fbpx

Ook trein Amsterdam – Berlijn gestrand: 400 reizigers opgevangen

Honderden reizigers in de trein van Amsterdam naar Berlijn zijn donderdagavond net over de Duitse grens bij de plaats Bad Bentheim gestrand. Zij kunnen niet verder wegens de gevolgen van de zware storm Xavier die over Duitsland raast. Dat meldt het ANP.

De intercity Amsterdam – Berlijn vervoerde volgens het ANP ongeveer vierhonderd reizigers. Deutsche Bahn meldt dat er geen treinverkeer mogelijk is tussen Bad Bentheim en Amsterdam. De treinen van 15:00 en 17:00 uur uit Amsterdam naar Berlijn zijn volgens NS International uitgevallen. Ook de treinen van Berlijn naar Amsterdam zijn opgeheven.

De reizigers worden voorlopig opgevangen in de sporthal van een school in Bad Bentheim. Brandweer en Rode Kruis brachten de treinreizigers naar de noodopvang. Daar worden circa tweehonderd veldbedden neergezet. Mogelijk kunnen passagiers worden ondergebracht in hotels, pensions of jeugdherbergen. Een deel van de gestrande reizigers is inmiddels al opgehaald door familieleden. Bad Bentheim ligt dichtbij de Nederlandse grens. Volgens Uwe Vernim van de regionale brandweer nemen de reizigers de situatie rustig op.

Wegens de storm is het treinverkeer van Deutsche Bahn in grote delen van de Bondsrepubliek stilgelegd. Vooral het treinverkeer rondom Hannover is ernstig getroffen. Zo rijden er vanuit Hannover geen treinen naar Hamburg, Bremen en Berlijn (en vice versa). Ook Dortmund – Hamburg ligt plat, net als Bad Bentheim – Hengelo.

11 gedachten aan “Ook trein Amsterdam – Berlijn gestrand: 400 reizigers opgevangen”

  1. dries molenaar schreef:

    Volgens velen hier heb je dat nooit in het buitenland maar alleen in Nederland. De trein is net de grens over, Nederland uit en hopsa het ding valt stil.

  2. inge lamers schreef:

    Het ding viel niet stil. Er was geen treinverkeer mogelijk omdat er ongeveer vijftig bomen op het spoor lagen en de bovenleidingen geknapt waren. Tegen dit soort natuurgeweld is weinig bestand. Dat blijkt wel uit de vele slachtoffers die gevallen zijn.

  3. Marc schreef:

    Feit is dat DB voor de zoveelste keer niet levert. Meer dan eens laat men zich door weersomstandigheden overvallen en wat erger is er wordt totaal geen informatie gegeven zoals uit een reportage van het NOS journaal bleek. Zo slecht is onze NS dus niet. In November is het weer een grote bende op het Duitse spoor door de blaadjes waar men niet op anticipeert. En ik spreek uit ervaring…..

  4. Autismewat schreef:

    Het regent klachten over de Buienradar-app.

  5. Bas schreef:

    De trein daarvoor strandde in Hasten, net links van Hannover. Is het spoor weer vrij?

  6. Robert schreef:

    Trein staat nu weer stil voor bad bentheim

  7. Robert schreef:

    Gaan geen treinen naar Berlijn

    1. Autismewat schreef:

      Vervelend dat er geen treinen naar Berlijn gaan. U kunt het beste contact opnemen via Facebook of Twitter van NS International. Kijk dan op: https://www.nsinternational.nl/nl/contact

  8. David Nijenhuis schreef:

    Waar ik mij zorgen overmaak zijn de nieuwe reizigersrechten die de EU in de maak heeft. Nu heb je recht op compensatie bij uitval van treinen, ook bij storm, zoals deze. Dat wil de EU dus gaan opheffen. Van de ene kant valt daar wel iets voor te zeggen, omdat een spoorwegmaatschappij ook niks aan een zware storm, of orkaan kan doen, maar anderzijds ontstaat het risico, dat de opvang van reizigers daardoor slechter geregeld kan worden. Als een reiziger straks strandt moet het niet zo worden dat deze – zeg maar – 80-100 Euro aan een hotel moet uitgeven en vervolgens te horen krijgt: “tsja, wij konden er ook niks aan doen, wij vergoeden de rekening niet”. Dan zou je misschien de claim nog bij je reisverzekering kunnen neerleggen, maar die hanteren niet alleen eigen risico’s, je bent voorlopig je no-claim kwijt en bij genoeg van dit soort gevallen zijn zij de eersten die het vrolijk in hun polisberekeningen gaan opnemen.

    1. Johan schreef:

      Ik ben er naar aanleiding van je reactie eens in gaan spitten, en je zorg blijkt niet helemaal terecht. Allereerst een linkje naar het betreffende EU-voorstel:

      http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:8697fedd-a362-11e7-8e7b-01aa75ed71a1.0016.02/DOC_1&format=PDF
      ( of voor andere formaten en talen: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM:2017:548:FIN )

      De uitzondering waar je het over hebt is het nieuwe lid 8 van artikel 17. (p. 36-37). Artikel 17 gaat over het terugbetalen van een deel van het vervoerbewijs als je met vertraging op je bestemming aankomt en de uitzondering in lid 8 bij natuurrampen en extreme weersomstandigheden slaat daarop.

      Daarnaast zijn er artikel 16 (p. 35) en 18 (p. 37-38) waarop die uitzondering *niet* van toepassing is. In artikel 16 staat dat je bij een te verwachten vertraging van meer dan 60 minuten kunt kiezen tussen 1) volledige terugbetaling van het vervoerbewijs plus gratis vervoer terug naar waar je vandaan kwam 2) alternatief vervoer en 3) een vergelijkbaar vervoerbewijs voor een andere datum. In artikel 18 staat dat je bij lange vertragingen (naar verhouding) recht hebt op op informatie, eten, een overnachtingsmogelijkheid en vervoer tussen het station en die overnachtingsmogelijkheid. Dat blijft dus allemaal gelden bij extreme weerstomstandigheden en natuurrampen, volgens het voorstel.

      Kort samengevat: Je houdt bij treinuitval door natuurrampen het recht op opvang. Het enige verschil is dat als je later met heel veel vertraging toch op je eindbestemming wordt gebracht, de spoorwegonderneming niet ook nog het treinkaartje voor minimaal 50% hoeft terug te betalen.

  9. Ton schreef:

    Ik ben gestopt met het reizen met deutsche bahn. Altijd ellende, geen info, overvolle treinen in het regioverkeer, zonde van het geld. NS is heilig vergeleken met DB, ondanks de traagheid van de Nederlandse treinen.

Laat een antwoord achter aan Autismewat Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *