Home

NS Groepsticket: enkele reis vanaf € 7,15

Samen met een groep per trein naar dezelfde bestemming? Dan is het NS Groepsticket ideaal. Voor slechts 34 euro reis je met 2 of 3 personen naar dezelfde eindbestemming (enkele reis). Iedere persoon extra (tot totaal maximaal 7 personen) kost 4 euro extra. Bij een retourtje koop je twee keer het NS Groepsticket. Sinds 2021 is het groepsticket ook verkrijgbaar voor 2 en 3 personen.

Hoe werkt het NS Groepsticket precies?

Het NS Groepsticket is te koop sinds 2018. Dit treinticket wordt alleen online verkocht. De tarieven zijn door de tijd gestegen. Je geeft het vertrek- en aankomststation op en vult de persoonsgegevens van alle reizigers in (naam, geboortedatum). De hoofdboeker moet altijd aanwezig zijn. De overige reizigers krijgen een meereiskaartje. Het meereiskaartje is alleen geldig als er samen gereisd wordt met de hoofdboeker. De treinkaartjes worden geleverd als e-ticket. Deze dien je of uit te printen of op de smartphone te tonen via de NS Reisplanner app. Er mag van maandag t/m vrijdag tussen 6:30-9:00 en 16:00-18:30 uur niet gereisd worden. In het weekend zijn er geen tijdsbeperkingen.

Moeten alle reizigers vanaf hetzelfde station reizen?

Alle reizigers moeten dezelfde trein(en) gebruiken, maar niet alle reizigers hoeven heel de reis aanwezig te zijn. De hoofdboeker moet wel altijd aanwezig zijn. De overige reizigers krijgen een meereiskaartje. Het meereiskaartje is alleen geldig als de hoofdboeker aanwezig is. De medereizigers kunnen dus op een later station instappen, of op een eerder station uitstappen. Ze kunnen echter niet verder reizen naar een andere bestemming. Er mag alleen gereisd worden via routes die de NS Reisplanner geeft.

Wat kost het NS Groepsticket?

Let op: de tarieven zijn op basis van een enkele reis. Maak je een retourreis? Dan koop je één groepsticket voor de heenreis, en één groepsticket voor de terugreis. Reis je met meer dan 7 personen? Dan dien je twee groepstickets te kopen (per enkele reis). De tarieven zijn in 2023 opnieuw verhoogd.

Aantal personenGroepsprijsPrijs omgerekend per persoon
2 personen€ 34,- € 17,00
3 personen€ 34,- € 11,33
4 personen€ 38,-€ 9,50
5 personen€ 38,-€ 8,40
6 personen€ 42,-€ 7,67
7 personen€ 46,-€ 7,15
Tarieven geldig in 2023.

Hoe zit het precies met de tijdsbeperkingen?

In het weekend maakt het niet uit hoe laat je reist. Doordeweeks wel. Dan mag je niet reizen tussen 6:30 – 9:00 en 16:00 – 18:30 uur. Daarbij is de werkelijke tijd bepalend, en dus niet de inchecktijd. Als je door vertraging onverwacht toch in de spitsuren terecht komt is dat niet erg, zegt een woordvoerder van NS.  Het Groepsticket is daarmee het eerste e-ticket (een eerdere proef niet meegerekend) dat een avondspitsbeperking heeft.

Wat moet ik verder nog weten over het NS Groepsticket?

Het Groepsticket is niet wijzigbaar. Je kunt dus niet later de datum, het traject, of het aantal personen wijzigen. Ook de persoonsgegevens zijn niet wijzigbaar. De hoofdboeker moet altijd aanwezig zijn; als die bijvoorbeeld ziek is, kun je het Groepsticket niet gebruiken. Als één van de overige reizigers niet komt, is dat geen probleem en kun je gewoon reizen. Het NS Groepsticket is niet geldig op Koningsdag. Bij vertraging kun je gewoon een beroep doen op de regeling Geld terug bij Vertraging. Wil je gebruik maken van de ICE of snelle Intercity Direct (HSL) tussen Schiphol en Rotterdam (of v.v.) dan dien je in het algemeen een toeslag te betalen.

Hoe open ik een OV-chipkaartpoortje?

Je reist met een e-ticket, dus je hebt geen OV-chipkaart nodig. Je hoeft met dit kaartje niet in en uit te checken. Zijn alle poortjes op een treinstation gesloten? Dan kun je met de barcode van het e-ticket het breedste OV-chipkaartpoortje openen. Maak je gebruik van het Mobiel Ticket? Dan kun je via de NS app ook de barcode gebruiken om het breedste OV-chipkaartpoortje te openen.

Hoe koop ik het NS Groepsticket?

De verkoop verloopt via deze pagina.

Hoe weet ik zeker of dit treinkaartje voor mij het goedkoopst is?

Je kunt alle NS-tarieven checken op de pagina Alle treinkaartjes. Als één iemand uit de groep ook een NS-abonnement heeft, kan ook gebruik maken van Samenreiskorting (ns.nl). (Of zie onze pagina Samenreiskorting). Soms zijn er ook NS-dagkaarten. Die vind je op de pagina goedkope treinkaartjes. Eigenlijk is onze prijsvergelijker het handigst.

This post was last modified on 6 januari 2023 08:15

Bekijk reacties

  • Met onze personeelsvereniging gaan (gingen) we altijd 1 of 2 keer per jaar met de trein op een dagtrip naar een stad in nederland. Zeker vanwege de relatief lage kosten een leuke activiteit Daar werd dan meestal een rondleiding georganiseerd. De medewerkers woonen wel relatief bij elkaar in de buurt (binnen de provincie) maar zeker niet in dezelfde stad. Iedereen reisde dus individueel.
    Ik heb GEEN FLAUW IDEE hoe ik dit met de nieuwe regeling nog kan doen (net een trein missen, elkaar niet kunnen vinden in een volle trein). Vemoedelijk nu een jammerlijk einde van een OV vriendelijk initiatief.

    • Een typisch geval van "de goeden moeten lijden onder kwaden." Ik heb met u te doen.

    • Wie geeft u het idee dat u er recht op heeft? Het is net als eerder met de strippenkaart en treinkaartjes. Allerlei oneigenlijk gebruik werd de pas afgesneden en de misbruikers denken dan recht te blijven hebben op hun profijtopzetje.

  • Mijn groot compliment aan de heer Van Kuiyeren voor de volstrekte duidelijkheid van dit artikeltje!

  • "De treinreis mag op maandag t/m vrijdag niet voor 9 uur beginnen", zegt het artikel. Dat is niet juist en niet compleet. De treinreis mag immers voor 6:30 plaatsvinden. Reizigers met een groepsticket mogen zich echter niet in de spits in de trein bevinden. Ook tussen 16:00 en 18:30 niet.

    • Hebt u hier een bron voor? Bij e-tickets is het namelijk vrijwel altijd zo dat ze pas na 9u geldig zijn, dus óók in de middagspits. Met actiekaartjes op chipkaart kan men inderdaad vaak wél voor 6:30u inchecken. Daar staat dan weer tegenover dat er gedurende de middagspits niet ingecheckt kan worden.

      Maar zoals gezegd, dit betreft een e-ticket en de ervaring leert dat de beperking in de middag niet het geval is.

    • Die informatie over de avondspits beperking is ons niet verstrekt. Als het goed is gaat het product vandaag online. Ik ben zeer benieuwd of het klopt, want een e-ticket met avondspitsbeperking is tot nu toe 1x getest en dat was geen succes.

      • Jammer dat er vijf dagen lang onjuiste informatie in het nieuwsbericht heeft gestaan.

  • Dit is bespottelijk goedkoop en eigenlijk gewoon roofbouw op de diensten die door de vaste klanten en volle prijs betalers mogelijk worden gemaakt. NS hoopt dan ergens anders nog wat omzet te maken?

    • Het is net een reisbureau, vakantiepark of een hotel. In het hoogseizoen betaal je de jackpot voor iets wat je wilt hebben en in het laagseizoen betaal je minder.

      Een gezin met kinderen die gebonden zijn aan schoolvakanties zijn dus ook de dupe dat ze de volle mep moeten betalen terwijl ik voor een schijntje op vakantie kan.

    • Verreweg de meeste treinreizen worden door overheidspersoneel gedaan en die hebben allemaal een OV-kaart van de baas. Eigenlijk betaald de overheid dus mee aan die goedkope kaartjes. Super geregeld dus.

  • fijn dat er een nieuwe mogelijkheid komt, zodat de trein enigzins een alternatief is voor de auto voor gezinnen met kinderen die ouder zijn dan 11 jaar maar (nog) geen eigen inkomen hebben. Voor ons betekent het wel een verhoging van 5 euro voor een reis op 1 dag, daarentegen wordt een weekend weg een stuk goedkoper.

  • de NS claimt een 'verlies'van ruim twee miljoen sinds het oneigenlijk gebruik van hun oorspronkelijk reisproduct Groepsreizen. Wat de NS hierbij verzuimt te melden is dat het het enige product was waar mensen met een smalle beurs toch in staat waren te reizen. Het argument dat anderen volle bedrag betalen is in deze niet ter zake doende daar die groep blijkbaar over de middelen beschikt dit te kunnen doen. De NS leed niet echt onder deze constructie, de NS wil gewoon geen bedrijf zijn met sociale verbindingen naar de maatschappij toe. that's all.

    • Een idiote reactie, waarin absurde claims worden gedaan. Nergens in de berichtgeving heeft NS de hoogte van eventuele schade aangegeven. Dat heeft een redacteur van deze website gedaan, die vervolgens her en der als bron werd opgevoerd. Het zou bovendien achterlijk zijn als NS zou melden dat het oude Groepsretour het enige product is voor de mensen met een kleine beurs, zoals jij wenst. Ten eerste omdat het product daarvoor niet strikt bedoeld was. Ten tweede omdat er wel degelijk andere producten bestaan voor mensen met een kleine beurs. Bijvoorbeeld in de Spoordeelwinkel of via een oerwoud van acties bij supermarkten en drogisterijketens. Die producten vinden juist gretig aftrek onder de mensen met een laag budget. Daarnaast lijkt het me geen taak van NS om een product, waar blijkbaar op grote schaal misbruik van wordt gemaakt, oneindig lang in stand te houden.

    • De vol betalende reizigers en kaarthouders werden vooral op het hoofd gepoept. Dat vindt u schijnbaar een normale consequentie van bedrieglijk gebruik.

  • Helemaal eens met Caroline van Wilgen. Vooral jouw laatste regel van je inzending. N.S. drrait zijn taak om . Wij moeten blij zijn met N.S. te reizen, N.S. is niet blij met ons. N.S. moet in haar basis ten dienste staan van hun klant en broodvoorziener. De huidige almaar stijgende dagelijks geworden malheur van falende techniek en dienstverlening op en langs de sporen , nodigen mijns inziens minder mensen uit nog van de trein gebruik te maken. Men kan steeds minder rekeknen op de trein en of men nog wel tijdig op de bestemming komt. Uw uiteenzetting van het handelen met de groepsticket Meneer van Kuyeren illustreert duidelijk hoe ingewikkeld ons kaartensysteem in elkaar steekt. Men moet er blijkbaar voor gestudeerd hebben alvorens men met al de mitsen en maren in de trein stapt vooraf. Goedkopere kaartjes van allerlei winkelbedrijven. Een woud aan kaartjes mogelijkheden maakt het er voor vooral aspirant reizigers niet duidelijker op. U kunt uw rubrieken nog jaren vullen op uw site met allerlei kaartjesmogelijkheden, maar het gaat om duidelijkheid van mogelijkheden van reizen per spoor bij de reiziger-klant. De tijd van het kartonnen treinkaartje retour of enkel , weekendretour avondretour was duidelijker en zo gek nog niet.

    • Geklets en zware overdrijving. NS is niet gehouden voor mensen een maandelijks tekort een reisvoorziening in het leven te roepen.

      • Beste meneer molenaar,ik weet niet wat er mis is met uw geestelijke vermogens, maar als u niets zinvols te melden heeft en geen positieve bijdrage heeft aan dit forum,gelieve niet meer te reageren!

    • Helemaal eens met deze stelling. Vroeger reisde ik bijna dagelijks met de trein. Al heb ik een heel laag inkomen, sinds ik een auto heb reis ik vrijwel nooit meer met de trein en mijd ik het ook. Het is te ingewikkeld, vaak onbetrouwbaar en te duur. Vooral met kinderen is de auto vrijwel altijd sneller, praktischer en veel goedkoper

      • Kinderen t/m 11 jaar kunnen met een persoonlijke OV-chipkaart (7.50 euro per 5 jaar) gratis reizen met Kids Vrij. Dus qua kosten valt dat wel mee. Ik kan mij voorstellen dat de auto met kinderen wel gemakkelijker is. Persoonlijk vind ik het huidige systeem niet heel ingewikkeld, alleen inchecken per vervoeder. En inderdaad, de voorwaarden van actiekaartjes verschillen te veel.

  • Ik wil nog graag voorop stellen dat ik de site en het vele werk van de hr. Van Kuyeren zeer waardeer. En met grote interesse volg. Met byzondere dank voor uw inzet in deze. En de bevindingen en uitleg die u er aan geeft over de diverse onderwerpen Grote klasse!

  • en wat als ik al kaartjes had gekocht (coupon codes via vakantieveilingen) en deze optie nu 70% goedkoper is ? Kan ik die inruilen ????
    We reizen met 7 mensen van Vlissingen naar Amersfoort.

    Dju toch, zo zie je de vroegboeker isn iet altijd slim.....

    • Dan heb je gewoon pech. Inruilen is niet mogelijk. Geen idee waarom NS je hierin tegemoet zou moeten komen.

    • Het NS Groepsticket is vanaf 8 januari 2018 beschikbaar en wordt alleen online verkocht

Share

Recent Posts

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

1 dag terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

6 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

2 weken terug