fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS stelt HSL spoor veilig door nieuwe soepele rekenmethode

De Nederlandse Spoorwegen hoeft voorlopig niet meer te vrezen dat de Hogesnelheidslijn van het bedrijf wordt afgepakt. In 2015 en 2016 haalde NS de norm voor zitplaatskansen in de HSL niet. Als die afspraak ook in 2017 niet gehaald zou worden, zou NS volgens het regeerakkoord het HSL-spoor kwijtraken. NS heeft echter voor elkaar gekregen dat de zitplaatsnorm nu anders berekend wordt. Daardoor is het bedrijf uit de gevarenzone.

Dat meldt de Telegraaf maandag. De norm is niet langer de kans op een zitplaats in de spits in de drukste trein: er wordt nu gekeken naar een gemiddelde over 12 treinen, waardoor ook het relatief rustige traject Rotterdam – Breda meetelt. Volgens de nieuwe methode had NS in 2015 en 2016 nooit een boete gekregen. “De nieuwe indicator legt de lat dus echt veel lager,” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl.

Anne Hettinga, voorzitter van de commerciële vervoersbedrijven (FMN), noemt de nieuwe meetmethode in De Telegraaf “hoogst curieus”. “Tijdens de wedstrijd mag je natuurlijk niet de spelregels veranderen. Als je iets afspreekt, moet je je daar aan houden. Ik ben benieuwd wat de Kamer hiervan vindt.” De Tweede Kamer is eind 2016 geïnformeerd over de wijzigingen in de regels.

Volgens de NS en het ministerie is de nieuwe rekenmethode geen truc om de norm te halen. “En toch is het heel opvallend dat de nieuwe indicator de lat veel lager legt. Dat is niet duidelijk gecommuniceerd,” zegt Van Kuijeren. De nieuwe indicator maakt gebruik van OV-chipkaartdata om de drukte te berekenen. “Dat kan pas sinds 2017,” verklaart een woordvoerder van het ministerie.

33 gedachten aan “NS stelt HSL spoor veilig door nieuwe soepele rekenmethode”

  1. Anoniem schreef:

    HLS? staanplaatsen? In de auto wordt je beboet zonder gordel.

    1. Thom schreef:

      Het is bijna onmogelijk dat een trein heel abrupt tot stilstand komt, itt een auto, vanwege de massa van een trein. Het is veel aannemelijker dat de trein hetgeen waarmee hij een aanrijding heeft wegbeukt en door blijft rijden. Daarnaast zijn ongelukken met treinen erg zeldzaam, itt auto’s. Appels met peren vergelijken.

  2. piet brontsema schreef:

    wanneer komt die hogesnelheidstrein waar die echt nodig is, tussen Leeuwarden Groningen en West Nederland

    1. dries molenaar schreef:

      Tja, met de luchtfietserij van Hans Alders met zijn maglevlijntje en de afknappert daarna is het geld nu verdeeld onder de lokale overheden en die leggen er fietspaden en jachthavens van aan.
      De kans dat er nog een keer zo’n bak geld beschikbaar komt is klein/nul. U kunt alleen hopen op wat verbeteringen bij Zwolle/Meppel/Hoogeveen. ERTMS voor het Noorden is ook al weggedacht dus harder rijden met de ICNG is niet bij, behalve op de Hanze/Flevolijn.

      1. Henk Angenent schreef:

        Legden ze er maar fietspaden en jachthavens van aan. De provincies en gemeenten steken het geld van het spoorproject vooral in nog meer asfalt.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      @piet brontsema Eerst de Traxx + ICR vervangen tussen Amsterdam – Breda en Den Haag – Eindhoven. Dat zal als volgens planning gaat tussen 2021 – 2023 gebeuren.

      Op zijn vroegst zal het vanaf dienstregeling 2024 kunnen. Maar dat is slechts speculatie.

      En NS moet eerst nog de definitieve concessie vanaf 2025 voor hoofdrailnet & hsl krijgen.

    3. anonem schreef:

      Als daar hsl komt zakken overijssel e Friesland helemaal weg.

      1. dries molenaar schreef:

        Moeite met de eigen naam en geen enkel begrip van weg- en waterbouw. Het enige probleem is ontbrekende budget en de rechtvaardiging in passagiers om het wel te krijgen.

  3. Gerard schreef:

    Ik neem aan dat het over die zo genaamde flitstrein gaat die je drie kwartier hoort als die door de hoekse waard rijd.
    Zonde van Hsl lijn voor die boemel trein is die niet aan gelegd
    Voor de regering maakt het niet uit die vangen toch der geld van de Betuwe en de Hsl lijn.

    1. dries molenaar schreef:

      Gezeur, aan nieuw materiaal wordt gewerkt. De politiek en de burgers wisten zo goed wat er moest dat er nu nog niets passends is.

    2. dries molenaar schreef:

      Drie kwartier? Tuuttuuttuut, op zijn zijn hoogst is het 60 seconde. Veel beter dan een nooit stoppende snelweg. Voorts is het geluidsniveau objectief gezien niet hoger dan van een Thalys op 200-300 km/h wat u duidelijk wel OK vindt.

      1. Gerard schreef:

        Dries ik weet waar je woont maar die 60 seconde
        van je dan mag in de hoekse waard gaan staat tellen hoor, gelijk heb je de drie kwartier klopt ook maar de flitstrein ook niet maar herrie maakt die wel.

        1. Gerard schreef:

          Dries sorry kleine correctie ik weet Niet waar je woont.
          Dat had er moeten staan.
          Ben het met iedereen eens er moet wat op de Hsl lijn rijden en oude koeien uit de sloot halen heeft geen.
          Het is jammer dat de ns de afgegeven jaren er een rommeltje er van gemaakt heeft.
          De Hsl lijnen zijn ooit aan gelegd om de vliegtuigen. (korte afstanden uit de lucht te halen)
          Dat is niet gelukt.
          Maar hopelijk wordt de moerdijk brug ook nog eens vervangen dan kunnen ze weer harder over de brug.

        2. dries molenaar schreef:

          Het is zeer goed gelukt om het vliegen te reduceren. Er wordt veel minder op Parijs, Brussel en London gevlogen. Waren de mensen niet zo dom en had het vliegen niet zo goedkoop geworden dan had je niet ieder half uur een Thalys naar het Zuiden.

        3. dries molenaar schreef:

          dan had je NU ieder half uur een Thalys naar het Zuiden.

          Natuurlijk

          NB bij ons, Rotterdam-Wildersekade, rijden de HSL treinen op een talud zonder geluidswanden. Niemand klaagt er over, ze zijn zo voorbij. Het vreemde is dat mensen die 500 meter verder weg wonen (in dure buurt) wel klagen.

    3. hanzeboog2012 schreef:

      @ Gerard

      De oorspronkelijke opzet was om 2 keer p/u een HST te laten rijden tussen Amsterdam – Brussel. Maar dat was niet reëel vanwege meerdere redenen. Heb geen behoefte aan om die hele geschiedenis weer op te rakelen.

      De peperdure HSL infrastructuur ligt er nu eenmaal. Laten ze het dan gebruiken om de Randstad te ontlasten tussen Amsterdam – Haarlem/Schiphol -Leiden – Den Haag – Rotterdam – Dordrecht met ICNG die zowel op HSL en hoofdrailnet kan rijden. Dat schept nieuwe mogelijkheden en treinreizigers zullen via de HSL profiteren met tijdswinst. Bijvoorbeeld tussen Amsterdam – Roosendaal/Vlissingen.

      1. Alex schreef:

        precies, die peperdure HSL infrastructuur ligt er nu eenmaal ….. NS presteerd jaar na jaar niet en andere zouden maar wat graag willen. Juist omdat die peperdure HSL infrastructuur ligt er nu eenmaal … laat andere het maar doen

        1. Peter schreef:

          En die anderen hebben ook niet het correcte materiaal om probleemloos op die lijn te rijden en lopen tegen precies dezelfde problemen aan omdat er nu eenmaal fouten zijn gemaakt bij het leggen van die infrastructuur.

  4. dries molenaar schreef:

    Ach, feitelijk is dit wel een redelijker methode. Hoe kun je zonder betalen verlangen dat alles op het drukste moment wordt gedimensioneerd? Dat doet men nergens in de wereld en in niet in één andere branche.

    1. casper schreef:

      Wat een redelijke prijs voor welk product is, lijkt me een andere discussie (waar via de ‘aanbesteding’ overigens wel een antwoord op gekomen is). Dit komt toch wel neer op het aanpassen van de spelregels tijdens de wedstrijd.

      1. dries molenaar schreef:

        Het is een herstel van foute regels. Beter ten halve gekeerd dan then hele gedwaald.

      2. B. Alberda schreef:

        Het is geen wedstrijd, al doen sommige mensen er alles aan om NS te zien verliezen.

        Het is doodnormaal om consessies tussentijds aan te passen. Sterker nog, NS voert vaak veranderingen in hun dienstregeling door op verzoek van de overheden.

        Daarnaast had men al veel langer het plan om de andere methode te gebruiken maar kon dat door andere redenen nog niet uitgevoerd worden. Kwestie van iets verder kijken dan de toonzetting van een bericht, helemaal als het bij De Telegraaf vandaan komt.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Dienstregeling is iets anders dan de prestatienormen. De prestatienormen worden wel vaker aangepast, maar hier gaat het aantoonbaar naar een lager kwaliteitsniveau, zonder dat dat duidelijk naar de Tweede Kamer is gecommuniceerd. Echter, het is wel gecommuniceerd. Normaal gesproken zijn nieuwe normen op het zelfde niveau als de oude. Of soms op een hoger niveau.
          Als de nieuwe norm niet was ingegaan waren de normen (waarschijnlijk) niet gehaald. En dan was de NS concessie ingetrokken omdat er drie keer achter elkaar op dezelfde norm gefaald zou zijn. Op deze manier hoef je geen prestatienormen meer te hebben: immers, als ze toch niet gehaald worden, pas je gewoon de indicator aan.

        2. johan II schreef:

          Zie ook de wonderlijke wetswijzigingen omtrent aanbestedingen, zoals Arthur Kamminga in OV magazine naar boven haalt.
          https://www.ovmagazine.nl/2017/12/wat-zijn-de-gevolgen-als-ns-wordt-veroordeeld-1435/

          De kerstman en sint zijn NS welgezind,
          en zwarte piet bestaat niet.

        3. Simon schreef:

          @johan II, jawel, die wordt netjes doorgeschoven naar de reiziger. Het is immers hun fout dat de NS er niet in slaagt om voldoende zitplaatsen (of überhaupt treinen) te leveren in de spits. De reiziger staat hier duidelijk op 1, 2 en 3 als het om zwarte pieten gaat.

        4. dries molenaar schreef:

          Simon weet niet wat de zwarte piet toespelen betekent.

        5. Simon schreef:

          > iemand de zwartepiet toespelen. (=iemand benadelen.)

          Leg mij dan eens uit hoe de reiziger hier niet de dupe van is? De NS heeft met deze nieuwe norm helemaal geen motivatie meer om hun ondermaatse dienstverlening te verbeteren.

          En als kers op de taart impliceert de nieuwe norm dat het ook nog eens allemaal de schuld van de reiziger was dat de NS de oude norm niet haalde omdat men vooral in de spits reist en niet in die rustige treinen tussen Rotterdam en Breda.

          Volgende keer eerst even nadenken voor je reageert en op de man speelt.

        6. dries molenaar schreef:

          De zwarte piet toespelen is ‘de schuld geven’
          De gebakken peren zijn wat u zoekt.

  5. timon schreef:

    Heel mooi zo. Een andere vervoerder is wel het laatste wat de reiziger op dit moment kan gebruiken op de HSL. Het begint eindelijk een beetje te draaien nu. Alleen bij een verstoring is het qua bijsturing vaak nog een puinhoop helaas.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Men denkt dat een andere vervoerder op de HSL de oplossing is. Helaas is de werkelijkheid ingewikkelder.

      De nieuwe vervoerder op de HSL zal dan eerst een nieuwe trein moeten laten maken. Kost behoorlijk wat jaren. Procedures om die nieuwe IC toe te laten kan dan behoorlijk lang duren.

      Hun personeel zal dan ook te maken krijgen met dezelfde problemen op de HSL. Waar ze nu geen ervaring mee hebben. NS (treinpersoneel) hebben dat wel.

      Een nieuwe vervoerder op de HSL hoeft geen garantie te zijn dat die beter zal presteren dan NS. En NS laat nu een IC ontwikkelen die zowel op de HSL en hoofdrailnet kan rijden.

      Dat levert voor treinreizigers op bepaalde verbindingen tijdswinst op. Een ICNG Amsterdam – Roosendaal/Vlissingen kan t.o.v. de huidige IC Amsterdam – Roosendaal(3 keer p/u)/Vlissingen (2 keer p/u) forse tijdswinst boeken. Ook een afweging die beter kunnen uitpakken voor treinreizigers.

      1. dries molenaar schreef:

        Als de bochten uitkomen zou het betrekkelijk eenvoudig mogelijk zijn bij Lage Zwaluwe een aftakking op de HSL te maken naar Roosendaal. De HSL rijdt links en het gewone spoor rechts… Met twee wissels en enkele honderden meters spoor is het te klaren.
        Iemand uit Zeeland die in de 2e kamer zit heeft dat al eens voorgesteld. Nu komen ze wissels te kort en heeft men wel andere zorgen maar het zou wel de verbinding Goes-ROtterdam flink bekorten in reistijd.

      2. Maarten schreef:

        Een reguliere IC naar Vlissingen zal er niet meer komen want daarvoor zijn er na Roosendaal veel te weinig reizigers. Die nieuwe spits IC’s zijn ook meestal grotendeels leeg.

  6. Rahwa schreef:

    van tewe mensen

Laat een antwoord achter aan Rahwa Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *