Onderzoeksraad: Spoorwegovergangen moeten veiliger

Spoorwegovergangen moeten veiliger. Om dat te realiseren, moet spoorbeheerder ProRail onder meer zorgen voor informatie en instructies bij overwegen. Die zijn nodig om duidelijk te maken of zware en langzame voertuigen zonder gevaar kunnen oversteken. Ook valt er winst te behalen wanneer ProRail en lokale wegbeheerders beter samenwerken bij het beoordelen van de risico’s op ongevallen bij overwegen.

Dat zijn de belangrijkste aanbeveling uit het onderzoekrapport naar het treinongeval in Dalfsen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Bij het ongeval in februari van dit jaar botste een trein op een bewaakte overgang op een hoogwerker. De machinist van de hoogwerker kwam hierbij om het leven, twee reizigers raakten lichtgewond. De trein ontspoorde en kwam op de kant terecht.

De crashconstructie van de cabine van een trein is niet bestand tegen de krachten die vrijkomen bij een zware botsing zoals in Dalfsen het geval was. "De norm voor botsbestendigheid gaat ook niet uit van dergelijke zware botsingen", zegt de onderzoeksraad. Daarnaast maakte de trein die betrokken was bij het ongeval in Dalfsen deel uit van een serie van 88 treinen waarbij de crashconstructie in de cabine lasgebreken vertoont, waardoor de botsbestendigheid lager ligt. "Bij het ongeval in Dalfsen waren de krachten echter dermate groot dat ook een cabine zonder lasgebreken zou zijn bezweken", aldus de onderzoekers.

Elk jaar overlijden ongeveer tien tot vijftien mensen door ongelukken op overwegen. De afgelopen decennia is het aantal flink teruggedrongen, maar de laatste jaren stagneert de afname. De zeer langzaam rijdende hoogwerker kon niet snel genoeg de spoorweg over toen het signaal kwam dat er een trein naderde. De bestuurder van de hoogwerker had ook geen tijd of mogelijkheid meer om ProRail of de machinist van de trein te waarschuwen.

In andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk zijn zulke voorzieningen wel aanwezig. Als aanbeveling schrijft de raad daarom in haar dinsdag verschenen rapport dat ProRail ervoor moet zorgen dat er een alarmeringsmogelijkheid komt, waarmee direct alarm geslagen kan worden en machinisten een waarschuwing krijgen bij een geblokkeerd spoor.

ProRail laat in een reactie weten de aanbevelingen "te omarmen´´. De spoorbeheerder zou het liefst helemaal van overwegen af willen. "Dat verhoogt de veiligheid, de beschikbaarheid van het spoor en de doorstroming van het wegverkeer. Daar waar dit niet mogelijk is, willen we ze veiliger maken.´´

Onbeveiligde spoorwegovergangen wil ProRail helemaal niet meer. Bij de onbewaakte overgang in Winsum raakten vorige maand achttien mensen gewond door een botsing tussen een trein en een melktankwagen.

This post was last modified on 23 december 2016 12:25

Share

Recent Posts

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

3 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

3 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

4 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

5 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

5 dagen terug

Opgepast: op deze plekken wordt aan het spoor gewerkt tijdens de meivakantie

Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…

6 dagen terug