X

NS neemt spoorkaart over

Spoorkaart 2007-2017

De sinds 2007 jaarlijks verschijnende spoorkaart van Movin Vervoeradvies wordt overgenomen door NS. Door de overname wordt de kaart beschikbaar voor een grotere groep reizigers, al wordt de kaart niet zichtbaar op stations.

Op de spoorkaart zijn frequenties en treinverbindingen zichtbaar. De kaart is bedacht door Onno Pruis van Movin Vervoeradvies. “Ik vond het irritant en onhandig dat er geen visuele kaart was met welke verbindingen er zijn” legt Pruis uit. Het idee voor de spoorkaart ontstond toen Pruis in Uitgeest per abuis de verkeerde Sprinter naar Amsterdam nam. “Ik stapte in de Sprinter via Haarlem, in plaats van via Zaandam. In het buitenland oriënteerde ik mij vaak via lijnnetkaarten. Maar die mogelijkheid is er niet in Nederland”.

Rechten 

Pruis besloot daarop zelf een lijnnetkaart te ontwikkelen en presenteerde de kaart aan NS. Die zag destijds niets in de spoorkaart. Daarop besloot Pruis de kaart toch uit te geven. Sinds de editie van 2008 gebeurt dat in samenwerking met Treinreiziger.nl. Alhoewel NS in eerste instantie niet enthousiast was over de kaart, is dat in de jaren daarna bijgedraaid. NS gebruikt de spoorkaart nu al enkele jaren intern. Vanaf de spoorkaart 2018 beschikt NS volledig over de rechten van de spoorkaart.

Uitsnede van de Spoorkaart 2017

Online

“De kaart verschijnt binnenkort op ns.nl” maakt NS woordvoerder Ton Boon bekend. Op stations zal de kaart van Movin niet zichtbaar worden. “Wel krijgt de huidige spoorkaart op de perrons een iets opgefriste layout” zegt NS.

Ingewikkeld

Pruis noemt de publicatie van de spoorkaart op ns.nl een eerste goede stap. Dat de kaart nu nog niet op stations komt te hangen kan hij begrijpen. Pruis: “Zeker de spoorkaartversie waarop ook treinseries staan vermeld is vooral gericht op het personeel. Voor reizigers is deze kaart moeilijk te begrijpen, want er staan heel veel lijnen op. De spoorkaart krijgt voor de reiziger pas echt meerwaarde als treinen een lijnnummer krijgen. Dan wordt de kaart beter begrijpbaar”.

Lijnnummers

Reizigersvereniging Rover is enthousiast en zou graag zien dat NS lijnnummers zou introduceren. Maar dat enthousiasme wordt nog niet gedeeld door NS. Het spoorbedrijf laat weten dat er geen concrete plannen zijn om lijnnummers door te voeren. Wel valt op dat NS in open data omtrent storingen en werkzaamheden tegenwoordig steeds vaker aangeeft welke treinseries zijn aangepast of geheven. Dat is bijvoorbeeld zichtbaar op Rijdendetreinen.nl.

Poster Spoorkaart 2018

Treinreiziger.nl heeft de laatste jaren de spoorkaart als poster uitgegeven. Alhoewel NS de rechten van de kaart heeft overgenomen heeft Treinreiziger.nl voor 2018 toestemming gekregen om de kaart toch nog als poster uit te geven. Die is vanaf vandaag beschikbaar en te koop via Treinwebshop.nl. Anders dan vorig jaar staan dit keer niet de treinseries op de posters. Lezers van het blad OV-Magazine krijgen bij het december-nummer gratis een kleine opvouwbare kaart meegeleverd. Ook leden van Rover krijgen de opvouwbare kaart gratis.

Uitsnede van de eerste Spoorkaart, 2007

Eerdere versies van de Spoorkaart

This post was last modified on November 28, 2017, 7:54 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (18)

  • Wat mij betreft kan bijna alle fysieke reisinformatie verdwijnen. Wat er nog nodig is, is een App (Rijden de Treinen reisplanner) en een wegwijzer naar de spoornummers, al het andere is overbodig en verspilling.

    • Een app en een kaart hebben een verschillend doel. Met een app is het schier onmogelijk om een goed overzicht te krijgen, daarvoor is een kaart toch echt veel fijner. En dat kan toch best handig zijn als je een lange reis wil maken. Of gewoon geïnteresseerd bent ;-). En het houdt de geografische kennis nog een beetje in stand ;-)

    • De inmiddels klassieke houding van iemand die zichzelf maximaal modern waant en denkt dat de rest achter loopt. Vaak blijken dit soort figuren op de werkvloer de grootste prutsers op gebied van Applicatie-, Office en Internetgebruik. Om over de gebrekkige arbeidsdiscipline maar niet te beginnen.

    • Jaarlijks reizen miljoenen mensen met de trein. En niet iedereen heeft dezelfde informatiebehoefte. Dat blijkt ook hier. Voor u is een app voldoende. Maar voor veel anderen is dat niet het geval. Met name een deel van de ouderen heeft nog geen smartphone, al is dat percentage natuurlijk ook aan het veranderen. Dus verspilling omdat het voor u niet nodig is, lijkt mij een te gemakkelijke conclusie.

  • Vaak maak ik reizen dwars door NL. heb dan vaak behoefte aan een KAART zodat ik niet afhankelijk ben aan WIFI voldoende "batterij vulling"of meer van dat electronica gedoe !

  • "Wel valt op dat NS in open data omtrent storingen en werkzaamheden tegenwoordig steeds vaker aangeeft welke treinseries zijn aangepast op geheven. Dat is bijvoorbeeld zichtbaar op Rijdendetreinen.nl."

    Ik heb dit zelf nog niet gezien in de Open Data, of ik heb iets gemist. Maar het kan best zijn dat RijdendeTreinen.nl dit zelf toevoegt aan de hand van de actuele vertrektijden als er een trein uitvalt. In ieder geval is het een aangename toevoeging van die site

    • De treinmaatregelen zijn inderdaad onderdeel van de open data met verstoringsinformatie. Helaas worden er niet voor alle storingen maatregelen doorgegeven, maar het is een fijne toevoeging.

      • Het Nederlands van de auteur van Treinreiziger.nl is niet al te best, dat weten we nou wel. Toch blijft het een goede vent.

        • Het onbenul van juist die en dat gebruik is wel verbazingwekkend en massaal. Luister een half uurtje radio en je hoort zo tien verkeerde gebruiken langskomen. Ik vraag mij af of dit nu door matig onderwijs komt (de juf weet het zelf niet) of dat het door de invloed van het Amerikaans en gebrekkige Engels van de jeugd komt wat dan wel doorsijpelt naar het even krakkemikkige Nederlands.

        • Haha dat klopt. Wie zou willen helpen bij de eindredactie (op vrijwillige basis) kan mij een e-mail sturen (hildebrand@treinreiziger.nl). Team is nu te klein waardoor de artikelen pas te laat worden nagekeken.

  • In zeker zin zijn er wel "lijnnummers". Bijv. de IC Alkmaar-Maastricht is serie 800, 1400 IC Utrecht-Rotterdam en 6400 spr Eindhoven-Weert. Je zou die kunnen nummeren als lijn 8 (of IC8), 14 (of IC14) en 64 (of SP64 of bijv. REgionaal zoals in Duitsland).