Home

NS: e-tickets straks niet (altijd) geldig tijdens avondspits

De Nederlandse Spoorwegen zullen de komende periode e-tickets gaan aanbieden die in de ochtend- én avondspits niet geldig zijn. E-tickets waren tot nu toe altijd geldig tijdens de avondspits. Daar komt nu verandering in. Het NS Groepsticket is het eerste ticket waarbij dit van toepassing is. Later zullen andere acties volgen.

In de spits reizen veel mensen met de trein, en daarom wil NS actietreinkaartjes vooral inzetten om de treinen buiten de spits voller te maken. Vorig jaar deed NS al een kleinschalige proef met een NS Dagkaart die niet geldig was tijdens de ochtend- én avondspits. “We kijken in het algemeen tevreden op die proef terug,” zegt NS-woordvoerder Hessel Koster. Op die proef was aanvankelijk veel kritiek omdat expliciet vermeld stond dat een reis ook bij vertraging niet tijdens de spits mocht worden afgemaakt. Koster: “Toen dit tot negativiteit leidde hebben we die voorwaarden direct geschrapt. Bij vertraging mag de treinreis gewoon worden afgemaakt.”

Alle actietreinkaartjes zijn al sinds jaar en dag niet geldig tijdens de ochtendspits. Treinacties die geleverd worden op een wegwerpkaartje zijn ook al geruime tijd niet geldig tijdens de avondspits. Bij die kaartjes geldt: inchecktijd is bepalend. Bij e-tickets is dat niet haalbaar. Daarom is daar de werkelijke tijd bepalend. “Als een e-ticket niet geldig is tijdens de avondspits (16:00 – 18:30 uur), dan gaan de poortjes ook niet open,” legt Koster uit.

Het NS Groepsticket is het eerste e-ticket dat niet geldig is tijdens de ochtend- en avondspits. In de toekomst zullen echter ook andere acties volgen, bijvoorbeeld bij de NS Spoordeelwinkel. Toch zullen er bij de Spoordeelwinkel ook acties blijven waarmee wel tijdens de avondspits gereisd kan worden. Koster: “Het liefst willen we dat mensen de spits mijden, maar bij sommige acties is dat niet haalbaar, bijvoorbeeld bij een avondvoorstelling die net na de avondspits begint.” Doordat de geldigheid ingeperkt wordt, zal de prijs volgens Koster soms iets lager uitpakken. In het weekend gelden er in het algemeen geen tijdsbeperkingen.

Vorige week maakte NS bekend het Groepsretour te vervangen door het NS Groepsticket – toen werd echter niet gemeld dat er nieuwe tijdsbeperkingen bijkomen. Dat meldde het spoorbedrijf alleen op het reizigersforum.

This post was last modified on 10 januari 2018 22:58

Bekijk reacties

  • Vanuit het noorden naar het westen of het zuiden van het land gaan met een dagkaart/retour waarop niet in de avondspits gereisd mag worden is niet echt aantrekkelijk. Als de terugreis pas na 18.30 uur mag beginnen, betekent dat je pas om een uur of 10 's avonds weer thuis bent. Misschien is het een idee voor meneer Koster om - naast een goedkopere dagkaart voor alleen buiten de spits - ook een wat duurdere dagkaart aan te bieden waarop ook wel binnen de avondspits gereisd mag worden.

  • Als je bezorgt bent dat je klanten verliest, is dit niet echt handig! Bijvoorbeeld, in Sittard zijn de toiletten ACHTER de poortjes.... en de koffie VOOR de poortjes. Dus je kunt OF geen koffie drinken, terwijl je anderhalf uur vast zit op het station, OF niet naar het toilet voordat je je reis voortzet....... Daarbij komt, dat je niet de eerste trein na de spits kunt halen, omdat je het perron niet op kunt. Kaartjes worden duurder, en het gemak van de reiziger, incidenteel of dagelijks, begint echt niet meer van toepassing te zijn. Je waait uit je schoenen, want alle beschutting is van de perrons, je moet uit het station als je je kaart op moet laden, want op het perron staan alleen nog maar incheck palen, meereiskorting is een hit-and-miss proporsitie, en dat zijn dan maar de "normale" toestanden. ECHT steeds minder een plezier of zelf maar een gemak om met de trein te reizen!

    • Om tussen de kiosk (koffie) en de WC te gaan, kunt u ook uw gewone OV-chipkaart gebruiken om door de poortjes te komen. Als u zich aanmeldt met de chipkaart, naar de WC gaat, en dan terugkomt, ik denk binnen een halfuur of een uur (weet het niet zeker), dan wordt er geen geld afgeschreven van de chipkaart.

      • Let op! Volgens mijn ervaring met een e-ticket - als je UIT gaat door de poortjes met en o.v. chipkaart voor dat je IN-gecheckt bent dan wordt e10 of e20 afgeschreven en dan moet een terugbetaling met bewijs aangevraagd worden! Als je UIT gaat met e-ticket en terug met ov chip en reis verder met e- ticket wordt ook e10 of e20 afgeschreven van ov Chip en moet ook terug gevraagd worden!!

        • In dat laatste geval kun je de OV-Chipkaart meteen weer van binnenuit uitchecken (en dan natuurlijk niet door het poortje lopen). Dan wordt die 10 of 20 euro weer teruggeschreven.

  • Wie binnen zestig minuten op het zelfde station na het inchecken, uitcheckt krijgt het bedrag van Euro 10 of euro 20 gewoon weer terug. Het vervelende is dat wat de WC's betreft tegenwoordig ook geen eenduidige regeling bestaat. Sommige plaatsen kan men met een munt van 50 of 70 cent betalen, bij andere eerst een sleutel bij een geopende kiosk vragen en een borg, kaart e.d. deponeren, enz. De oerwouden worden steeds meer gekapt, maar wij maken er in OV land met alle regels zelf steeds meer een jungle van waardoor men door de bomen het bos niet meer kan kijken...
    "Travelboy" FER

  • Schaf toch die hele avondspits af. Het is zo ontzettend lastig om met een gat in je reisperiode rekening te moeten houden. Je bent meer aan het puzzelen dan aan het genieten van een dag uit.

  • Voor mensen die lange afstanden moeten reizen, bijvoorbeeld vanuit Leeuwarden of Maastricht naar Amsterdam en weer retour willen, zou een kaartje zonder beperking van de avondspits moeten komen. Iets meer betalen, maar niet van 16-18.30 moeten wachten voor je terug kunt (te vroege onderbreking van de dagje uit, je bent er vaak ook al wat later). Dit kaartje zou dan alleen te koop moeten zijn in de uithoeken van het land. Idee?

Share

Recent Posts

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

9 uur terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

1 dag terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

2 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

3 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

6 dagen terug

Harry Potterstoomtrein in Schotland stilgelegd, reguliere trein blijft rijden

De wereldberoemde Jacobite stoomtrein, ook wel Harry Pottertrein genoemd, mag in Schotland vooralsnog niet meer…

1 week terug