Home

NS Flex: Achteraf betalen en switchen van abonnement

Vanaf medio zomer 2018 kunnen treinreizigers in heel het openbaar vervoer achteraf betalen. Bovendien kunnen treinreizigers straks iedere maand van abonnement switchen. Nog dit jaar start er een kleine proef. Dat heeft NS vrijdag bekend gemaakt.

De nieuwe dienst heet NS Flex. NS Flex wordt zonder abonnement beschikbaar voor een eenmalig bedrag van tien euro, inclusief een OV-chipkaart. Het is aan te vullen met een abonnement. Waar treinreizigers nu nog minimaal een jaar vast zitten aan een abonnement, wordt het straks mogelijk om abonnementen iedere maand aan te passen aan het actuele reisgedrag.

Tarieven
Omdat bij NS Flex maandelijks abonnementen te wijzigen zijn, zullen er mogelijk wel andere tarieven worden gehanteerd dan bij de huidige contracten. “We gaan nu eerst onder 50 treinreizigers een kleinschalige proef doen,” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit. “Daarna zullen we een voorstel neerleggen bij de consumentenorganisaties in het LOCOV. Omdat dit een andere dienst is kan het inderdaad zijn dat er andere tarieven van toepassing zijn.”

Automatische incasso
Zakelijke treinreizigers kunnen al langer achteraf betalen via de NS Business Card. De RET heeft reizen op rekening voor het eerst aan consumenten aangeboden. Maar dankzij NS Flex wordt het straks landelijk uitgerold. Na afloop van de maand krijgen reizigers met NS Flex een factuur, die vervolgens via automatische incasso wordt geïncasseerd.

Verschillende diensten
Het gaat niet alleen om de treintrajecten, maar ook om bus, tram en metro. Op de factuur staan alle gereden kilometers en kosten. “Ook de fietsstalling en andere extra’s worden meegenomen in NS Flex. Wij verrekenen via Translink ook de betalingen met andere vervoerders,” legt NS uit. “In de toekomst kunnen daar nog andere diensten aan worden toegevoegd, zoals gebruik van een huurauto of een taxi.” Ook kunnen treinreizigers met NS Flex onderweg upgraden naar de eerste klas.

Nieuwe manier van reizen
Volgens het nieuwe NS-directielid Tjalling Smit wordt reizen op rekening de nieuwe manier van reizen in het OV. “Het verplichte saldo van tien of twintig euro is een toenemende ergernis en ook achterhaald. Wij nemen het voortouw om het flexibeler te maken. Wie overigens op de oude manier met saldo wil reizen, kan dat blijven doen,” laat Smit aan de Telegraaf weten.

Goed nieuws
“Voor treinreizigers is dit heel goed nieuws,” zegt Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Voor incidentele treinreizigers is de OV-chipkaart nu onaantrekkelijk. Eerst 7,50 euro investeren en dan ook nog eens altijd minimaal 20 euro saldo. Dat zorgt voor een drempel.” Van Kuijeren is zelf een tevreden gebruiker van Achteraf Betalen Consumenten bij de RET. “Eén factuur voor ons hele gezin, voor zowel persoonlijke als anonieme OV-chipkaarten. Dat waardeer ik zelf enorm.” NS Flex zal overigens niet beschikbaar zijn voor houders met een anonieme OV-chipkaart. Dit omdat abonnementen altijd op naam staan.

This post was last modified on 22 oktober 2017 12:08

Bekijk reacties

  • Euh...
    HOE anoniem zijn die ov-kaarten waarvoor je achteraf een factuur krijgt?
    (doelend op je lovende woorden over ABC v RET)

    • Wie erop reist is anoniem, wie hem betaald niet. Ik heb niet een anonieme kaart, om echt anoniem te kunnen reizen. Ik heb een anonieme kaart zodat meerdere mensen die kunnen gebruiken.

  • waarom kun je niet gewoon per reis betalen!Zoals je dat OVERAL doet. krijg ik van AH ook aan het einde van de maand een nota van al mijn boodschappen? Het buitenland doet toch ook niet zo ingewikkeld? En dan weer die 10 euro..
    Makkelijke kunnen we het niet maken, wel duurder

  • Begrijp ik het goed dat je met FLEX tijdens de reis, dus na het inchecken, nog kan kiezen tussen 1e en 2e klas?

    • Bij de huidige klassewissel geeft NS aan dat je dat moet regelen voordat je incheckt. Ik zou denken dat het technisch prima kan om dat daarna te regelen, maar dan moet dat wel in het systeem geprogrammeerd worden. Daarom vermoed ik dat bedoeld wordt dat het op de dag zelf geregeld kan worden bij de automaat.

      • Nee, het kan straks geregeld worden via een app. Ik verwacht op een zelfde manier bij de NS Businness Card. Dan kan het na het inchecken, maar dan wel voor heel de reis.

    • Zo staat het in het persbericht van NS. Ik weet dat het bij de NS Businness Card na de incheck nog geregeld kan worden, maar dan wel geldt voor de hele reis.

  • Wat een ouwenelen, ik vind het logisch voordat je de reis aanvangt de keus gemaakt moet hebben welke klasse je wilt reizen. Niet na het inchecken als je 1e klas zit met een 2e klas kaartje en TOEVALLIG een conducteur dan langs komt je kaartje dan te kunnen upgraden. Daar mag geen discussie over moeten gaan.

    • Nee. Ik vind niet logisch dat je dat voor inchecken besloten moet hebben. Je weet vooraf niet of er in de 2e klas zitplaatsen vrij zijn. Nu is formeel zo dat als je naar de conducteur toe gaat en aangeeft dat je wil opwaarderen naar 1e klas, betaal je de klassewissel + 50 euro.

    • Overigens heb je met het tweede wel een punt, maar ik denk dat dit in de praktijk niet zo snel gaat. In de 1e klas is de conducteur sneller bij je, en als je dan nog de app moet openen, naar de klasse wissel moet gaan, en moet gaan bevestigen, dan ben je even verder.

  • Zelf vind ik dat er anno 2017 geen sprake meer zou moeten zijn van een indeling 1e en 2e klas. Voor mij is het een achterhaald idee van klassescheiding.

    Lijkt me fijn tegen een kleine meerprijs te kunnen kiezen voor een absoluut stille coupé waar ik lekker kan werken, lezen of voor me uit kan staren.

    Dan kunnen álle mensen die willen praten of een dagje gezellig uit zijn in een praatcoupé.

    Dan wel graag een goede geluidsdichte deur tussen die 2 'afdelingen' ontwikkelen, want met de glazen deuren nu is het geluid van de praters nog steeds heel erg hoorbaar in de aangrenzende stiltecoupés.

    Overigens zijn de plaatjes stilte en mogen praten op het raam zeer onduidelijk voor het overgrote deel aan reizigers!
    Waarom plakt NS niet simpel een S voor stilte-/werkcoupés al aan de buitenkant op de trein plus per coupé een S aan de binnenkant naast het treinstelnr.?

  • Waarom kunnen reizigers niet gewoon met Afterpay betalen. Dan betaal je 2 weken later de kosten aan Afterpay van jezelf of vriend (in), kennis, familie.

  • Hoe doe ik deze flex met mijn business card? Ik zie dat per maand wisselen voor mij grote voordelen biedt. Als dat biet op de business card kan, zeg ik die op en neem ik een particuliere flex. Of is dat niet de bedoeling?

  • Stilte coupe is pas onzin!! Wel klasse scheiding van 12 en 2e klas (denk aan prijs!) maar voor stilte coupe betaal je niks meer. Echter zijn er wel mensen die denken dat ze opeens heer meester zijn en andere mensen moeten wijzen op het stil zijn als die toevallig even wat zeggen. Terwijl 99 van de 100 keer er mensen zitten die elders gewoon geen plek hebben(fout van NS) en dus is de stilte gaan zitten. Kortom: door allerlei falen word je gedwongen om in de stilte coupe te gaan zitten maar vervolgens door zeurpieten aangesproken te worden. Hierdoor krijg je dus ergernis en irritatie..Ook weer met alle gevolgen van dien

    • In een stiltecoupé dien je stil te zijn, simpel zat. En als iemand een keertje even iets zegt, moet daar niet al te moeilijk over gedaan worden. Maar af en toe heb je reizigers die in een stiltecoupé constant zitten te kwekken. En dan mag daar echt wel wat van gezegd worden.

      En word je 'gedwongen' om daar plaats te nemen, omdat er elders in de trein geen plaats meer is? Houd dan een beetje rekening met de medereiziger die wel graat rust wil. Dat is een kleine moeite.

      Degenen die er wat van zeggen zijn geen zeurpieten, maar degenen die in een stiltecoupé zitten te praten houden geen rekening met anderen.

    • Ik ben trouwens ook wel eens aangesproken dat ik zat te praten in een stiltecoupé. Ik had er gewoon even niet aan gedacht. En ik was blij dat er wat van gezegd werd. Anders was er alleen maar meer ergernis.

  • Ik heb een Ov-chipkaart
    Ik wil wel reizen en achteraf betalen
    Hoef ik niet meer opwaarderen
    Lijkt me heel fijn
    Maar ik heb nog een bedrag er op staan hoe gaat dat

  • Ik heb een dal abonnement.Mijn man reist met me mee op zijn ov-chipkaart en krijgt dus ook korting.Wat moeten wijn doen om ook flex te kunnen reizen?

    • U kunt met uw Dal Voordeel abonnement overstappen op NS Flex, uw man heeft een persoonlijke ov-chipkaart nodig en kan dan ook overstappen zonder abonnement.

      • Als je overstapt van een dal abonement naar een flex abonement krijg je dan ook de korting? Het zou wel handig zijn omdat we mantelzorgen

Share
Tags: NS flex

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

2 uur terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

3 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

3 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

4 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

5 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

5 dagen terug