NS en NMBS vinden dagelijks 23 mobieltjes in de trein

Per jaar vergeten treinreizigers in Nederland en België bijna 90.000 artikelen. Met name telefoons worden vaak vergeten: in België gemiddeld 9 per dag en in Nederland gemiddeld 14 per dag. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische en Nederlandse Spoorwegen.

De afgelopen 6 maanden registreerden de Nederlandse Spoorwegen meer dan 33.000 verloren voorwerpen. Het vaakst zijn vervoerbewijzen (5004), (bank)pasjes en rijbewijzen (3726) onbeheerd aangetroffen op stations of in treinen. Maar ook mobiele telefoons bleven achter: NS vond er meer dan 2600. 

België
De Belgische spoorwegen vonden in 2011 3293 telefoons, goed voor een vierde plaats op de lijst van vaakst verloren voorwerpen. In 2010 werden er weliswaar iets minder telefoons gevonden (bijna 3100), maar stond de mobiele telefoon op een derde plaats. Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols worden ook laptops en iPads vaak verloren.

Bijzondere voorwerpen
Maar behalve de gebruikelijke voorwerpen, worden er ook bijzondere voorwerpen vergeten. Zo vond de NS onder meer een levensechte afbeelding van Frau Antje (1,86 m), een replica van een Stradivarius-viool en een schildersezel met een doek van 1,20 bij 1 meter. Een bijzondere rol was verder deze zomer weggelegd voor een beer die door een reiziger werd gevonden en die via @NSbeer op Twitter nog altijd op zoek is naar zijn baasje (zie ook Facebook) .

Speurwerk
Nederland blijkt succesvoller te zijn in het terugvinden van de eigenaar. Zo vindt NS door actief speurwerk in bijna de helft van de gevallen de eigenaar terug. In België weet de NMBS in ongeveer 37 procent van de gevallen weer de rechtmatige eigenaar te vinden.  Terwijl NS-reizigers jaarlijks zo´n 50.000 á 55.000 voorwerpen vergeten, vergeten Belgische reizigers jaarlijks 39.000 á 40.000 voorwerpen. Beide bedrijven laten weten dat het aantal gevonden voorwerpen redelijk stabiel is.

Duur grapje
Voor toeristen kan het overigens soms wel een duur grapje zijn om hun verloren voorwerp weer terug te krijgen. Zo ondervond een Amerikaan die belangrijke papieren in de trein liet liggen. Om de papieren terug te krijgen moest hij 70 euro verzendkosten betalen.

Spullenhulp
Voorwerpen die in België niet hun rechtmatige eigenaar terugvinden, worden overigens niet verkocht. Sinds mei 2011 heeft de NMBS een samenwerking opgezet met vereniging zonder winstoorgmerk "Spullenhulp". Als er na 50 dagen geen rechtmatige eigenaar is gevonden, speelt de dienst verloren voorwerpen de toestellen door naar de Spullenhulp. Zo werden 787 telefoons in een jaar tijd overhandigd aan Spullenhulp. 

Share
Tags: Ludiek

Recent Posts

Reageren (tijdelijk?) uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

6 uur terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

2 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

6 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug