X

NS Groepsticket vervangt NS groepsretour

Vanaf 8 januari wordt het NS Groepsretour vervangen door het NS Groepsticket. Bij het nieuwe groepskaartje is samen reizen verplicht. Grote groepen gaan straks bovendien meer betalen. Daar staat tegenover dat het groepsticket ook beschikbaar wordt voor enkele reizen.

Het spoorbedrijf stopt met het NS Groepsretour omdat er teveel misbruik van werd gemaakt. Bij een groep van 10 personen betaalde de reiziger omgerekend 7 euro voor een retourtje. Volgens de voorwaarden mogen de groepen niet door bemiddeling van een derde worden samengesteld, maar toch maakten maandelijks circa 20.000 reizigers misbruik van de regeling. Daardoor liep NS naar schatting van Treinreiziger.nl ongeveer 2,4 miljoen euro per jaar mis.

NS Groepsticket duurder

Het nieuwe ticket is op basis van een enkele reis. “Dit is bijvoorbeeld handig bij reizen waarop de heenreis op een andere datum of in een andere samenstelling plaatsvindt dan de terugreis,” stelt NS. Voor wie op dezelfde dag retour reist wordt het nieuwe kaartje duurder- zeker voor grotere groepen. Zo kost een retour voor 10 personen straks 126 euro, terwijl dat nu nog 70 euro is (bij een dagretour). De enorme prijsstijging komt doordat het nieuwe groepsretour beschikbaar is voor groepen van 4 tot maximaal 7 personen. Wie met 10 personen reist moet dus straks twee groepstickets kopen.

Kleinere groepen

“Voor het comfort in de trein is het prettiger als groepen iets kleiner zijn. Met z’n tienen vind je vaak moeilijk een plek,” legt NS-woordvoerder Erik Kroeze uit. Aanvankelijk wilde NS het groepsticket beperken tot 6 personen. Dat het nieuwe groepsticket er nu ook komt voor 7 personen is te danken aan een advies van consumentenorganisaties. Die drongen aan om het groepskaartje ook beschikbaar te houden voor grotere groepen. “Bij een groep van 8 personen kunnen reizigers straks twee groepstickets voor vier personen kopen,” zegt Kroeze.

Samenreizen

Alhoewel samenreizen bij het nieuwe ticket verplicht is, hoeft toch niet iedereen bij hetzelfde station in te stappen. Het NS Groepsticket bestaat namelijk uit een hoofdticket en meereiskaartjes. De meereiskaartjes zijn alleen geldig als de hoofdboeker aanwezig is. Mensen met het meereiskaartje kunnen dus een station later instappen, zolang ze maar met dezelfde trein reizen als de hoofdboeker en niet alleen verder reizen.

Prijs NS Groepsticket (per enkele reis)

4 personen: € 30,00
5 personen: € 31,50
6 personen: € 33,00
7 personen: € 34,50

This post was last modified on January 11, 2018, 10:39 am

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (86)

  • NS groups didn't think twice before they decided for the new rules (which didn't initiate people to take the trains). To increase the group tickets price was better than the new one. * Group must travel together* this rule a destructive one the customers. This must be corrected. Otherwise there will be no customers nor income for the NS company.

  • I myself has a 40% subscription. But I also like to travel in group ticket. It is understandable they raise the price from minimum 7 to 10 euro. But * Group must travel together* condition is not good condition and limit the use of group ticket. I use to arrange group strictly on ticket price. And in most of the large group charging more than ticket price is banned for last 6-8 month and Admins are strict on that.
    In my opinion there will be some negative impact on NS revenue also:
    1, Sometime people/student travel to place though it was not necessary. Now we will not do that anymore. Mentality was like, Okay we can give 7-10 euro in every weekend (or every other weekend) and go to different dutch towns to just roam around and party. Now after the change we will not do that as just to travel we have to spent 30-40 euro. So number of journey will be less and only if is necessary.
    2, At non rush hour most of the time we find that train are not that full, now it will be more empty.

  • Een mooie actie dat groepstichet. Ik kan dit ticket voor 8 januari helaas voor 6 vriendinnen niet boeken?????wanneer wel????

  • Toch jammer dat het wordt aangescherpt, en mischien ook wel ondoorzichtig. De mensen die van deze tickets gebruik maken zijn vooral mensen die het niet breed hebben en niet vaak genoeg reizen om een abonnement eruit te kunnen halen. Ik denk dat een significant deel van deze mensen anders niet de trein had kunnen pakken omdat het simpel weg te duur is dus gaan mensen naar alternatieven zoeken.
    (Een enkeltje Leeuwarden Amsterdam kost 25.30 euro, dus als je van vrijdag tot zaterdag bv. op familliebezoek gaat dan ben je al 50 euro kwijt aan vervoer, vraag me toch af hoe dit bedrag te rechtvaardigen is)

    En dus zorgden deze tickets wel mooi voor volle stoelen buiten de spits. Toch mooi mee genomen lijkt me. Daarnaast is het zo dat het niet makkelijk is om aan deze tickets te kopen. Zowel het organiseren van groepen als het zoeken naar een groep kost tijd. Je moet er echt bovenop zitten anders loop je mischien een ticket mis. Het is niet iets wat je kant en klaar koopt.

    Dus het gaat hier gewoon grotendeels om een doelgroep die anders niet de trein gepakt hadden. Er zijn natuurlijk ook wel eens kortlopende acties van bv. Blokker en Kruidvat om een hele dag met 40 % korting te kunnen reizen, maar deze zijn tijdelijk en niet onbeperkt geldig. Bovendien zit NS hier met 40 % korting in hetzelfde vaarwater als bijvoorbeeld bla bla car en Flixbus waarmee je voor een vergelijkbaar bedrag kunt reizen.

  • NS heeft 2,4 miljoen misgelopen? Denk het niet. De groepen kozen de trein omdat het betaalbaar was. Nu stappen ze waarschijnlijk weer in de auto...

    • Ik neem met plezier weer mijn elektrische wagen en misschien verdien ik nog wat bij door wat Internationale studenten mee te nemen met bla boa car. Flixbus ook bekend mee, vanuit Eindhoven waar ik woon brengen ze je in een uur on Antwerpen, scheelt flink aan parkeerkosten en de frequentie is met 10x per dag hoog.

    • Ik neem met plezier weer mijn elektrische wagen en misschien verdien ik nog wat bij door wat Internationale studenten mee te nemen met bla boa car. Flixbus ook bekend mee, vanuit Eindhoven waar ik woon brengen ze je in een uur on Antwerpen, scheelt flink aan parkeerkosten en de frequentie is met 10x per dag hoog.

  • Weet je waar in Nederland veel geld in gaat zitten, de Veiligheidsdienst van NS tegen al dat marginaal volk. Bij ons doet de politie dat werk en betaald de belastingbetaler. Volgens mij heeft iedere stad minstens 6 veiligheidsmedewerkers van NS (weet hun stelplaatsen niet).
    Daarnaast krijgen vreemdelingen van t AZC ook goedkope dagkaarten. Dus waarom niet Eigen volk Eerst?

  • Weet je waar in Nederland veel geld in gaat zitten, de Veiligheidsdienst van NS tegen al dat marginaal volk. Bij ons doet de politie dat werk en betaald de belastingbetaler. Volgens mij heeft iedere stad minstens 6 veiligheidsmedewerkers van NS (weet hun stelplaatsen niet).
    Daarnaast krijgen vreemdelingen van t AZC ook goedkope dagkaarten. Dus waarom niet Eigen volk Eerst?

    • Het is naar mijn weten niet zo dat vreemdelingen lekker onbeperkt met een goedkope dagkaart met de trein mogen reizen. In elk geval zijn de goedkope dagkaarten zeer populair bij Nederlanders. NS heeft een team service en veiligheid dat optreed tegen zwartreizigers.

  • Volgens de na kan je groepsticket pas 14-1 bestellen foutje zeggen ze jaja ze zullen de site wel niet op tijd aan kunnen passen domper weer nou moet ik de duurder groepsretour kopen word r een beetje moe van NS

  • De nieuwe regeling is een erg versluierde prijsverhoging! Het lijkt billijk, 2 x een enkeltje, maar wat niet genoemd wordt is dat de terugreis in de daluren moet plaatsvinden. Die beperking had het groepsretour niet.
    Ook hier weer: de goedwillende burger wordt gestraft voor fraude van anderen.