Home

NS wil kortere reistijd naar Berlijn

NS wil de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn verkorten. Dat zegt het spoorbedrijf in reactie op een poll die Treinreiziger.nl op Twitter hield. Het spoorbedrijf wil de reistijd de komende jaren verkorten door de locwissel in Bad Bentheim af te schaffen en mogelijk enkele stopstations te schrappen.

De treinrit Amsterdam – Berlijn duurt nu nog 6 uur en 25 minuten. “Het is de verst gelegen bestemming die je vanuit Nederland dagelijks rechtstreeks kunt bereiken,” zegt alliantiemanager Jasper Iddink van NS International. NS wil samen met Deutsche Bahn de steden “dichterbij” elkaar brengen door de reistijd tussen beide hoofdsteden te verkorten.

Poll

Dat sluit aan bij de wensen van de gebruikers van Treinreiziger.nl. Op de vraag hoe het treinverkeer tussen Amsterdam en Duitsland verbeterd moet worden, antwoordt 40% “door de reistijd Amsterdam – Berlijn te verkorten”. 30% zou liever de ICE Amsterdam – Frankfurt inruilen voor een uurlijkse intercity Amsterdam – Keulen. Aan de poll op Twitter deden ruim 200 gebruikers mee.

Artikel gaat verder onder de tweet

Schrappen locwissel

Concrete plannen om het spoor sneller te maken zijn er niet. Toch zien NS en Deutsche Bahn mogelijkheden om de reistijd in de toekomst te gaan verkorten. “Om sneller te worden zijn er twee zaken die je kunt veranderen: stations overslaan en het schrappen van de locwissel in Bad Bentheim. Aan beide wordt door NS en DB samen gewerkt, en de komende jaren gaan de reizigers daarvan de voordelen merken,” zegt Iddink tegenover Treinreiziger.nl.

Minder stopstations

De dienstregeling 2019 is al uitgewerkt. Iddink: “Inzet van een doorgaande loc op IC Berlijn zit daar helaas nog niet in, dat wordt één of enkele jaren daarna.” Het schrappen van stopstations ligt gevoelig: geen enkele stad wil de aansluiting op de internationale trein kwijtraken. “Als je steden wilt overslaan moeten die wel door een andere trein bediend gaan worden. Dat organiseren kost tijd en geld, en daarom kunnen we dat niet van de ene op de andere dag veranderen, maar het is een opsteker voor ons om te zien dat onze inspanningen gesteund worden.”

Experts: tot een uur sneller

NS geeft geen concrete voorbeelden welke stops er geschrapt zouden kunnen worden. Dienstregelingexperts stellen dat de trein Amsterdam – Berlijn tot een uur versneld kan worden. Dat is het meest ideale scenario, waarbij de internationale lijnen in de dienstregeling als eerste worden ontworpen. In het scenario zijn de stops in Hilversum, Apeldoorn en Almelo in Nederland geschrapt. Aan de Duitse zijde van de grens stellen de experts dat de stations Bad Bentheim, Bünde/Bad Oeynhausen, Minden en Stendal overgeslagen zouden kunnen worden. De kans dat dit scenario daadwerkelijk wordt doorgevoerd lijkt nihil. Welke stations overgeslagen zullen gaan worden, blijft momenteel koffiedik kijken.

Aantal treinreizigers verdubbeld

Ook als de trein overal blijft stoppen, kan de Intercity Berlijn circa 10 minuten versneld worden door de locwissel te schrappen. Stendal overslaan zou eveneens goed zijn voor 10 minuten reistijdwinst. Echter: op dit moment rijden er geen andere doorgaande treinen tussen Hannover en Berlijn via Stendal. Het ligt daarom niet direct voor de hand dat de stop wordt geschrapt. In Nederland en Duitsland is de trein sinds 2008 geïntegreerd in de binnenlandse dienstregeling. Dat heeft positief uitgepakt: de frequentie werd toen verhoogd van 4x naar 7x per dag en het aantal treinreizigers verdubbelde in zeven jaar. Doordat de trein zich niet meer uitsluitend op internationale reizigers richt, nam het rendement ook toe. Om die reden is de kans klein dat al de eerder genoemde stops geschrapt zullen worden.

 

This post was last modified on 2 maart 2020 14:51

Bekijk reacties

  • Mooi informatief artikel, ook t.a.v. de dilemma's. Leuk dat er wordt nagedacht over verbeteringen.

  • Inderdaad, lokwissel in Bad Bentheim bespaart tijd, maar ook het verhogen van max.snelheid Amersfoort- Apeldoorn, Deventer - Almelo en Hengelo - Bad Bentheim naar 160 km/u zal ook behoorlijk wat extra tijdwinst opleveren.Op genoemde trajecten is volgens mij nu de maximum snelheid 130 km/u. De meeste meetsysteem locs nu in gebruik halen makkelijk deze 160 km/u

    • De trein zou over Fleovo/Hanzelijn moeten gaan rijden. Daar kun je een stukje 200km/h. Eigenlijk zou de Flevolijn op het lange stuk ook naar ERTMS gebracht moeten worden. Zwolle is een grote stad. Veel beter de kleine stadjes die nu bereikt worden De vraag is dan hoe je dan het snelst in Enschede geraakt.

        • De IC Amsterdam-Berlijn zal nooit in Enschede komen, de station naar Almelo is Hengelo.

      • Rijden via Zwolle of via Deventer is vrijwel om het even. Qua reistijd zal het slechts enkele minuten verschil uitmaken. Qua reizigerspotentieel is het verschil ook niet erg groot. Via Zwolle is beter voor de Flevopolder en de noordelijke provincies, via Deventer is beter voor reizigers uit de provincies Utrecht en Gelderland.

        • Inderdaad maakt het amper uit of je via Zwolle of Deventer rijdt in de huidige situatie met de Berlijn trein.

          Dat is te zien als de Berlijn trein omgeleid wordt vanaf Deventer naar Amsterdam via Zwolle, Lelystad en Weesp. De Berlijn trein rijdt dan non-stop in 1 uur en 12 minuten. Dezelfde reistijd als de Berlijn trein in de reguliere treindienst tussen Deventer - Apeldoorn - Amersfoort - Hilversum - Amsterdam C rijdt.

          Een route via Zwolle naar Hengelo zal alleen aantrekkelijker worden voor de Berlijn trein als het spoor tussen Zwolle - Wierden geschikt gemaakt wordt voor de Berlijn trein. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door bepaalde delen tweesporig te maken.

          Als ze de Berlijn trein toch willen versnellen zou dat een overweging kunnen zijn. Samen met een IC Enschede - Amsterdam + Berlijn - Amsterdam kan dan 1 keer p/u een snellere treinverbinding tussen Amsterdam - Berlijn gemaakt kunnen worden.

          Het zal dan wel weer een afweging worden tussen (aanleg) kosten en baten.

      • Als de Berlijner via de Flevo/Hanzelijn rijdt, vervallen de stops in Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn. De Berlijner moet op de Flevo-Hanzelijn non stop rijden naar Zwolle, daar stoppen en vervolgens stoppen in Deventer en Hengelo. Tractie e-loc meerstroomloc 189, voordeel geen locwisseling in Bad Bentheim. Berlijner in NL alleen toegankelijk voor reizigers richting Duitsland.

        • Als de IC via Zwolle rijdt (en daar stopt) voegt Deventer niet zo heel veel toe, dus die zou ik dan overslaan. Maar wel de trein toegankelijk houden voor binnenlands verkeer; dan heb je meteen een aardige test voor de non-stop-IC's die onlangs werden voorgesteld. Ook niet stoppen in Almere dus!

          Als hij via Amersfoort rijdt zou ik wel in Deventer stoppen, dat is dan wel nodig voor de richting Arnhem en verder.

  • Ik meen dat het spoor tussen Amsterdam en Utrecht ook voorzien is van ERTMS. Mocht dat zo zijn dan zou d.m.v. het inzetten van een ICD in plaats van die prehistorische lok met rijtuigen ook nog wel wat tijdwinst mogelijk zijn misschien.

    • Hij rijdt alleen niet via Utrecht, maar via Amersfoort, Deventer en Hengelo. ICE zou tussen Hannover en Berlijn nog een kwartiertje extra eraf kunnen snoepen, maar die zijn veel duurder in exploitatie.

      • Ja dat is waar ook. Ik haal de route van de trein naar Berlijn en de ICE naar Keulen/Frankfurt door elkaar. Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk helemaal naar Berlijn gaan met deze trein, lijkt me qua prijs en reistijd niet echt interessant ten opzichte van het vliegtuig.

        • Vanaf Amsterdam C is de Berlijn trein niet concurrerend t.o.v. de vliegtuig. Wel vanaf Twente omdat hier vliegvelden niet in de buurt zijn.

          Vanaf Hengelo zal de Eurobahn Hengelo - Bielefeld deels de IC Amsterdam - Berlijn v.v. aanvullen.

      • ICE tussen Berlijn - Amsterdam is zoals je zegt te duur. En heeft weinig nut. Berlin Spandau - Oebisfelde (151 km) kan via NBS Berlin - Hannover met 250/280 km p/u bereden worden.

        Daarna volgt het deel tussen Oebisfelde - Lehrte (ongeveer 100 km) waar op gemoderniseerd spoor (ABS) met 200 km p/u gereden kan worden. En tussen Lehrte - Hannover - Hengelo - Amsterdam kan 160 - 140 km p/u gereden worden.

        200 km p/u treinmaterieel op dit traject is zinvoller. DB gaat nieuwe rijtuigen met Vectron locomotieven inzetten.

    • Ut wilt extra omrijden over Utrecht om sneller in Enschede te zijn? Of eerst naar Düsseldorf en dan snle naar Berlijn?

  • Als de trein naar Berlijn niet meer in Bad Bentheim stopt, dan moet er wel een stoptreintje Hengelo-Bad Bentheim komen of zo, anders wordt het "nabije" Duitsland voor ons Nederlanders moeilijk bereikbaar!

    • Wie wil er in Bad Bentheim zijn? Maar, goed nieuws, vanaf zondag gaat er ieder uur een regionale trein Hengelo - Bad Bentheim - Bielefeld rijden, dus dat probleem bestaat niet. Verder: het schrappen van de stop in Bad Bentheim is een voorstel van de experts die wij gesproken hebben, nog niet van NS. NS heeft alleen aangegeven dat er gesproken wordt over schrappen van stops. Over de nieuwe verbinding: http://www.treinreiziger.nl/trein-hengelo-bielefeld-start-14-januari-2018/

      • Ik wil altijd graag in Bad Bentheim zijn. Leuke plek om even buiten de Randstad te onthaasten. Het valt me op dat er altijd wel enkele tientallen reizigers in- en uitstappen. In Duitsland heeft de trein naar Berlijn ook een belangrijke functie als sneltrein van Bad Bentheim richting Osnabrück en Hannover. Verder rijden er in BB alleen maar regionale stoptreintjes.
        NS, DB en NMBS moeten over de hele linie eens kijken naar het grensoverschrijdende vervoer. Nederland houdt niet op aan de grens; de autsnelwegen ook niet.

        • Zoals waarom de Benelux express nooit de hele beneLUX aandeed. Die verbinding van midi naar luxemburg-stad bestaat wel, waarom nooit gekoppeld?

        • Mensen stappen alleen in bij Bad Bentheim omdat het een stuk voordeliger is om daar in te stappen ipv bijvoorbeeld Hengelo.

        • Amen! Ikheb daar ook familie.
          Een kwart van Bad Bentheim zijn Nederlanders.
          En hoe lang dat dan weer goed gaat met hun verbinding naar Hengelo..
          De laaste "lijn"was dan ook gewoon ineens weg.
          Wij bouwen op de betrouwbaarheid van de internationale trein daar.
          Zowel de familie komend vanuit Maastricht, als ook die in BB woonachtigen die gaan winkelen in Hengelo of niet met die vreselijke kleine trei tjes naar Osnabruk of Bielefeld willen.
          Daar zijn zitten in die je rug breken..
          Bussen hebb3n ze ook al niet.
          En oh- voor ikdat vergeet:
          Blijkbaar is de lijn van Enschede naar Gronau gesubsidieerd door Europa?
          Weet iemand wat we daar aan hebben?
          Als je namelijk in Gronau aankomt na 17 uur kom je geheid nergens meer per bus in richting Bad Bentheim of Nordhorn.
          Je staat er in een soort windkanaal van bushof waar niets meer komt.
          Tote Hose. Zoek het maar uit.
          Maar wel geld instreiken voor regionaal vervoer?

      • Alles mooi en aardig Maar hoe lang deze keer,
        Dan is de trein er - hup is ie er weer niet.
        .De internationale is die konstante! Altijd geweest.
        En ik ben 50.
        Eerst moesten mensen te weten komen dat ze lekker kumnen winkelen in Hengelo, met de trein.
        En als het dan went is de trein weer weg.
        Wegens niet rendabel.
        Die van Enschede naat Gronau loopt met subsidie en de aansluiting richting BB en NOH is heel slecht.

  • Hm de alliantiemanager kent zijn produkten niet. Basel is verder en is dagelijks te bereiken.

  • De lange stops in Nederland zouden ook wel wat mogen worden ingekort.In totaal staat bijvoorbeeld de IC 143 15 minuten stil op Nederlandse stations. Ik begrijp dat het in- en uitstappen wat meer tijd kost dan gemidddeld, maar een stop van 7 minuten in Deventer lijkt me echt niet nodig. Wat de locwissel in Bad Bentheim betreft vind ik het vreemd dat het goederenvervoer in dezen ver voorop loopt, met elektrische locomotieven die goederentreinen vanuit Nederland tot ver in Duitsland brengen. Ik meen overigens te weten dat locs van de NS-serie E186 die nu op de HSL rijden, ook in Duitsland zijn toegelaten, dus wellicht biedt dat mogelijkheden om de locwissel te voorkomen.

    • De lange stop in Deventer heeft te maken met de dienstregeling, anders past het niet met de andere treinen.
      De NS186 locs mogen met de huidige softwareversie Duitsland niet in omdat deze niet toegelaten is in Duitsland. Hier moet je dan eerst een toelatingscircus voor organiseren.

      • Dan pas je de dienstregeling in Deventer toch aan. Kan niet is een dooddoener. Vouloir c'est pouvoir.

    • Als de E186 voor de trein gaat bespaar je wel een lokwissel,maar verlies je veel tijd in Duitsland omdat een E101 een veel hogere top heeft.
      Vrij snel over de grens rijd deze trein 200 km.
      Misschien een beter idee een Taurus voor de trein, mag 200, en is ook toegelaten in Nederland.

      • Siemens ES64U4 (Taurus'en) zijn niet toegelaten en ook niet meer bij te bestellen. Zijn opvolger de Siemens Vectron zijn wel sinds kort toegelaten in Nederland en geschikt voor 200 km/h ;)

        • Ik bedoelde de Vectron.
          Ja de rijtuigen zijn geschikt voor 200.
          Ze rijden dat nu al.
          Bijna het hele traject in Duitsland

    • Ook het treinpersoneel wisselt in Bad Bentheim.
      Nederlanders en Duitsers. Ze slapen daar ook.

      • Maar dat is niet gebonden aan de stad. Dat zou natuurlijk net zo goed in Hengelo kunnen. Bad Bentheim is nu logisch, omdat er nu daar toch een Duitse loc voor moet, met Duits personeel.

  • Gaan die 200 twitteraars ooit naar Duitsland :) Er zijn toch tienduizden reizigers?
    Groningen-Bremen lijkt wel een behoefte. Voorlopig is de de brug daar kapot en is het enkelspoor zonder bovenleiding. Voor de Randstad is Bremen/Hamburg nu beter te bereiken via Osnabrück. Wanneer ze er hier in NL een half uur afhalen scheelt het naar Bremen ook...
    Om luchtverkeer te verminderen zal er nog flink wat af moeten en zal de prijs ook lager moeten (of het vliegen realistisch duurder met accijnzen en luchtweggebruik betaling)

    • NB Gelukkig dat de lijn het zo goed doet. Je kan allemaal plannen maken maken maar er moeten wel mensen mee. Maastricht-Luik had men zo leuk gemaakt met doorrijdend Belgisch materieel waardoor je vlot naar Luik en de Thalys naar Brussel/Parijs kon maar er waren nauwelijks passagiers. Dat gevaar loop je ook met Eindhoven-Düsseldorf. Alle burgemeesters dromen er van maar doen de burgers dat ook?

  • Als het puur om Amsterdam-Berlijn gaat, kan de combinatie ICE+ICE met overstap in Duisburg sneller zijn dan de directe IC via Bad Bentheim. Zeker als met het derde spoor Zevenaar-Oberhausen de ICE sneller kan rijden dan nu, en de ICE tussen Hannover-Berlijn al sneller is dan de IC vanwege 250 vs. 200 km/u en de ontbrekende stop in Stendal.

    Loslaten van de stops in NL gaat hem niet worden als op den duur Randstad-Twente ook een kwartierdienst wordt. Dan moeten de binnenlandse IC's aan de kant voor de Berlijntrein.

    Het gebruikte materieel is overigens alweer een paar decennia oud. Weliswaar hebben de DB-IC rijtuigen een opfrisbeurt gekregen ("ICmod") maar het koetswerk blijft uit de 1980s komen.

    1. Er is het idee geweest Amsterdam-Berlijn ook in een ICE International om te zetten, ook omdat DB nu 15 meersysteem Velaro's (serie 407) erbij heeft die voor de diensten naar Engeland en Frankrijk bedoeld waren. Nu wil dit niet zo vlotten en dus rijden de 407's als eensysteemtrein nationale diensten in Duitsland.

    2. Er was ook enige tijd sprake van inzet van nieuwe treinstellen, die ooit het levenslicht zagen als ICx (dus geen volwaardige ICE) maar nu dus toch ICE 4 heten (serie 412). Van deze serie zou ook een kleine meersysteemsubserie gebouwd worden voor Berlijn-Amsterdam. Nu bleek dit toch te omslachtig en dus komt de serie 412 in actie als vervanging van eerst de nationale getrokken IC's en vervolgens de ICE 1 en 2 diensten (inclusief die naar Zwitserland).

    3. Laatste stand van zaken is dat DB onder de noemer "IC-NEU" nieuwe "Zugverbände" aanschaft voor diensten die hoogwaardiger zijn dan die van de IC2-dubbeldekkers (die immers niet sneller kunnen dan 160 km/h) maar geen volwaardige ICE benodigen. Hieronder valt expliciet ook Amsterdam-Berlijn.
    Het gaat om railjet-achtige treinen (230 km/u) met vaste rijtuigstammen en een loco. Hiermee kan DB gemakkelijker onder meerdere systemen rijden of wisselen op dieseltractie (o.a. naar Westerland(Sylt), Lindau, Oberstdorf).
    Locomotieven hoeven niet per se van Siemens te zijn. Ook PESA en Skoda maken locomotieven die 200 of zelfs 230 km/u kunnen; laatstgenoemde levert bijvoorbeeld de machines die de München-Nürnberg-Express gaan rijden (serie 102), de snelste regionale treinen van Duitsland.

  • Het traject Amsterdam-Deventer wordt onderzocht op meerdere opties. A via de huidige route Hilversum-Amersfoort-Deventer of B via Almere-Lelystad-Zwolle. Vanaf Zwolle kan men via Deventer de IJssellijn naar Deventer en verder of over de pas ge-elektrificeerde spoorlijn via Wierden naar Almelo.Op dit laatste traject ligt voornamelijk enkelspoor en kleinere kernen waar deze trein kan doorrijden. Maar dan ziet Deventer zijn directe IC verbinding met ons buurland Duitsland verdwijnen. Bovendien rijden deze IC treinen wel vaker bij verstoringen of werken aan het spoor over Hanze en Flevolijn. Ik denk dat de huidige route via de Gooilijn gehandhaafd blijft vanwege de grotere reizigersaantallen en overstapmogelijkheden naar andere lijnen.

    • De beste oplossing is een nieuwe IntercityDirect-lijn langs de snelweg vanaf Diemen naar Amersfoort. De gewone Intercity-treinen en sprinters blijven op de oude lijn via Weesp, Naarden-Bussum, Hilversum en Baarn. Zo kunnen er ook meer treinen gaat rijden.
      De Lijn Amersfoort Deventer aanpassen op 200 km. Zorgen voor extra capaciteit rond station Deventer met flyovers voor de IJssellijn. Ook tussen Deventer en Hengelo aapassingen om sneller te rijden.
      Is dus allemaal niet alleen voor de trein naar Berlijn, maar biedt ook mogelijkheden voor snellere binnenlandse verbindingen.
      Kost veel geld, maar moet dan komen uit stoppen in geld in grote autowegen-projecten. Alle nieuwe "oplossingen"leveren nieuwe files op. O.V. kan echte en structurele oplossingen bieden voor de honger naar mobiliteit

    • NS heeft zich nooit uitgesproken om de route te wijzigen. Het ligt daarom niet voor de hand. Ook de infrastructuur Zwolle - Wierden zal dan een struikelblok vormen. Het is vooral Zwolle en de provincie Overijssel die hierop aandringen.

      • Er zijn dan ook nieuwe mogelijkheden. Indien het spoor Zwolle - Wierden deels of geheel tweesporig gemaakt is er een snellere treinverbinding tussen Twente - Amsterdam mogelijk via Zwolle, Lelystad en Almere.

        Dat is sneller als het spoortraject Zwolle - Wierden aangepast wordt voor 200 km p/u. Dat is de nieuwste norm voor nieuwe spoorlijnen qua snelheid. Zie Hanzelijn. Op de Hanzelijn kan ook onder 1500 volt met 200 km p/u gereden worden omdat de frequentie hier niet al te hoog is.

        Op OV SAAL kan met behulp van ERTMS grotendeels met 160 km p/u gereden worden.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

13 uur terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

4 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

4 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

5 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

6 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

6 dagen terug