X

NS: Eis FNV leidt tot duurder treinkaartje

De FNV wil dat NS op iedere dubbeldekker een tweede conducteur gaat inzetten. NS noemt die eis moeilijk te begrijpen. “Al tien jaar lang zijn er dubbeldekkers met één conducteur,” reageert NS.

NS zegt in een reactie dat de eisen van FNV leiden tot een duurder treinkaartje. FNV heeft een ultimatum aan NS gesteld. Behalve conducteurs op alle dubbeldekkertreinen wil de vakbond ook dat NS weer gaat meedoen met regionale aanbestedingen en zelf de winkels op stations blijft uitbaten. NS zegt te willen praten met de vakbond. “Als enige bond heeft FNV een aantal eigen onderwerpen geagendeerd. Wij willen hier graag over in gesprek blijven, maar FNV heeft nu aangegeven dat niet te willen,” zegt NS in een reactie.

This post was last modified on June 1, 2017, 10:47 am

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (13)

  • Het wordt hoog tijd dat het hele spoor wordt aanbesteed, De eisen van FNV zijn onredelijk en bovendien idioot voor woorden als men bedenkt dat je nu al weinig de conducteur ziet. het is wel gek dat ze eisen dat NS met de regionale concessies moeten meedingen maar zelf gekant tegen aanbestedingen. FNV schiet ook in zijn eigen voet met deze houding want een duurder kaartje zal leiden tot minder opbrengsten dus ontslagen.

  • Je ziet nu weinig conducteurs in de trein en als je ze al ziet controleren ze nauwelijks. Het gebeurt herhaaldelijk dat de conducteur niets meer doet dan de vertrekprocedure doorlopen om daarna meteen weer in de 1e klas te gaan zitten of zich in de achterste cabine op te sluiten. Ik vermoed dat NS hiermee veel inkomsten misloopt.omdat het aantrekkelijk is de gok te nemen om zwart te rijden. NS zou zogenoemde mysteryguests moeten inzetten om dit zelf ook eens vast te stellen. Maar ja, dan wordt de FNV waarschijnlijk weer boos!

  • Waar blijft de conducteur zowel in de enkel- als in de dubbeldekstrein bij de controle van het treinkaartje. Het gaat om de (sociale) veiligheid in de trein.
    Een tweede conducteur in een dubbeldekstrein is nodig. Ook van wege de (sociale) veiligheid). NS directie: luister niet alleen naar personeel, maar ook naar reizigers

  • Laat de treinen automatisch rijden, dan kan de machinist een dubbelrol als conducteur hebben.

    • ga in Lille kijken:
      treinen rijden zonder machinist, geen HC op de trein.
      als je rotzooi trapt of niet betaald wordt je op Franse wijze hardhandig gearresteerd, dat blijft weken pijn doen en als je de boete die erbij hoort niet betaald komt de deurwaarder met twee agenten die arrestatie protocol no even overdoen.

    • dat is een goeie: ga eens in Lille kijken,
      treinen rijden automatisch, geen HC in de trein en wee je gebeente als je als reiziger rotzooi trapt: je wordt op Franse wijze gearresteerd: dat doe niet effe pijn maar langdurig en de magistraat legt een uitkleed boete op

  • de fysieke arbeidsbelasting is een dubbeldekker is fenomenaal, nog afgezien van de noodzakelijke controle component.
    degenen die huilie huilie doen over de eventueel stijgende prijs moeten eens een volledige dienst met een HC meelopen en dan ook maar een paar keer zelfstandig een lastpak wijzen op de regels.
    vanzelfsprekend kan de HC geheel vervangen worden maar dan moet er betere toegangstechnologie ingezet worden en moet de reiziger genoegen nemen met medereizigers, weliswaar betalend, die er een pleuriszooi van maken.

  • Een extra conducteur welke samen met z'n collega in de eerste klasse kan gaan zitten om niks te doen, die kan dan inderdaad wel blijven zitten als z'n collega even op moet staan om de deur te gaan sluiten, maar daarna kunnen ze gelukkig weer samen bij elkaar zitten. Een paar uitzonderingen op bovenstaande uiteraard, maar wanneer zie je tegenwoordig nog een conducteur door de trein lopen? Nou is controle ook niet altijd nodig, maar een conducteur welke af en toe eens door een trein loopt voor als een reiziger vragen heeft moet toch het minste zijn. Moet je in buitenland eens kijken, tussen elk station komt de conducteur door de trein gelopen...

  • Wat een onzin!! Waar is de conducteur? Op de Sprinter=Stoptrein ziet men ze helemaal niet of is dat die persoon die de deuren sluit en dan verdwijnt in de achtercabine. Vaak genoeg komt er, ook op langere trajecten, helemaal geen conducteur voor controle. Dus, voordat FNV gaat pleiten voor meer conducteurs, moeten ze eerst eens hun leden arbeidsdiscipline bijbrengen.