Arriva gaat het treinvervoer op het traject Zwolle – Emmen uitvoeren met gloednieuwe elektrische treinen van het Zwitserse bedrijf ‘Stadler’. In december 2012 gaat de treinconcessie in. Hiervoor heeft Arriva 14 Spurttreinen besteld, waarvan 6 treinen tweedelig en 8 t treinen driedelig. Op het traject Almelo – Mariënberg gaat Arriva rijden met bestaande Lint dieseltreinen welke voor aanvang van de concessie geheel worden vernieuwd.
De leveringsovereenkomst van de nieuwe treinen is twee weken geleden getekend. Toen tekende het bedrijf ook voor de leveringsovereenkomst voor de Spurt treinen in de achterhoek.
De Spurt treinen worden voorzien van onder andere een 1e klas compartiment met 16 zitplaatsen, een werk- en stiltecoupe, genoeg plek voor fietsen, een loungehoek en een vaste
balie voor de stewards waar reizigers terecht kunnen met vragen. Een dergelijke balie ontbreekt in de huidige Spurt treinen die rijden in Noord-Nederland en de Merwedelingelijn.
Vanaf 9 december 2012 Arriva neemt het treinvervoer op de Vechtdallijnen over van NS en Connexxion. Op 9 december 2012 start Arriva op de lijn Zwolle – Emmen, Almelo – Mariënberg volgt een jaar later. Dit is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincies Overijssel, Drenthe en Regio Twente hebben uitgevoerd. Het treinvervoer wordt verleend tot en met december 2027.
This post was last modified on 11 mei 2017 18:23
Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…
NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…
Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…
NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…
Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…