Ook Vechtdallijn naar Arriva

Vanaf december 2012 neemt Arriva het treinvervoer van NS over tussen Zwolle en Emmen. De lijn Mariënberg – Almelo volgt een jaar later. Dat hebben de provincies Overijssel en Drenthe dinsdag bekend gemaakt.  

“We zijn blij en vooral trots”, aldus Arriva directeur Anne Hettinga in een eerste reactie. “Met deze concessie met een omvang van 300 miljoen euro kunnen we ons marktaandeel vergroten.” Behalve Arriva, was ook Syntus, Veolia en het nieuwe bedrijf Pollarisrail gegadigden voor de lijn. De offerte van Arriva is door de provincies Overijssel en Drenthe als beste beoordeeld. Daarmee wordt Arriva op het Nederlandse spoor een steeds grotere partij van betekenis. Het bedrijf, dat recent is overgenomen door de Duitse spoorwegen, heeft ook de regionale treinconcessie van Groningen en Friesland in handen en zal vanaf december 2012 eveneens het spoorvervoer in de achterhoek en op de Betuwelijn gaan verzorgen. Tevens verzorgt Arriva de treindienst Dordrecht – Gorinchem.

Spurt
Het is nog niet duidelijk welk materieel Arriva voor de Vechtdallijn zal aanschaffen. Het spoorbedrijf gaat eveneens nieuwe treinen bestellen voor de Achterhoek. Dinsdag meldde de provincie Overijssel dat Arriva de nieuwe treinen bij de Zwitserse fabrikant Stadler zou gaan bestellen. Arriva laat echter weten dat dit nog niet vast staat. "We zijn nog in onderhandeling" aldus een woordvoerdster.
In de provincies Groningen en Friesland zet Arriva de Spurt in, welke wel gebouwd is door Stadler.

Dienstregeling
De dienstregeling wordt uitgebreid, zo hebben de provincies Overijssel en Drenthe laten weten. Er komen bijvoorbeeld extra spitstreinen tussen Zwolle en Coevorden. Momenteel rijdt de sneltrein Zwolle – Emmen beperkt in de avonduren, dat gaat veranderen. De sneltrein gaat eveneens stoppen te Mariënberg, waardoor een betere aansluiting naar Twente ontstaat.

Stewards
De conducteur moet op de lijn Zwolle – Emmen plaats maken voor een steward. Deze heeft een balie tot zijn beschikking en kan alle reizigers op allerlei manieren van dienst te zijn (o.a. sociale veiligheid, reisinformatie, kaartcontrole e.d.). Op de lijn Almelo -Mariënberg zullen stewards flexibel worden ingezet.

2027
In 2027 loopt de nieuwe concessie af. Daarna kan de lijn weer in handen komen van een andere vervoerder.
 

This post was last modified on 11 mei 2017 18:23

Share

Recent Posts

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

15 uur terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

5 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

1 week terug