fbpx
Foto: NS

Op deze stations zijn de ov-poortjes nu al gesloten

20 sep 2017 10:46

De Nederlandse Spoorwegen hebben de afgelopen jaren stapsgewijs de ov-chipkaartpoortjes op stations gesloten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de poortjes sluiten op 82 van de circa 400 stations. Als de poortjes in de grote steden in gebruik zijn genomen, moet ruim 90 procent van de treinreizigers een poortje passeren. 

In 2014 sloten de eerste poortjes. Rotterdam Centraal was in 2015 het eerste grote station waarbij alle ov-chipkaartpoortjes werden gesloten. Inmiddels zijn de poortjes op circa 70 stations gesloten.

2017

  • Hoogeveen
  • Boxtel
  • Nijmegen

Later dit jaar staan in elk geval: Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal op de planning.

2016

  • Alkmaar
  • Amersfoort
  • Arnhem
  • Breda
  • Bilthoven
  • Deventer
  • Dordrecht
  • Haarlem
  • Heerenveen
  • Leeuwarden
  • Leiden
  • Schiedam
  • Sittard
  • Steenwijk
  • Zwolle

2015

  • Almere Buiten
  • Almere Parkwijk
  • Almere Muziekwijk
  • Almere Oostvaarders
  • Amsterdam Bijlmer Arena
  • Amsterdam Lelylaan
  • Amsterdam Muiderpoort
  • Amsterdam Rai
  • Amsterdam Zuid
  • Breukelen
  • Delft
  • Diemen
  • Diemen Zuid
  • Duivendrecht
  • Gouda
  • Helmond
  • Hilversum
  • Hoofddorp
  • Lelystad Centrum
  • Roosendaal
  • Rotterdam Blaak
  • Rotterdam Centraal
  • Utrecht Overvecht
  • Weesp
  • Zoetermeer

2014

  • Almere Centrum
  • Almere Poort
  • Amsterdam Holendrecht
  • Amsterdam Science Park
  • Barendrecht
  • Best
  • Beverwijk
  • Breda Prinsenbeek
  • Capelle Schollevaar
  • Culemborg
  • Den Helder
  • Enschede
  • Heiloo
  • Hoorn
  • Hoorn Kersenboogerd
  • Houten
  • Nieuw Vennep
  • Rotterdam Alexander
  • Rotterdam Lombardijen
  • Rotterdam Zuid
  • Santpoort Noord
  • Voorschoten
  • Woerden
  • Zaltbommel
  • Zoetermeer Oost
  • Zwijndrecht

9 gedachten aan “Op deze stations zijn de ov-poortjes nu al gesloten”

  1. frans lelivelt schreef:

    ze maken het vooral voor ouderen heel moeilijk vandaar ook dat veel ouderen niet met de trein gaan.

  2. Thijs schreef:

    Enschede was op 12/12/13 al dicht. En de poortjes stonden real op 15/8/2013.

  3. Hans Bikker schreef:

    Ik vind dit toch een soort beperking van de bewegingsvrijheid. Hobbymatig was ik nog wel eens op de stations te vinden, zonder te reizen om bijzondere dingen vast te leggen. Ik hou nog steeds zielsveel van de papieren treinkaartjes! Mijn woonplaats is een crime als ik naaar verschillende perrons wil MOET ik 2x IN en UIT checken! Een passepartout zou makkelijk voor me kunnen zijn. Toch?

    1. Costnix schreef:

      Wat is er nou moeilijk aan dat in en uit checken? Zolang u maar niet te lang blijft, kost het u niets!

    2. Neef Frank Bikker. schreef:

      Volkomen met je eens en ik wil ook wel eens info vragen en op vele toch redelijk grote stations is niemand te vinden.

  4. Trijntje schreef:

    Over een paar jaar wordt er een nieuw station Ede-Wageningen gebouwd. Voor zover nu bekend zijn daar geen poortjes gepland. Ik vind dat prima, geloof niet zo erg in de waarde die NS eraan hecht bij het verminderen van incidenten met bijvoorbeeld agressieve zwartreizigers. Maar ik vind het wel opvallend dat NS het niet nodig lijkt te vinden het drukke station Ede-Wageningen van poortjes te voorzien.

  5. Herman schreef:

    Op station Deventer kun je zo vaak je wilt een eenmalige “stationspassage” op elke OV-chipkaart laden, ook zonder dat er saldo op staat. En dan zolang je wilt binnen de poortjes blijven. Misschien kan dat ook bij andere stations met meerdere ingangen?
    Daarmee is dus het anti-agressie argument meteen vervallen. Maar ja, je kunt natuurlijk ook zodra je binnen bent, gelijk bij een ander poortje uitchecken dus dat argument was van begin af aan kletskoek.
    Overigens lopen er in de daluren dikwijls hele stromen mensen achter elkaar aan door de poortjes, zonder uit of in te checken. Alleen de mensen voor wie ze niet nodig waren, lijken ze correct te gebruiken…

  6. M. Koster schreef:

    Voor mij als visueel beperkt persoon zijn die poortjes een drama. Je breekt je nek erover, en er is weer niets in braille of gesproken vorm beschikbaar. Op stations is er ook niets voor visueel beperkten, want doven en slechthorenden kunnen de borden lezen, maar wij moeten ons maar afhankelijk opstellen. Fijn als je dan een lolbroek treft die je de verkeerde trein instuurt. Al die obstakels tasten de zelfstandigheid aan en dat is volstrekt onnodig.

  7. Clifford schreef:

    Beperking van bewegingsvrijheid, schijnheiligheid en schijnveiligheid!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *