Op deze stations zijn de ov-poortjes nu al gesloten

De Nederlandse Spoorwegen hebben de afgelopen jaren stapsgewijs de ov-chipkaartpoortjes op stations gesloten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de poortjes sluiten op 82 van de circa 400 stations. Als de poortjes in de grote steden in gebruik zijn genomen, moet ruim 90 procent van de treinreizigers een poortje passeren. 

In 2014 sloten de eerste poortjes. Rotterdam Centraal was in 2015 het eerste grote station waarbij alle ov-chipkaartpoortjes werden gesloten. Inmiddels zijn de poortjes op circa 70 stations gesloten.

2017

  • Hoogeveen
  • Boxtel
  • Nijmegen

Later dit jaar staan in elk geval: Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal op de planning.

2016

  • Alkmaar
  • Amersfoort
  • Arnhem
  • Breda
  • Bilthoven
  • Deventer
  • Dordrecht
  • Haarlem
  • Heerenveen
  • Leeuwarden
  • Leiden
  • Schiedam
  • Sittard
  • Steenwijk
  • Zwolle

2015

  • Almere Buiten
  • Almere Parkwijk
  • Almere Muziekwijk
  • Almere Oostvaarders
  • Amsterdam Bijlmer Arena
  • Amsterdam Lelylaan
  • Amsterdam Muiderpoort
  • Amsterdam Rai
  • Amsterdam Zuid
  • Breukelen
  • Delft
  • Diemen
  • Diemen Zuid
  • Duivendrecht
  • Gouda
  • Helmond
  • Hilversum
  • Hoofddorp
  • Lelystad Centrum
  • Roosendaal
  • Rotterdam Blaak
  • Rotterdam Centraal
  • Utrecht Overvecht
  • Weesp
  • Zoetermeer

2014

  • Almere Centrum
  • Almere Poort
  • Amsterdam Holendrecht
  • Amsterdam Science Park
  • Barendrecht
  • Best
  • Beverwijk
  • Breda Prinsenbeek
  • Capelle Schollevaar
  • Culemborg
  • Den Helder
  • Enschede
  • Heiloo
  • Hoorn
  • Hoorn Kersenboogerd
  • Houten
  • Nieuw Vennep
  • Rotterdam Alexander
  • Rotterdam Lombardijen
  • Rotterdam Zuid
  • Santpoort Noord
  • Voorschoten
  • Woerden
  • Zaltbommel
  • Zoetermeer Oost
  • Zwijndrecht

Bekijk reacties

  • ze maken het vooral voor ouderen heel moeilijk vandaar ook dat veel ouderen niet met de trein gaan.

  • Ik vind dit toch een soort beperking van de bewegingsvrijheid. Hobbymatig was ik nog wel eens op de stations te vinden, zonder te reizen om bijzondere dingen vast te leggen. Ik hou nog steeds zielsveel van de papieren treinkaartjes! Mijn woonplaats is een crime als ik naaar verschillende perrons wil MOET ik 2x IN en UIT checken! Een passepartout zou makkelijk voor me kunnen zijn. Toch?

    • Wat is er nou moeilijk aan dat in en uit checken? Zolang u maar niet te lang blijft, kost het u niets!

    • Volkomen met je eens en ik wil ook wel eens info vragen en op vele toch redelijk grote stations is niemand te vinden.

  • Over een paar jaar wordt er een nieuw station Ede-Wageningen gebouwd. Voor zover nu bekend zijn daar geen poortjes gepland. Ik vind dat prima, geloof niet zo erg in de waarde die NS eraan hecht bij het verminderen van incidenten met bijvoorbeeld agressieve zwartreizigers. Maar ik vind het wel opvallend dat NS het niet nodig lijkt te vinden het drukke station Ede-Wageningen van poortjes te voorzien.

  • Op station Deventer kun je zo vaak je wilt een eenmalige "stationspassage" op elke OV-chipkaart laden, ook zonder dat er saldo op staat. En dan zolang je wilt binnen de poortjes blijven. Misschien kan dat ook bij andere stations met meerdere ingangen?
    Daarmee is dus het anti-agressie argument meteen vervallen. Maar ja, je kunt natuurlijk ook zodra je binnen bent, gelijk bij een ander poortje uitchecken dus dat argument was van begin af aan kletskoek.
    Overigens lopen er in de daluren dikwijls hele stromen mensen achter elkaar aan door de poortjes, zonder uit of in te checken. Alleen de mensen voor wie ze niet nodig waren, lijken ze correct te gebruiken...

  • Voor mij als visueel beperkt persoon zijn die poortjes een drama. Je breekt je nek erover, en er is weer niets in braille of gesproken vorm beschikbaar. Op stations is er ook niets voor visueel beperkten, want doven en slechthorenden kunnen de borden lezen, maar wij moeten ons maar afhankelijk opstellen. Fijn als je dan een lolbroek treft die je de verkeerde trein instuurt. Al die obstakels tasten de zelfstandigheid aan en dat is volstrekt onnodig.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

18 uur terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

4 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

4 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

5 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

6 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

6 dagen terug