de achterste moet er als eerste uit, krijg je hem er door die zij-wandjes maar moeilijk weg. Je moet dan één voor één de andere fietsen weghalen en daarna weer terugzetten. Het lijkt op de foto ook wat aan de smalle kant voor de lengte van een fiets. Of moeten de fietsen dwars in de trein staan? Een groot fietssymbool op de vloer is wel vooruitgang ten opzichte van alleen een minder opvallend symbooltje op de wand.

    1. Hildebrand Treinreiziger.nl schreef:

      Het is wat aan de smalle kant, erkende ook NS. Dus mogelijk wordt dit nog bijgeschaafd.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Eigenlijk is het beter om met die hinderlijke fietsen aan boord te stoppen. Er zijn veel meer reizigers (99,9%) die er last van hebben dan die er plezier van hebben (0,1%).

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Als gewone reiziger heb ik er geen last van, zodra er voldoende zitplekken zijn.

      2. F.F.W. Beijerling schreef:

        Uit welk onderzoek blijken de percentages, die de heer Molenaar opvoert?

        1. dries molenaar schreef:

          Wellicht eens in de trein kijken en zien hoeveel reizigers er zijn en hoeveel fietsen er aan boord komen. HEt is een voorziening zonder gebruikers. Maak er gewoon zitplaatsen en je hebt er iedere dag meer gebruikers (betalende passagiers).

  9. Bogdan Bogdanov schreef:

    Ik hoop dat er voor de treinen naar Brussel een speciale uitvoering komt die op de vroegere Beneluxhondekop lijkt (blauw/zwart (niet mooi) en geel omwisselen)

    https://farm1.staticflickr.com/170/415550561_80a0a8b372_b.jpg

    Er is niets mis mee om wat nostalgie terug te brengen en wat variatie te hebben.

  10. AlternativeFurDeutschlandfanboy schreef:

    De nieuwe IC trein ziet er fraai uit, hopelijk zijn de 1e klas stoelen ook verstelbaar.
    Qua inzet verwacht ik 5+5 op Den Haag Eindhoven (Venlo hopelijk) en 8 als intercity direct

  11. Verhuus schreef:

    Helaas, de fietsplaatsen zullen weer constant bezet zijn door zittende reizigers. Vervang svp de klapstoeltjes daar door van die balken die je billen net wat steun geven.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Passagiers hebben prioriteit op fietsen.

      1. Costnix schreef:

        Niet op de fietsplekken. Daar hebben fietsers prioriteit, maar er zijn van die hufters, die niet willen/kunnen lezen.

        1. dries molenaar schreef:

          Wel op stoelen. Hufters zijn voor vooral de fietsers met hun vieze overlast en grote bek.

        2. F.F.W. Beijerling schreef:

          “Grote bek.” Mij dunkt, dat degene die deze woorden bezigt in zijn reactie, de grootste heeft.

        3. Antje schreef:

          Fietsen moeten gewoon uit treinen geweerd worden. De hele dag en de hele week. Dat scheelt zoveel gekloot en ergernis zoals fietsen op het perron. Fietsen brengt het maximale aso uit de berijders naar boven. Net als in Amsterdam op straat. HEt is gewoon hun natuur.
          Het promoten van fietsen is een policor houding bij een verdwaasd deel van de bevolking. En helaas gaan bedrijfsbestuurders daar in mee.

  12. Peter Roskott schreef:

    Waarom 2 ICNG voor de IC dienst Amsterdam-Brussel? Meerdere ICNG voor deze dienst is wel op zijn plaats. Geen gerangeer met de elloc op de eindpunten. Als onderscheid in roodgele uitvoering en met NS en NMBS logo

  13. Ousama schreef:

    Ik heb ook gehoord dat NS van het TYPE ICNG (de nieuwe intercity) treinstellen gaat bestellen die naar Belgie en/of Duitsland bestellen. Dienstregeling 2021 gaat de nieuwe intercity (ICNG) rijden tussen Amsterdam Centraal-Breda Centraal, mogelijk in de dienstregeling 2022 gaat de nieuwe intercity (ICNG) tussen Den Haag Centraal-Eindhoven rijden. En elders in 2023 zullen de overige klassieke trajecten van de ICM het hierboven genoemde type vervangen. Maar de vraag luid: gaat NS ook nieuwe treinstellen bestellen om deze geschikt te maken om bij wijze van spreken naar Belgie en/of Duitsland te bestellen?
    Inmiddels heb ik begrepen NS 150 extra treinstellen gaat bestellen boven de 79 of 81 treinstellen die in 2021 en 2022 gaan rijden. Klopt dat? Kan het misschien dat de 150 extra treinstellen inbegrepen zijn om naar Belgie en/of Duitsland te rijden?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Nee, de 150 extra treinstellen zijn een optie die direct in het contract zijn meegenomen, maar waar op dit moment geen sprake van is. Dergelijke opties worden waren er ook bij SLT, maar zijn niet benut. Dus 81 momenteel, 79 voor Nederland, 2 ook geschikt voor Belgie. Het ligt voor de hand dat er nog een order komt voor meer treinen die in Belgie kunnen rijden, maar daar wordt later een besluit over genomen. In contract is de optie meegenomen om ook treinstellen te bestellen die geschikt zijn voor Duitsland, maar is nu niet in orde.

  14. Jeanne schreef:

    Als je de huidige order van 25.000 zitplaatsen (zonder de 2 extra stellen), zijnde 79 treinstellen met 485 bakken, extrapoleren naar de maximale omvang van de raamovereenkomst met 80.000 zitplaatsen, komt de voor de totale overeenkomst uit op plus minus 1552 bakken. In geval dat de rest van de raamovereenkomst in de zelfde verhouding door gebouwd wordt, omvat de raamovereenkomst maximaal 155 V-en en 95 VIII-en.

  15. Mr. Nam schreef:

    Jammer van de plakkerige kunstlederen stoelen. Warm en zweterig. Niks voor mij. Kijk eens naar andere landen, voortreffelijke zachte stoelen.

    1. dries molenaar schreef:

      Jaja, zonder ter plaatse geweest te zijn. In andere landen zijn de treininterierus altijd slechter dan in Nederland. Vooral in België, Duitsland en Frankrijk. Om over het Oostelijke Europa of UK maar niet te beginnen.

    2. Antje schreef:

      Tja, wie is er warm en zweterig in een trein met airco? Het zal toch aan uw fysiologie liggen en niet aan de bekleding.

  16. David Nijenhuis schreef:

    Voor de eersteklas-reiziger is er geen enkele reden tot vreugde. De eerste klas is wederom een aanfluiting. Waarom altijd maar weer van dat hard-zittende leer en daar ondertussen 70% bovenop de 2e las vragen. Ik vind dat je zo geen knollen voor citroenen kunt verkopen! Kijk anders hoe de SNCF hun 1e klas reizigers in de TGV en Corail-treinen verwelkomt (of neem het materieel uit de Hondekop weer terug) en neem desnoods dat concept over, (al dan niet wat aangepast op de lengte van de gemiddelde Nederlander (al kan ik met 1,86m prima in de 1e klas TGV zitten). Hier wordt door NS steeds maar weer dwangmatig het wiel opnieuw uitgevonden, hetgeen onnodig extra geld kost, terwijl je met overname van een concept het vrijgekomen geld aan andere zaken kunt besteden, ook NS kan een Euro maar één keer uitgeven, toch? Volgende keer toch maar een Stadler nemen, ipv een veredelde stoptrein-Coradia, dat is mijn dringende advies.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Heeft u de stoelen al getest? Persoonlijk vind ik de TGV 1e klas ook niet super bijzonder. Thalys Comfort 1 voegt tot december wel meer waarde toe (bredere zitplek + catering).
      Stadler FLIRT is natuurlijk ook zowel inzetbaar als Sprinter als Intercity. Kijk maar naar Noorwegen. Dus wat is het verschil? De stoelen komen van de zelfde leverancier die de ICMm stoelen heeft geleverd. Niemand hoeft overigens 1e klas te reizen, en buiten de spits zijn er best interessante 1e klas acties.

      1. anoniem schreef:

        LOL. Niemand hoeft overigens 1e klas te reizen, en buiten de spits zijn er best interessante 1e klas acties.

        De 1e klas is verworden tot dure escape voor de 2e klas. Dat komt omdat er bij de 2e klas ten behoeve van winst zo veel is wegbezuinigd dat het daar alleen nog maar gaat om vervoerd worden. Bij de 1e klasse is daarbij ook bezuinigd op comfort en mag je blij zijn als je kan zitten. voor de rest hoef je bij de NS voor het peperdure kaartje in beide klasse geen service te verwachten. Niet in comfort van de stoelen laat staan beschikbare zitplek. De NS verkoopt knollen voor citroenen en ze komen er mee weg omdat de gemiddelde treinreiziger geen alternatief heeft. De NS gedraagt zich als metro tegen de prijs van luxe.

  17. lezer schreef:

    De leuning tussen de tweede klas stoelen is weer aanwezig waar die bij DDZ en VIRM afwezig was.

  18. M schreef:

    Helaas moet de nieuwe trein toch weer over dezelfde rails met alle nadelen van dien. Hinder van blaadjes, vorst, mensen en ook bij alle spoorwegovergangen. Kunnen we daar niet iets op bedenken? Bijvoorbeeld een trein hangend aan een rail? Een comfortabele trein is fijn, maar het is nog fijner als die trein gewoon rijdt.

  19. N.A.A. schreef:

    Ik vind de trein ook erg lelijk qua beschildering. Hadden ze dat nou niet strakker kunnen ontwerpen? Het lijkt nu net een zware jongen uit de Donald Duck. En dat is niet echt een compliment.
    Verder qua interieur best uit te houden denk ik. Het scheelt dat je als je in de trein zit niet tegen het exterieur aan hoeft te kijken.

  20. Hoorweg schreef:

    Ns had al treinen bij stadler kunnen kopen die al beschikbaar zijn en stel leverbaar ; alle nieuwe treinen uit rusten met meer spannings soorten minimaal 1500 v/ 3000 v gelijkstroom en minimaal 25 kV resp 15 kV

  21. H de Roeper schreef:

    Hallo schijnbaar kunje niet lezen ik neem het op voor de NS weg met Arriva !!!

Laat een antwoord achter aan Dries Molenaar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *