NS: Bestellen nieuwe treinen kost 7 jaar

Het is niet mogelijk om eerder nieuwe treinen via de hogesnelheidslijn te laten rijden. De kortst mogelijke planning om nieuw materieel op de HSL in te zetten kost 7 jaar. Dat zegt Mansveld op basis van antwoorden van NS tegen de Tweede Kamer.

Volgens Mansveld wil NS een omvangrijke bestelling plaatsen van circa 300 treinstellen plaatsen. Die treinen moeten niet alleen op de HSL gaan rijden, maar ook op andere trajecten. Bijvoorbeeld op de Hanzelijn. Waarschijnlijk gaat het overigens niet om 300 treinstellen, maar om minder treinstellen met totaal 300 rijtuigen.

"Er is geen bestaand materieelconcept bij leveranciers beschikbaar dat hier op korte termijn aan voldoet. De treinen moeten, zoals eerder met het ministerie van IenM afgesproken bijvoorbeeld zelfstandig toegankelijk zijn voor mindervaliden; ook dient het materieel te voldoen aan alle Nederlandse geluidseisen" schrijft Mansveld. Treinfabrikanten gaven eerder aan wel snel treinen te kunnen leveren. Of die treinen voldoen aan alle eisen, is onbekend.

Volgens Mansveld kan het niet sneller, omdat aanbesteden volgens Europese richtlijnen wettelijke termijnen kent. "Het traject om te komen tot een commerciële introductie behelst naast de daadwerkelijke productie ook een aantal andere fases die de doorlooptijd in grote mate bepalen. Dit zijn onder andere: het specificeren van eisen, aanbesteden conform Europese richtlijnen, ontwerpen, toegelaten worden, testen en commercieel inregelen van de trein," verklaart Mansveld.

In de huidige plannen komen de eerste nieuwe treinen in 2021 in dienst. Dat is twee jaar eerder dan NS oorspronkelijk beoogde.

Foto: De Pendolino van Alstom. Alstom zegt de Pendolino ook snel aan NS te kunnen leveren.

This post was last modified on 8 maart 2017 13:59

Share

Recent Posts

Reageren (tijdelijk?) uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

3 uur terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

1 dag terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

6 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug