X

NS Groepsretour per direct aangepast vanwege misbruik

De Nederlandse Spoorwegen hebben per direct de regels voor het NS Groepsretour aangepast. Reizigers kunnen voortaan alleen nog het NS Groepsretour kopen als zowel aankomst- als vertrekstation hetzelfde zijn. Op die manier wil NS misbruik aanpakken.

Tip: Besparen op de treinreis? Check de goedkope treinkaartjes van april.

Het NS groepsretour is al sinds de start in september 2013 fraudegevoelig. NS reageerde weliswaar dat het samenstellen van groepen via Facebook niet de bedoeling was, maar greep in eerste instantie niet in. Om het misbruik aan te pakken kondigde NS eind vorig jaar al aan de regels te verscherpen. Sindsdien kon het NS Groepsretour alleen nog gekocht worden als direct alle gegevens van de reizigers ingevuld werden. Daarvoor kon dat ook nog na aankoop.

De wijzigingen van eind vorig jaar bleken het misbruik juist te vergroten in plaats van te verkleinen. Tussenhandelaren maakte handig gebruik van de verscherpte regels door tegen een extra vergoeding de gegevens van tien reizigers te verzamelen en dan het ticket te kopen. Ook zijn er oplichters actief die verkochte kaartjes niet leveren, met gedupeerde klanten als gevolg. Eerder maakte NS al bekend dat bij 2 miljoen euro omzet sprake is van misbruik.

Het NS Groepsretour is te koop vanaf 4 personen en kost 55 euro. Voor iedere reiziger extra moet 2,50 euro bijbetaald worden. De maximale grootte van de groep is 10 personen. Dan betalen reizigers omgerekend 7 euro per reiziger. Nu de regels zijn veranderd, is samen reizen overigens nog steeds niet verplicht.

NS had eigenlijk aangekondigd dat de regels die eind vorig jaar werden aangekondigd (en per 1 januari zijn ingegaan), heel 2017 zouden gelden. “NS wil het ook in de toekomst aantrekkelijk houden voor groepen om voor de trein te kiezen. Met de consumentenorganisaties in het Locov is afgesproken dat we verder onderzoeken hoe wij het groepsreizen tijdens de daluren kunnen blijven stimuleren,” zegt een woordvoerder van de NS.

Reizigersogranisatie Rover heeft er begrip voor dat NS tussenhandelaren snel wil aanpakken, maar hopen dat de maatregel tijdelijk is. “In veel gevallen beginnen leden van een groep hun reis niet op hetzelfde station, wanneer zij gezamenlijk op stap gaan”, schrijven de consumentenorganisaties in een advies aan NS. “Met het Groepsretour wilt u een financieel aantrekkelijk alternatief bieden voor het samen reizen met de auto, maar met de auto worden groepsleden natuurlijk ook vaak onderweg opgepikt”.

This post was last modified on April 13, 2017, 1:28 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (9)

  • Ik lees het volgende hierboven: "Reizigers kunnen voortaan alleen nog het NS Groepsretour kopen als zowel aankomst- als vertrekstation hetzelfde zijn". En even verderop: "Nu de regels zijn veranderd, is samen reizen overigens nog steeds niet verplicht". Dit komt tegenstrijdig over, kunt u dit uitleggen?

    • Als je tussen Deventer en Nijmegen v.v. wilt reizen, kan dat dus ook met een kaartje tussen Groningen en Maastricht. Er is eerder een groep voor Groningen-Maastricht bij elkaar gevonden (op Facebook) dan tussen Deventer en Nijmegen

    • ze moeten allemaal hetzelfde vertrek als aankomst-station hebben maar hoeven niet allemaal dezelfde trein te pakken. Dus stel wij reizen met het gezin van 5 volwassenen naar Rotterdam van Heerlen maar één iemand moet 'smorgens nog werken. Dan vertrekken er dus 4 met dezelfde trein om 9.05 en 1 pakt om 13.05 de trein dat kan dan nog wel.

        • Wat Alie zegt klopt, als iemand van de groep een trein eerder of later wil nemen kan dat. NS geeft bij afgifte alleen tickets met dezelfde vertrek- en aankomststation. Voorheen kon je het vertrek station zelf invullen, nu niet meer. Doordat de aankoop in één keer voor alle stations gelijk zijn, is dat voor NS voldoende.

  • Typisch een monopolist, ze passen binnen een paar dagen de tarieven aan zonder inspraak van de reizigersorganisaties.

  • De logische stap is natuurlijk het ding subiet af te schaffen en een nieuw ding te ontwerpen voor de mensen waar het voor bedoeld is. Reizende families en groepen. Dwz in één trein en met allen aanwezig.

  • @ Kritische Duitser; zou het echt zo moeilijk zijn om het principe te begrijpen? Het ticket is bedoeld als een aanbod voor een groepsreis, niet voor het winnen van de titel 'beste graaier van Nederland'. Het is toch overduidelijk dat het creëren van een Facebookgroep feitelijk misbruik van het groepsticket is? Deze mensen kennen elkaar niet eens. Heel jammer dat een groepje notoire 'zegelplakkers' het straks verderft voor de groepjes mensen die eens een dagje uit willen met de trein.
    De reactie van NS daarmee af te doen als 'typisch voor een monopolist' zegt veel over u. Ik word hier echt niet goed van, sorry!

  • Volgens mij veranderd er dus niks,
    Je hoeft nog steeds niet in dezelfde trein te zitten. Als je een groeps ticket hebt van Maastricht naar Den Helder kan je nog op dezelfde manier reizen.
    Of zie ik het nou verkeerd?