X

Onderzoek naar enkelvoudig inchecken bij trein Overijssel

Syntus en Arriva onderzoeken in opdracht van de provincie Overijssel of per december enkelvoudig inchecken op de Overijsselse spoorlijnen mogelijk is. Dat zegt vervoerder Syntus tegenover Treinreiziger.nl.

In december neemt Keolis-dochter Syntus het treinverkeer Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede van NS over. Vanaf dat moment doen drie treinvervoerders Zwolle aan: NS, Arriva en Syntus. “De provincie wil zoveel mogelijk voorkomen dat reizigers met verschillende incheckpalen te maken krijgen,” legt een woordvoerder van Syntus uit. “Daarom heeft de concessieverlener, de provincie Overijssel, de vervoerbedrijven Syntus en Arriva gevraagd om te kijken of enkelvoudig inchecken op de Overijsselse spoorlijnen mogelijk is,” zegt Syntus.

Na de zomer moet er meer duidelijkheid komen of enkelvoudig inchecken haalbaar is. Meteen toen Syntus de treinconcessie won, verklaarde het bedrijf dat enkelvoudig inchecken onderdeel is van de visie van het spoorbedrijf. Het bedrijf liet toen weten uit te zien naar een pilot op de Valleilijn waarbij alle reizigers enkelvoudig kunnen in- en uitchecken. Die is er echter niet gekomen. Op de Valleilijn loopt weliswaar nu een pilot, maar daar heeft slechts een deel van de reizigers baat bij.

Gezien de beperkte proef op de Valleilijn lijkt het onwaarschijnlijk dat enkelvoudig inchecken gerealiseerd kan worden. Als dat toch lukt, heeft Overijssel een primeur. Als het niet lukt, dan moeten treinreizigers tussen Wierden – Almelo – Hengelo – Enschede enorm gaan oppassen. Op dat traject rijden er namelijk ook Sprinters en intercity’s van NS, en straks ook de Syntus/Keolis stoptrein Zwolle – Enschede. Eigenlijk had er per december ook een sneltrein op dat traject geïntroduceerd moeten worden, maar dat is niet gelukt door een tekort aan perroncapaciteit in Zwolle. Wanneer de sneltrein er nu alsnog gaat komen is onduidelijk. Syntus zegt in gesprek te zijn met de provincie en ProRail. Dat overleg loopt al enkele maanden. Als de perroncapaciteit in Zwolle toereikend is, dan wacht er nog een tweede uitdaging. dde introductie van een sneltrein Zwolle – Enschede heeft negatieve impact op de NS dienstregeling, die in dat geval een compensatie eist.

 

This post was last modified on August 29, 2017, 8:46 am

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (15)

  • Als het wel lukt blijft het oppassen tussen Wierden en Enschede want NS doet sowieso niet mee.

  • Dit probleem komt nu ook al voor in Zutphen, waar ook de bovengenoemde vervoerders rijden.

    • Het verschil is dat die drie vervoerders op Zutphen alle drie gebruik maken van verschillend spoor. Terwijl de verbinding Wierden - Enschede dan door zowel Syntus/Keolis als de NS aangeboden wordt. Dus per keer dat je op het station staat van Wierden en je gaat naar Enschede, kan het dus verschillen bij welke je incheckt. Terwijl als je bijvoorbeeld van Hengelo naar Arnhem gaat check je altijd in bij Syntus op Hengelo en NS op Zutphen. Dat maakt het nu wel een ander probleem.

      • Niets nieuws deze situatie bestaat al jaren op o.a. station Arnhem Velperpoort daar rijden NS en Arriva richting Arnhem Centraal.

  • Duidelijk dat het aan buitenlandse bedrijven uitbesteden van spoordiensten nooit had mogen gebeuren.

    • Het is de overheid die verantwoordelijk is voor het moeten inchecken per vervoerder. Welke vervoerders er precies rijden, dat doet er niet toe.

  • Er is meer regie nodig. De overheid laat nu teveel aan de markt over. Maar: alleen al de dreiging van aanbesteding heeft NS (en ook RET, e.a.) tot betere prestaties geleid. En verder hebben de buitenlandse vervoerders positief effect gehad op reizigersgroei.

    • Als die buitenlandse vervoerders er niet waren geweest was het aantal reizigers ook gegroeid. En er is voldoende regie ook van overheidswege. Dus wat probeer je nu duidelijk te maken. Niets dus.

      • Als je naar de feiten kijkt, zie je de reizigers groei fors toenemen op moment andere vervoerder het van NS overneemt. Voor het laatst bij Zwolle - Emmen. De groei op regionale spoorlijnen is vele malen hoger dan bij hoofdrailnet. Vanuit overheidswege is er te weinig regie. Daarom hebben we een paaltjes woud. Daarom is er geen landelijke regeling geld terug bij vertraging. Dat soort dingen kan je als opdrachtgever natuurlijk afdwingen. Dus ik kan beter andersom vragen: wat probeer je nu stellen? En waarop is dat gebaseerd?

  • Waarom niet gewoon een vervoerder op het Nederlandse spoor?uitzondering treinen die grens overschrijden

    • Wat is probleem met andere vervoerder als klanttevredenheid, aantal reizigers en aantal reizigers fors toeneemt? Goede regie vanuit overheid is wel noodzakelijk, dus enkelvoudig in- en uitchecken, landelijke regeling geld terug bij vertraging, etc.

  • Ik heb nooit begrepen waarom meerdere inchecken nodig is. Acheteraf weet de computer wél dat ik van Winterswijk naar Emmen gereised hebt, dat moét met Syntus over Zutphen, NS over Zwolle, Arriva tot Emmen. Dus de tarief gewoon delen tussen de vervoerders!! \

    • In ca. 1% van de reizen zijn er meerdere mogelijkheden. De vervoerders willen echter tot de laatste cent kunnen uitrekenen voor wie die is dus toen werd het inchecken per vervoerder...

      • Een vrij extreem voorbeeld is Hengelo naar Apeldoorn:
        dat kan geheel via NS - via Almelo en Deventer, maar ook via Zutphen en dan is het Syntus (tot Zutphen) en Arriva (vanaf daar).