Nieuws

NS Groepsticket vervangt NS groepsretour

Vanaf 8 januari wordt het NS Groepsretour vervangen door het NS Groepsticket. Bij het nieuwe groepskaartje is samen reizen verplicht. Grote groepen gaan straks bovendien meer betalen. Daar staat tegenover dat het groepsticket ook beschikbaar wordt voor enkele reizen.

Het spoorbedrijf stopt met het NS Groepsretour omdat er teveel misbruik van werd gemaakt. Bij een groep van 10 personen betaalde de reiziger omgerekend 7 euro voor een retourtje. Volgens de voorwaarden mogen de groepen niet door bemiddeling van een derde worden samengesteld, maar toch maakten maandelijks circa 20.000 reizigers misbruik van de regeling. Daardoor liep NS naar schatting van Treinreiziger.nl ongeveer 2,4 miljoen euro per jaar mis.

NS Groepsticket duurder

Het nieuwe ticket is op basis van een enkele reis. “Dit is bijvoorbeeld handig bij reizen waarop de heenreis op een andere datum of in een andere samenstelling plaatsvindt dan de terugreis,” stelt NS. Voor wie op dezelfde dag retour reist wordt het nieuwe kaartje duurder- zeker voor grotere groepen. Zo kost een retour voor 10 personen straks 126 euro, terwijl dat nu nog 70 euro is (bij een dagretour). De enorme prijsstijging komt doordat het nieuwe groepsretour beschikbaar is voor groepen van 4 tot maximaal 7 personen. Wie met 10 personen reist moet dus straks twee groepstickets kopen.

Kleinere groepen

“Voor het comfort in de trein is het prettiger als groepen iets kleiner zijn. Met z’n tienen vind je vaak moeilijk een plek,” legt NS-woordvoerder Erik Kroeze uit. Aanvankelijk wilde NS het groepsticket beperken tot 6 personen. Dat het nieuwe groepsticket er nu ook komt voor 7 personen is te danken aan een advies van consumentenorganisaties. Die drongen aan om het groepskaartje ook beschikbaar te houden voor grotere groepen. “Bij een groep van 8 personen kunnen reizigers straks twee groepstickets voor vier personen kopen,” zegt Kroeze.

Samenreizen

Alhoewel samenreizen bij het nieuwe ticket verplicht is, hoeft toch niet iedereen bij hetzelfde station in te stappen. Het NS Groepsticket bestaat namelijk uit een hoofdticket en meereiskaartjes. De meereiskaartjes zijn alleen geldig als de hoofdboeker aanwezig is. Mensen met het meereiskaartje kunnen dus een station later instappen, zolang ze maar met dezelfde trein reizen als de hoofdboeker en niet alleen verder reizen.

Prijs NS Groepsticket (per enkele reis)

4 personen: € 30,00
5 personen: € 31,50
6 personen: € 33,00
7 personen: € 34,50

This post was last modified on 11 januari 2018 10:39

Bekijk reacties

  • De NS doet er echt alles aan om het reizen met je trein onaantrekkelijk te laten zijn. Naast de normaal dure kaartjes, de vele vertragingen, het uitvallen van treinen door technische problemen, de overvolle treinen waardoor je regelmatig geen zitplaats hebt wordt nu het enige voordeeltje ook nog aangepast en dus onaantrekkelijker gemaakt.

    • Ik reis graag met de trein. Als je gaat klagen, klaag dan over die mensen die de regeling misbruikten. De ns is de op twee na meest stipte treinvervoerder ter wereld. Natuurlijk zijn er soms problemen, en vertragingen lijken langer doordat je vrij snel een overstap mist. Maar in de auto sta je vaak in de file. En er zijn nog genoeg voordeel acties over. Overvol zijn treinen regelmatig wel.

    • Het lijkt me niet dat NS zich moet laten tillen door mensen die de regels voor het ticket aan hun laars lappen.

  • Goed nieuws voor NS. Wij wisten niet dat je zo goedkoop kon reizen met groepen en hebben altijd veel te veel betaald. Ken meerdere groepjes die ook zonder dit retour reisden en wie weet hoeveel het er zijn over heel Nederland. Misschien egt dat aantal dat teveel betaald makkelijk op tegen de mensen die er misbruik van maakten. Maar daar zal uiteraard geen onderzoek naar zijn gedaan.

    • Sterk punt, Monique. Dit soort berichtgeving over 'misbruik van acties' is erg eenzijdig.

      • Het geklaag kwam zoals wel vaker uit de hoek van rijdend personeel en aanverwante spottertypes. Ijkan me voorstellen dat dit tot een netto omzetdaling kan leiden.

  • The main idea behind introducing NS group return ticket was to attract people to ride by train and promote an environmentally friendly way to switch to rail travel.
    This new rule will take away many travellers.

    • Nonsense. Dat was niet de bedoeling, de bedoeling was gewoon passagiers aan boord te halen die in groepjes reizen. Niet om iets te promoten en niet om malverseurs aan een goedkoop ritje te helpen.

      • Nou Dries, zonder de actie waren de stoelen fijn leeg gebleven buiten de spits en had jouw kaartje je nog meer van je zuur verdiende centjes gekost.

        • Die Burger, NS heeft geen horeca meer sinds iedereen boos werd dat ze dat hadden en zoo ook nog wat binnen haalden.

    • Als je het Nederlands blijkbaar wel kan lezen antwoord dan ook gewoon in het Nederlands zou ik zeggen...

  • 2,4 miljoen misgelopen lijkt me zwaar overdreven. Er is niet bekendgemaakt hoe dit bedrag opgesteld is; zo kan ‘t heel goed dat die mensen die een groepsticket kochten, anders met de auto waren gegaan. Dan waren de inkomsten voor NS 0 en waren ze nog meer ‘misgelopen’.
    ‘T is gewoon veel succesvoller geworden dan ze hadden verwacht. Logisch dat er veel mensen gebruik van genaakt hebben.

    Het doet me denken aan de oudere e-tickets, waarbij je geen beginpunt en eindpunt hoefde in te vullen. Dat waren nog ‘s tijden. (Vooral vanaf Groningen)

    • Het bedrag is een duimzuigsel van de redactie en niet van NS. De schade aan gederfde inkomsten is waarschijnlijk veel groter. Om over de ergernis bij andere betalende reizigers niet te beginnen.

      • Tja Dries, je mag het duimzuigsel vinden. Maar is ergens op gebaseerd. Het is wel een schattig, geen feit. NS gaf aan: misbruik 20.000 reizigers per maand. Deze mensen doen hun best om zo goedkoop mogelijk te reizen. Normaal kost de goedkoopste actie tussen de 15 en 19 euro, terwijl er nu 7 euro is betaald. We zijn daarom uitgegaan van 10 euro gemiste inkomsten per reiziger. Lijkt mij redelijk onderbouwd, kan inderdaad zijn dat de schatting niet helemaal klopt. Duimzuigsel lijkt mij niet juiste woord. Maar dat zou ook opmerkelijk zijn als ik dat had gedeeld.

    • Klopt, in berekening / schatting is uitgegaan wat er te weinig is betaald. NS gaf aan: misbruik 20.000 reizigers per maand. Deze mensen doen hun best om zo goedkoop mogelijk te reizen. Normaal kost de goedkoopste actie tussen de 15 en 19 euro, terwijl er nu 7 euro is betaald. We zijn daarom uitgegaan van 10 euro gemiste inkomsten per reiziger. Het is inderdaad mogelijk dat als deze actie niet had bestaan sommige mensen niet met de trein hadden gereisd dat is hierin niet verwerkt.

  • Echt weer rare Nederlandse logica.
    Laten we het EN duurder maken.
    EN Enkeltjes van maken.
    EN laten we ook nog minder mensen.

    Had gewoon de prijs van 70€ naar 100€ verhoogd....
    En de rest hetzelfde gelaten.

    • Als je met 4 personen van den helder naar Maastricht kunt reizen voor 30 euro....hoezo duur.....alleen lopen is goedkoper....

    • Gezeur. De nieuwe regeling is veel beter en past goed bij de doelgroep. En niet bij de fraudeurs.

  • Enkele zaken:
    - Het artikel gaat niet in op het feit dat er extra beperkingen voor de spits bestaan voor het nieuwe ticket. Zo mogen reizigers met dit ticket zich in de middagspits niet in de trein bevinden.
    - Het bedrag van 2,4 miljoen lijkt me enigszins uit de lucht gegrepen. In andere media lees ik ook over tussenhandelaren die zouden verdienen aan het 'oude' Groepsretour. Dat lijkt me grotendeels onwaar. De 'handel' op Facebook bestond immers voornamelijk uit het samenstellen van groepjes, waarbij een persoon uit de groep dan de tickets kocht en iedereen zijn/haar deel overmaakte. Meer vragen voor een ticket was daar eigenlijk 'not done'.
    - Het verdwijnen van het Groepsretour biedt kansen voor Flixbus om opnieuw te proberen een binnenlands busnetwerk op te zetten, nadat dit eerder grotendeels mislukt is. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen.

    • Omtrent avondspits beperking: zijn we niet over geïnformeerd. Lijkt mij ook niet voor de hand liggen. Het is een eticket. De enige proef met etickets met avondspits beperking was geen succes. Dus waar kan ik de avondspits beperking terug vinden? Wat betreft de schatting is uitgegaan wat er te weinig is betaald. NS gaf aan: misbruik 20.000 reizigers per maand. Deze mensen doen hun best om zo goedkoop mogelijk te reizen. Normaal kost de goedkoopste actie tussen de 15 en 19 euro, terwijl er nu 7 euro is betaald. We zijn daarom uitgegaan van 10 euro gemiste inkomsten per reiziger

  • Uit eigen ervaring weet ik dat er tussenhandelaren bestaan die rijk zijn geworden van het misbruik van deze regeling. Heel goed dat de NS maatregelen hiertegen heeft genomen!

  • More travelers mean more consuming for the whole country, it is good for the economy. Increase price will decrease the travelers' number for sure. NS might earn more, but the Dutch people gain less. I really don't think it is a good idea.

      • Nou SRB, 'misbruik maken' vind ik hier een erg groot woord voor. Wanneer we met 10 mensen via facebook een groep wisten te maken, waarbij een van de 10 reizigers voor zichzelf en de rest het groepsretour ticket kocht, was er geen sprake van misbruik. Iedereen betaalde zijn evenredige deel aan de koper, en niemand betaalde meer dan dat. Een extra'tje vragen 'voor de moeite' is al heel erg lang 'not done' in deze groepen, en zodra iemand dat wel deed, was de rest snel genoeg weg.

        Dat de NS nu beweert dat ze 2,4 miljoen zijn misgelopen, vind ik ronduit onzin. Zonder deze groepsretour tickets zal ik (en met mij veel anderen) veel minder of zelfs niet meer met de trein reizen. Ik vind voor de langere trajecten die ik wil afleggen wel goedkopere alternatieven dan een volprijs kaartje van de NS (dalurenkorting mag natuurlijk niet ik de middag/avondspits).

        • Je valt in herhaling Dries. Niet zo boos doen. Jij had ook van de regeling gebruik kunnen maken. Er is niets dat niet volgens de voorwaarden ging.

        • Jullie willen gewoon voor een duppie op de eerste rang zitten. Hoef je niet dat hele verhaal voor te schrijven, ik had het allang door toen dat misbruik bekend werd. Ik heb alles behalve medelijden met de klagers :D

  • NS wil fraude uitbannen, dan moeten ze daar specifieke maatregelen tegen nemen en niet de gehele regeling afschaffen! Er worden vele sociale initiatieven, die de regeling legitiem gebruiken waarvoor die bedoelt is, rucksichtlos de nek omgedraait. Geen woord daarover natuurlijk in het persbericht.

      • Niets aan de hand als je familie of kennissenkr ing zich braaf aan dezelfde spoorlijn bevind.

        • Een groep is per definitie een gezelschap van mensen die bij elkaar zijn (om te reizen). Niet in facebook of iets ander sneus.

  • Die tussenhandelaren waren twee jaar geleden een probleem en toen verboden (zoals de website nsgrouptickets.nl die als tussenpersoon optrad). Nu gaat het kopen van tickets alleen via facebookgroepen, die allemaal als harde regel hebben dat er niet meer dan de kostprijs mag worden gevraagd (terwijl ik een euro meer voor de moeite voor degene die de moeite neemt alles te boeken geen probleem vind). Ns heeft altijd gezegd dit te gedogen, dit gebeurt zelfs in een (oud) filmpje Bij het NOS artikel vandaag. Waarom niet de prijs omhoog van een groepsretour als het ze om de kosten gaat? Deze nieuwe regeling is onzin.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

2 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

5 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

5 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

6 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

7 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

7 dagen terug