NS: drukte verwacht door uitgelopen werkzaamheden
26 jul 2024 12:20
De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker woensdagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam Centraal vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart.
Forse drukte
NS verwacht hierdoor “forse drukte” op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam. De NS adviseert reizigers tussen Rotterdam en Den Haag om te reizen via Gouda of voor ander vervoer te kiezen. Ook waarschuwt de NS voor grote drukte in de Rotterdamse metro.
De vertraging van de werkzaamheden kan ook impact hebben op stations in de omgeving, de NS raadt reizigers aan om voor vertrek de reisplanner te bekijken.
Personeelstekort
ProRail legt uit waarom de werkzaamheden langer duren. De werkzaamheden lopen uit omdat er vertraging is ontstaan bij de beveiligingswerkzaamheden van het spoor. “Dit heeft geleid tot een verschuiving van het testwerk naar het weekend in plaats van donderdag 25 en vrijdag 26 juli” legde de spoorbeheerder voor het weekend uit.
ProRail wijst erop dat de werkzaamheden worden bemoeilijkt door personeelstekorten: “De schaarste op de arbeidsmarkt en de inzet van specialisten op andere projecten in Nederland, zorgen voor een zeer beperkte beschikbaarheid van vakmensen. Desondanks heeft aannemer Strukton de capaciteitsplanning volledig voor deze werkzaamheden kunnen invullen.” Door vertraging is echter een achterstand ontstaan die niet met het huidige personeel kan worden opgevangen.
Maandag
Extra personeel wordt gezocht om de werkzaamheden in het weekend in te halen, waaronder de treinbeveiliging van het spoor, het testen van het traject en de uiteindelijke vrijgave voor treinverkeer. Als dat lukt en volgens plan verloopt, kan het spoor op maandag 29 juli weer voor treinverkeer worden vrijgegeven, meldde ProRail vrijdag. Zaterdag is duidelijk geworden dat deze planning echter niet gehaald gaat worden. De bedoeling is nu dat woensdag 31 juli het treinverkeer weer hervat zal worden.
Toen de werkzaamheden begonnen, kozen veel meer reizigers dan de RET had verwacht voor de metro Den Haag – Rotterdam – Slinge. Die rijdt vanwege de zomervakantie minder vaak. Daardoor ontstond er extra drukte waarop de vervoerder niet had gerekend. NS riep reizigers op om niet het advies van reisplanners te gebruiken, maar om te reizen via Gouda.
Wie per trein van Rotterdam naar Den Haag wil reizen is dit weekend wel erg lang onderweg. Dat komt doordat door werkzaamheden er ook geen treinen rijden van Gouda naar Den Haag Centraal, maar wel naar Den Haag HS.
Een voorbeeld van een reisadvies (afkomstig van Rijdendetreinen.nl)
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Ondertussen rijden er tot en met dinsdag geen treinen: https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/uitloop-werkzaamheden-den-haag-hs—schiedam.html
Op NOS teletekst is de info nog niet aangepast en ook worden de werken van dit weekend tussen Gouda en Den Haag CS nog steeds vermeld.
TJa, teletekst is op een of andere manier toch de een degelijke bron met een echte redactie en goede aanlevering van feitelijk gecontroleerde berichten.
Hoe oud is dat al weer, 50 jaar?
Nou, voorlopig rijdt 2/3 van de ICng ook niet, NRC heeft een degelijk onderzoek gedaan.
Er is helemaal nog niemand boos in de 2e kamer. De lol is er vanaf of men wordt niet gevoed door saboterend personeel.
Duidelijk dat de bejegening door de pers ook het verschil maakt. NS is ook heel begripvol.
De V250 was de betere trein en had gewoon moeten blijven en nabesteld moeten worden.
Het gaat super met de ICng, 2/3 van de 100 staat in opslag in DE, wachtend op reparatie.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/26/op-het-duitse-en-poolse-spoor-staan-de-gloednieuwe-ics-van-ns-op-reparatie-te-wachten-a4860859
ProRail/Strukton hebben voor het weekend geen personeel kunnen regelen. Twee cruciale mensen zijn op zich beschikbaar maar hebben een vrij weekend en willen pas maandag werken.
Fijne betrokken collega’s. Dit kan alleen maar bij monopolisten. Dit ging bij ons op het werk vroeger wel anders als er trammelant was met een groot mainframe of de applicatie die er op draaiden. Je zat op zaterdag en zondag plots zomaar met tien man op het werk om te zorgen dat de tent maandag weer zou draaien. Ook met mensen van de hardware leverancier.
Bron? Want ik kan alleen de excuses van de directeur vinden dat het door personeelstekort komt, niet omdat het personeel maandag pas wil werken.
Nu inmiddels tot nader bericht geen treinen.
Bron NS
Dergelijke uitloop van werkzaamheden komt de betrouwbaarheid van het OV niet ten goede. Eigenlijk zou er een deltaplan gemaakt moeten worden om enerzijds het personeelsaanbod op orde te hebben en anderzijds dat uitloop van werkzaamheden zoveel mogelijk beperkt wordt. Helaas wil het kabinet Biefstuk I (hoewel ik Karbonade I ook prima vind) gaan bezuinigen en komt er bijvoorbeeld geen budget beschikbaar (voorlopig) om bijvoorbeeld de HSL te repareren (zie voortgangsbrief op Rijksoverheid.nl). Ik voorzie dus dat de reiziger zo de auto ingejaagd wordt, wat natuurlijk wel superrechts is.
De afbraak van het Nederlandse spoor is rechts niet verwijtbaar. Daarvoor moet je bij je democratische vrienden van 1966 zijn. Bovendien kan in 2026 weer met 300 km/u over de HSL gereden worden: https://www.treinenweb.nl/nieuws/10706/hsl-spoor-in-2026-weer-volledig-geschikt-voor-snelheden-van-300-km-u.html
Het liberaliseren is vooral een rechtse VVD uitvinding.Denk ook aan de briljante woningmarkt verkloot organisatie van VVD Stef Blok.
Zo is ook het spoor en veel infrastructuur uit handen gegeven aan quango’s die nog veel ambtelijker zijn dan de ambtenarij die ze zouden vervangen. Wel zitten er veel Loek Hermans VVDers in die bedrijven met leuke baantjes met weinig aanwezig zijn en wel een mooi jaarsalaris voor vier uur in de week.
Dat er gewoonweg niet door de politiek en het ambtenarencorps niet wordt nagedacht hoe om te gaan met de personeelstekorten de komende 20 jaar is ronduit schokkend. Het gaat niet alleen om het OV, maar ook om de zorg wat het grootste knelpunt gaat worden van heel het faalbeleid. Gevolg is dat de publieke dienstverlening w.o OV, zorg, veiligheid etc. het nakijken heeft.
Ondertussen maakt het allang niet meer uit of je links of rechts stemt. Ze hebben allebei hun oren staan naar andere belangen dan de belangen van de landelijke bevolking. Als je Timmermans zijn gang had laten gaan ipv van Wilders/Schoof (laatste graag op zijn Engels uitspreken) is het land arm aan onrealistisch en onhaalbaar klimaatbeleid en ongecontrolerd de grenzen open. Niemand die de personeelstekorten en vergrijzing als grootste maatschappelijk uitdaging durft te noemen.
@Baardstaart: ik zeg niet dat je pleit voor meer bevolkingsgroei, maar over het personeelstekort.
1) we zijn van 15 miljoen mensen in de jaren ’90 naar 18 miljoen mensen in 2024.
PS die drie miljoen mensen erbij hebben niet voorkomen dat onze bejaardentehuizen dichtgingen en dat verpleeghuizen no go area’s zijn geworden voor velen.
Maar drie miljoen mensen erbij, voornamelijk immigranten van een economisch productieve leeftijd en toch personeelstekorten. Hoe kan dat? Zie punt 2 en 3.
2) We hebben een geldtekort, en geen werknemers tekort. Zelfs als we over een paar jaar 20 miljoen mensen hebben dan zullen werkgevers nog steeds zeggen dat het er te weinig zijn. Lees, dat ze de lonen die ze in reële termen moeten betalen nog steeds veel te hoog vinden 😉 !
3) Omdat onze Euro’s steeds minder waard worden. Officieel is de inflatie genomen superlaag geweest, behalve de afgelopen paar jaar. Maar als je kijkt naar hoeveel Euro’s je nodig hebt om een huis te kopen, of om een woning te huren, hoeveel Euro’s je nodig hebt voor e, en nieuwe auto, of voor de brandstof, of om je energierekening of medicijnen te betalen dan is de conclusie dat je Euro’s minder waard zijn geworden.
4) De geldpersen hebben jaren aangestaan en als de overheid dezelfde hoeveel personeel had willen handhaven dan heeft de overheid twee keuzen. Of de lonen met (ongeveer) dezelfde tred laten meestijgen als de huizenprijzen de afgelopen 20 jaar.
Of ze kan zoals elke ondernemer dat doet die niet met zijn omhoog wil gaan maar toch meer marge wil binnenhalen.
Bezuinigen op de kwaliteit van je product, of de service verminderen. Denk aan de krimpflatie!
Ik vind deze discussie teveel off topic.
Vervelend dat je het zo ervaart.
Ik wil daarom met alle respect mijn intenties duidelijker maken.
Ik wil niet het onderwerp verschuiven maar ik geef aan waarom ik vind dat de uitleg van personeelstekkort meer toelichting nodig heeft. Nogmaals ik geef aan dat de bevolking gegroeid is van 15 miljoen mensen naar 18 miljoen mensen. Dus drie MILJOEN arbeidskrachten erbij, en toch een tekort…….
Dus ik ben van mening dat het ook een geldkwestie is. En dat er een inflatie probleem is dat zich zowel kan uiten in hogere prijzen OF in wachtrijen (denk aan lange levertijden)
Omdat niet iedereen een economisch profiel heeft gekozen op school leg ik economische en monetaire zaken met veel alledaagse voorbeelden uit. Dat is niet bedoeld om het onderwerp te verschuiven maar om het inzichtelijk te maken.
Ik wil tegengaan dat Prorail fenomenen als het personeelstekort te pas en te onpas gaat gebruiken om zich te verantwoorden voor achterblijvende prestaties richting de treinreiziger. Zonder meteen te zeggen dat dit in dit specifieke geval de case is.
Het personeelstekort komt omdat werken in Nederland nauwelijks nog lonend is. Iedereen wil nog maar 3 dagen per week werken want van meer dagen werken houd je netto vrijwel niets over.
1) de meeste mensen in mijn netwerk, werken korter omdat ze als tweeverdieners toch hun kinderen met zorg willen opvoeden.
2) werkgevers en overheid zullen naar elkaar wijzen waarom mensen te weinig overhouden. Ik zou zeggen, het een sluit het ander niet uit.
Het personeelstekort is ontstaan doordat werken via de progressieve belastingtarieven en het toeslagensysteem zoveel mogelijk ontmoedigd wordt. Het personeelstekort kun je alleen oplossen door meer werken (ook voor boven modaal personeel) weer lonend te maken. Dat betekent alleen onvermijdelijk grotere inkomensverschillen en dat is vloeken in de Haagse Kerk. Pas als het personeelstekort onhoudbaar wordt zal men door de bocht gaan.
1 ) over je eerste zin, als je gelijk zou hebben, en de kranten waar we dit allemaal in lezen, , dan zouden we al vanaf de jaren ’70 van de vorige eeuw enorme personeelstekorten gehad moeten hebben. De progressieve belastingen waren toen nog niet verlaagd door Paars, en de huursubsidie gold toen nog voor veel bredere groepen.
2) je tweede deel negeert dat steeds meer Nederlanders bij de voedselbanken lopen. De politiek wil daarom de inkomensverschillen niet groter maken, maar welke adviesraden, faculteiten en instituten ( a politiek! ) willen dat dan wel? Volgens jou, en ik bedoel dat als gewone vraag.
Dit alles in het perspectief van dat het toch wel fijn is voor de treinreiziger als er over een paar jaar geen treinen meer uitvallen door personeelstekorten.
In het kader van consequent reageren, kun je de vervoerders wellicht oproepen niet op hun handen te gaan zitten, zelf te gaan knutselen aan het spoor van de HSL en de kosten voor eigen rekening te nemen. Overigens is er in geen enkel openbaar stuk dat naar de Tweede Kamer is gestuurd specifiek gesteld dat er geen geld is voor herstel van de HSL. Dat zou ook veel te voorbarig zijn.
@Annemiek, alsjeblieft. Zie bijgevoegde link. De beslisnota die hierin is opgenomen moet je hebben.
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-waterstaat/documenten/kamerstukken/2024/07/22/voortgang-hsl-zuid
Daarin staat dus dat er nog geen budget beschikbaar is, niet dat er (voorlopig) geen budget beschikbaar komt. Integendeel, herstel blijft gewoon de inzet.
Afhankelijk van de gevonden oplossing zullen de kosten wellicht meevallen. Men zal niet de hele viaducten vervangen. Even terugduwen en opsluitnokken aanbrengen. De viaducten zullen van buitenaf verstevigd moeten worden als dat toch nog nodig is. Ik heb niet het idee dat de beton mechanisch niet sterk genoeg zou zijn.
Het is een beetje vreemd dat die twee weken pas in ’26 gevonden worden. Zou er een aanslag op de bekabeling zijn dan zou je plots een week buiten bedrijf kunnen zijn. Dus wat is het probleem om even te sluiten wanneer het plan en de spullen gereed zijn.
Met een omleidingsplan kan een deel door de polder en zo zie je TGV plots langs Woerden komen en een deel van ICdirect kan over Leiden-Den Haag-Delft
Trouwens, als de kinderafdelingen van rancuneus links er plezier in hebben een ludieke bijnaam voor het kabinet te verzinnen, zouden ze er goed aan doen een naam te kiezen die de leiders van de oppositie geloofwaardig uit kunnen spreken. Zolang er een vetzak vooraan staat, is iets met eten dus niet zo handig.
Die ‘vetzak’ was ook niet mijn keuze. Ik had liever vrouwe Gerdi Verbeet.
Re omreizen via Gouda
Volgens de 9292 planner gaan er geen (normale) ritten van Den Haag Centraal richting Gouda/Utrecht, maar wel vanaf Hollands Spoor.
Alternatief een trein van gvc naar Utrecht via Leiden.
curieus…
En blij dat ik niet vanaf Delft wil reizen, daar rijdt al weken niets in het weekeinde.
Wat is er eigenlijk in uitvoering op Moerwijk-Scheidam? Het station Delft Zuid leek mij al klaar maar misschien moet de aansluiting nu verwezenlijkt worden? Is dan het stukje Delft-Delft-Zuid ook viersporig geworden? Of het stukje Rijswijk-Delft?
Nu de rest nog de komende vijf tot tien jaar 🙂
Dries,
Ik ken de details niet, maar tussen Rijswijk en Delft zuid leek me bij mijn laatste passage één grote bouwput.
Voor mijn gevoel kan ik het hele jaar al niet in het weekeinde ongestoord van Den Haag naar het zuiden reizen.
Volgens mij is het een combinatie van werkzaamheden. De sporen bij Den Haag Centraal worden aangepast. Spoor 1-4 is momenteel afgesloten ivm werkzaamheden, dus dat zal er vast mee te maken hebben.
Daarnaast zag ik ze ook bij Schiedam Centrum bezig met spoorvernieuwing. En ik kan mij voorstellen dat ze gelijk het testen van de spoorverdubbeling bij Delft meenemen.
Bij Delft Campus gaat het om het aansluiten van het vierde spoor, het derde spoor was al aangesloten. Daarnaast worden beide slingers in het spoor verwijderd, momenteel is het aan beide kanten van de tunnel zo dat de binnenste twee sporen van/naar Delft Campus en Rijswijk aansluiten op de buitenste twee sporen in Delft. Vanaf woensdag gaat men in Delft ook via de twee binnenste sporen rijden. Tot slot worden de wissels tussen Delft en Rijswijk verwijderd waar voorheen de viersporigheid overging in tweesporigheid, aangezien de viersporigheid straks doorloopt van Den Haag HS tot aan Delft Campus.
Dank voor deze toelichting, wel nog een vraag. De zaak rijdt nu weer, maar als ik in de NS railplanner kijk, zie ik dat ze nu weer spoor 1 in Delft niet meer gebruiken. Enig idee waarom dat is? Je mis op die manier toch de kans om in ieder geval in de richting van Den Haag HS vast met twee sporen in een richting te werken? Dat laat je toch niet lopen? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik wist niet wat ik meemaakte als haarlemmer.
Opeens ook tussestop in haarlem.
Met de boeken virm.
Dat is weer eens wat anders dan de snelsprinter.
Het gaat om het gedeelte tussen Rijswijk en Delft Campus dat wordt 4 sporig. Maar inderdaad nu moet doorpakken en het spoor tussen Delft Campus en Schiedam centrum ook 4 sporig maken.
Want het blijft een bottel nek tussen Delft zuid En Schiedam centrum.
Maar ik merk ook wel dat Pro Rail overal tegelijk bezig is Amersfoort ligt er uit en ook Den-Haag centraal ligt er uit. Als de deskundigen van Pro Rail nu eens gaan na denken en 1 project tegelijk gaan aanpakken i.p.v. van op verschillende plekken werkzaamheden uitvoeren want tussen Leiden en Schiphol rijden ook geen treinen i.v.m. werkzaamheden.
ProRail kan het met de planning nooit goed doen, doen ze meerdere dingen tegelijk krijgen ze de klachten zoals jij die nu plaatst, doen ze het een voor een gaat de klacht zijn dat er altijd wel ergens gewerkt wordt.
Daarnaast is het nu vakantieperiode, waardoor er minder reizigers zijn en de hinder beperkter is door nu heel veel te doen.
NS Flex Weekend minder Vrij nu, amai. Helaas ook geen trein meer naar de Hoek maar duurdere RET met wat is het nu een tram , metro, pubertrein?
Iets anders, Nieuwsbrief lezers van European Sleeper kunnen voor 39 euro in september naar Praag vv, wel deze maand kopen. En wekelijkse wintertrein Innsbruck/Venetie op komst. Nou met zulke stuntaanbiedingen, nu nog combi trein/hotel toevoegen. (GreenCitytrip,Treinrondreis?)
Prettig wknd. Tip: Vlissingen zondag met de voetjes door de branding schuifelen en zeelucht diep inhaleren. 3 dagen voelbaar rendement.
Ten eerste: het is een lightrail, in dit geval een tussenvariant van zowel metro als trein.
Ten tweede: de RET is van zichzelf niet duur, de Metropool Rotterdam Den Haag (samenwerking gemeentes R’dam, DH en tussengelegen steden/dorpen) bepaalt hun tarief. Helaas zetten zij dit in, terwijl er ondertussen bezuinigd wordt op het Rotterdam’s tramnet.
De plannen voor de Rotterdamse tram lijken me juist een flinke verbetering. De overbewinkeling van Rotterdam West wordt aangepakt en er gaan meer trams rijden op de zuidelijke oever waar meer vraag is naar vervoer.
Het plan om de verbinding Den Haag HS – Rotterdam v.v. viersporig te maken is al heel oud. Al begin jaren ’60, bij de aanleg van de snelweg A20, werd het spoorviaduct over de A20 zo breed gebouwd, dat er vier NS-sporen over konden worden aangelegd. Ruim zestig jaar later, wordt dit alsnog gerealiseerd.
Het spoortraject Rotterdam C – Schiedam Centrum is altijd al viersporig geweest; twee sporen voor de Hoekse Lijn en twee sporen van de Oude Lijn naar Delft. De exploitatie van de Hoekse Lijn is overgedragen aan de RET, en twee van de vier NS-sporen zijn voorbestemd om gebruikt te gaan worden als onderdeel van de nieuwe viersporige lijn naar Delft en Den Haag. Hiervoor dienen vooral een serie de wissels te worden aangepast.
Dat de NS nu waarschuwt voor drukte op de Hofpleinlijn (nu RET) is een gotspe. Eerder heeft de NS geoordeeld dat de tweede spoorroute tussen Rotterdam en Den Haag als uitwijkroute niet noodzakelijk was, en heeft men de lijn afgestoten. Nu mist men uiteindelijk toch deze uitwijkroute, die vroeger veelvuldig werd benut bij problemen op het spoor via Delft. De NS laat jarenlang hardnekkig haar reizigers via Gouda omreizen, terwijl RET-metrolijn E ook beschikbaar is. Zoals bekend, is het NS-kaartje is niet geldig bij de RET. Maar ook daar zijn (tijdelijke) oplossingen voor te bedenken.
Dat de RET ‘verrast’ is door de aantallen reizigers die tussen Den Haag en Rotterdam v.v. willen reizen, is tamelijk onnozel. Het tijdelijk inzetten van dagelijks twee (2) extra metrotreinen, is de bekende druppel op een gloeiende plaat. Omdat dit geplande werkzaamheden zijn, had men alle gelegenheid om zich goed voor te bereiden en de capaciteit van metrolijn E tijdelijk te maximaliseren. Maar men koos er voor om het drukteprobleem te ontkennen. En hiervan zijn de reizigers uiteraard weer de dupe.
Nadat alle werkzaamheden zijn voltooid, en de spoorverbinding Rotterdam – Den Haag viersporig is, zal het niet lang duren voordat men effectief met tweemaal twee sporen gaat werken. Twee sporen voor de NS-intercitylijnen en het internationale treinen en het goederenvervoer; en twee sporen voor de sprinterdiensten (Leiden – Den Haag – Delft -Rotterdam – Dordrecht), waarbij het voornemen is om de exploitatie van deze sprinterdiensten over te dragen aan de RET. Per saldo blijft, voor de NS, na zo’n 65 jaar plannen en bouwen, de lijn dus uiteindelijk tweesporig.
Dat overdragen aan RET zal wel nooit gebeuren. De sporen moeten treinspoor blijven. RET moet dan met treinmaterieel gaan rijden?
Eerst maar Moerwijk-Delft Zuid viersporig en dan zal het nog wel 5-10 jaar duren.
Rotterdam-Centraal Schiedam naar Kethel zou men nu ook weer snel vierpsorig kunnen maken omdat dit A20 viaduct er nog/al ligt als dat zomaar gebruikt mag gaan worden.Het spoorbed naar Centraal zal ook wel goed zijn. Dan is daar ook wat gewonnen. Ht hangt dan op de kunstwerken en talud en cuvette verbreding. Snel beginnen maar.
Alleen het viaduct boven de A20 zelf is voorbereid op vier sporen, het viaduct boven de oprit niet. De onderdoorgang bij Kethel lijkt wel weer voorbereid op vier sporen, als je goed kijkt zie je naast de huidige spoorbak in de fundering vijf uitsparingen voor kolommen die een tweede spoorbak kunnen dragen. Het stuk tussen de A20 en Kethel zal echter wel een verbrede spoordijk moeten krijgen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, het water direct langs het spoor is zo te zien onderdeel van de primaire watergang om de polder droog te houden. Je zal het water dus moeten omleiden voor je daar het spoor kunt verbreden.
De benoemde eventuele overdracht van de exploitatie van de sprinterdiensten aan de RET, zie ik als een ongewenste uitholling van het NS-net. Het echte probleem is dat de NS met dedain neerkijkt op regionale spoorwegvervoer. Men is trots op het IC-net en zou graag pronken met de HSL-lijnen. De HSL-lijnen zijn helaas niet geheel succesvol. Het nut van regionaal spoorvervoer, wordt door de NS al decennia ernstig onderschat.
De huidige vloot van sprintermaterieel is relatief jong, en bij de overdracht van de exploitatie van de sprinterdiensten van de Oude Lijn, zou men bijvoorbeeld één sprinterserie in een soort joint venture tussen NS en RET ondergebracht kunnen worden. Dus hetzelfde materieel blijft dezelfde sprinterdiensten verzorgen. Op de stations zou men het eilandperron kunnen voorzien van RET-toegangspoortjes. De sporen, de spanning van de bovenleiding, de seininstallatie en het rijdend personeel, blijft allemaal hetzelfde. Bij bijzondere omstandigheden, zouden de NS-intercity’s snel kunnen uitwijken naar de RET-sprintersporen. Technisch, is dat geen probleem.
De Holland Noorwegen Lijn heeft tussen 2020 en najaar 2023 met een gehuurd schip een veerdienst tussen de Eemshaven in Groningen en Kristiansand in Noorwegen geëxploiteerd. In de laatste 12 maanden werd circa een half miljoen reizigers vervoerd. Maar door brute tegenwerking van de Eemshaven (de steiger was geregeld niet beschikbaar), ontstond forse financiële schade, en werd men gedwongen de handdoek in de ring te gooien. Zoals ook eerder bij Lover Rail gebeurde, na tegenwerking van de, toen nog, NS-verkeersleiding. De les is dat een kleine speler kwetsbaar is en zich niet kan verweren tegen vuil spel. De RET is daarentegen een robuuste speler, met rugdekking van de gemeente Rotterdam, die zich geen enkele loer laat draaien door wie dan ook.
De RET heeft aangetoond de exploitatie van regionaal railvervoer prima te kunnen organiseren. Dat bij de verbouwingen van de Hofpleinlijn en de Hoekse Lijn de ingehuurde ICT-bedrijven niet bleken te kunnen leveren waartoe men zich contractueel had verplicht, is een irritant punt, maar in de kern de RET niet aan te rekenen. Naar mijn mening is de RET de enige partij die de exploitatie van de sprinterdiensten in redelijkheid kan worden toevertrouwd. De RET heeft reeds een werkrelatie met ProRail voor het goederenvervoer naar Vlaardingen via de Hoekse Lijn. Die contacten zouden kunnen worden uitgebreid.
Per saldo ben ik geen voorstander van de overdracht van de exploitatie van de sprinterdiensten van de Oude Lijn door de NS aan de RET, maar het kàn wel, en zelfs tegen zeer geringe kosten. Volgens mij is de RET in staat om de sprinterdiensten tot grotere bloei te brengen, zoals zij dat ook heeft gedaan bij de Hofpleinlijn en de Hoekse Lijn. Voor de reizigers gaan de reiskosten omlaag en neemt de betrouwbaarheid van de dienstregeling toe.
Met NS als vervoerder wordt het nooit wat met het sprintervervoer. Zie de puinhoop in Brabant.
Rotterdam – Schiedam wordt niet volledig viersporig, het eerste stukje wordt slechts driesporig.
Er liggen al sporen vanuit CS maar welke nu nog voor de trein zijn en welke voor de metro is rond Schiedam maar moeilijk te zeggen.
Een technisch ontwerp zal al wel gemaakt zijn. Een deel lijkt al grondreservering te hebben. Op stukken zal nog aangekocht moeten worden en hier en daar zal een schuur of huis moeten wijken. Zelfs met een extra toekomstig kruisende weg viaduct extra is het aantal kunstwerken zeer beperkt. eigenlijk moet het in vier jaar klaar kunnen zijn. De minister had dit traject toch al aangemerkt voor spoeidge uitvoering?
Laat de aannemer maar alvast met het grondwerk Zuid van Delft Zuid beginnen. Meestal moet dat ook nog beklinken. Gaande weg komt dan Kethel wel in zicht.
Moest er ook nog een treinstation bij komen?
Het is maar 7km van Delft, door polderland. Dan Schiedam CS op bestaand bed. Klein bier met groot resultaat..
Daar is weinig onduidelijks aan hoor, alle sporen zijn treinsporen. Maar om de lijn volledig viersporig te maken moet je de nodige wissels bij Rotterdam anders neerleggen.
Tussen Delft en Schiedam heb je minstens 4 grote kunstwerken nodig plus nog minstens 2 fietstunneltjes en ontelbaar veel bruggetjes en/of duikers over de diverse sloten. Daarnaast zit je in de polder dus ga er vanuit dat elke sloot een functie heeft voor de afwatering. Dus nadat je alle ontworpen hebt en procedures doorlopen hebt moet je eerst die sloten verleggen, daarna kan je het dijklichaam aanleggen en stevig laten inklinken waarna de de kunstwerken kunt gaan aanleggen en daarna kan de bovenbouw aangelegd worden. Ik zie ze dat niet in 4 jaar doen.
Dat is toch allemaal eenvoudig werk. Sloten inkorten en de dwarsverbinding die langs het spoor ligt 10 meter naar Oost of West leggen. Volgens mij is er al lang een technisch ontwerp. Je kan zo aan de gang.
Ik zie op de luchtfoto ook na de nieuwbouw ook een stukje drie-sporigheid bij de Laan van het Haantje bij Rijswijk. Wie bedenkt zoiets toch? Er is toch ruimte genoeg en zo’n klein viaduct is voor een vierspoor toch niet bovenmatig duurder dan driespoor.
Even verderop Zuid bij Delft-Noord zijn er nieuwe hulp/opstelsporen en is alles weer breed zat.
Volgens De Maatschappij Voor Beter OV gaat de uitloop van deze werkzaamheden inmiddels zeker tot vrijdag duren.
Dat werd gisteren al door mensen van NS gemeld. ProRail durft dat alleen nog niet aan de reizigers te vertellen.
Reisinformatie is geen taak van Prorail maar van NS.
Klopt. De werkzaamheden hebben inmiddels een onbekende einddatum. Ik hoop maar niet dat het zoiets als Zevenbergen-Oudenbosch gaat worden. Dat kan echt niet in die regio. Het tekort aan technisch personeel wordt hierdoor wel pijnlijk duidelijk.
Mensen zitten liever parttime met pen en paperclip op kantoor.