X

“OV-bedrijven verdienen miljoenen door breken belofte”

De voorloper van het ov-studentenreisrecht. (Archief)

Geen boetes meer voor vergeetachtige studenten. Die belofte zouden OV-bedrijven vóór 2009 hebben gemaakt aan het Ministerie van Onderwijs (OCW). Maar juist door die belofte te breken verdienen vervoerders nu miljoenen euro’s per jaar. Dat schrijft onder andere het onafhankelijk magazine Punt van Avans Hogeschool.

Studenten hebben alleen recht op een OV-studentenkaart als ze studeren. Stoppen ze met studeren? Dan moeten studenten meer doen dan alleen dat doorgeven. Ze moeten daarnaast ook actie ondernemen om het reisrecht van hun OV-chipkaart te halen. Als ze dat niet doen, moeten studenten ook als ze de OV-studentenkaart niet gebruiken een forse boete betalen. Maar vervoerders blijken aanvankelijk aan het ministerie juist beloofd te hebben dat het reisrecht automatisch zou stoppen als het reisrecht zou vervallen. Dat staat in een uitgebreide reconstructie in het magazine Punt. De reconstructie is gemaakt door het Hoger Onderwijs Persbureau, dat daarvoor een beroep heeft gedaan op de Wet Openbaar Bestuur.

Tot 2010 werd de OV-studentenkaart nog geleverd als plastic kaart. De plastic kaart te vervangen door een OV-chipkaart zou de boeteproblematiek oplossen, beloofden de OV-bedrijven. “We voorkomen nu een groot deel van de vorderingen wegens onterecht kaartbezit,” schrijft een ambtenaar in een notitie. Dat ziet onafhankelijk magazine Punt als een belofte. Eind 2009 wordt die belofte ingetrokken. Het gaat niet lukken.

Volgens de reconstructie wilden de OV-bedrijven oorspronkelijk de verlopen OV-kaarten blokkeren zodat er niet meer ingecheckt kon worden. Maar er zijn honderdduizenden studenten in Nederland. Zoveel kaarten kunnen er niet op de blacklist staan, is het nieuwe standpunt: dat kan het systeem niet aan. Uit de reconstructie blijkt verder dat de minister op veelvuldig aandringen van de OV-bedrijven de boete wilde verhogen. Zover is het overigens dankzij de Tweede Kamer niet gekomen.

De vervoersbedrijven stellen in een reactie dat ze helemaal geen winst maken met de boetes. Want de boetes zouden de OV-studentenkaart voor het ministerie goedkoper maken. Toch blijkt uit de reconstructie dat ook vervoerders miljoenen verdienen aan de boetes. “Anders kon OCW de boetes net zo goed zelf houden. Maar ze worden doorgegeven aan de vervoersbedrijven,” zo valt te lezen in de reconstructie.

This post was last modified on September 15, 2017, 3:16 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (11)

  • Gezeur van mensen die een simpele handeling niet willen verrichten omdat het naar hun idee het probleem van een ander zou zijn.

      • Je kan je de heibel ook wel voorstellen zou je de bulk er automatisch uit knikkeren. Plots blijken velen toch weer wel te willen reizen. Lekker klagen over wat je niet of juist wel wil maar wat er juist niet in zit. Typisch radar/sp publiek.

        • Zoals gebruikelijk frame je veel en doe je aan victimblaming. Ook op andere fora zie je mensen die het consequent voor bedrijven en overheden opnemen deze tactiek gebruiken. Het zou mooier zijn als je kunt toelichten wat er mis is aan het laten aflopen van een reisproduct als mensen daar wettelijk toch geen recht op hebben.

    • Dat is denk ik te makkelijk. Studenten kregen bijvoorbeeld een studentenkaart van Duo, waar ze ook een studiebeurs (lening) van kunnen krijgen. Sommige studenten dachten dat als ze daar doorgaven dat hun studie klaar was, dat dan ook hun studentenreisrecht zou stoppen. Dat is niet zo. Dat kan niet met een telefoontje. Dat moet ook via de kaartautomaat. Ik snap wel dat dit fout gaat. En ik snap ook wel dat als een student helemaal niet gereisd hebt - hetgeen natuurlijk makkelijk is aan te tonen - een boete van 97 euro niet als rechtvaardig ervaren.

  • Bij een geautomatiseerd systeem als de OV-chipkaart, vind ik het inderdaad raar dat je nog weer apart naar een automaat moet voor zoiets. Ik kan me indenken dat dit mis gaat. Temeer ook omdat je zelf aan zo'n kaart niets ziet. Een papieren kaart zie je fysiek liggen en helpt je op die manier herinneren dat je die moet inleveren. Een "reisproduct" op een chip zie je niet en komt pas weer in beeld als de boete op de mat valt.
    Eigen verantwoordelijkheid, zeker. Maar ze maken het niet makkelijk.

    • Inderdaad. Daarbij is het technisch best mogelijk om een abonnement automatisch te laten vervallen: als ik mijn abonnement van NS niet op tijd betaal, blokkeren zij immers het abonnement ook gewoon. Daarvoor hoef ik dan niet eerst naar de automaat te gaan. Waarom kan dat wel als ik niet betaal, maar niet als ik zelf aangeef het abonnement te willen stoppen? De techniek is er en wordt ook gebruikt, maar alleen als het de vervoerders uitkomt.

  • "Uit de reconstructie blijkt verder dat de minister op veelvuldig aandringen van de ov-bedrijven wilde verhogen."
    Wat wilden de ov-bedrijven verhogen?

  • "Volgens de reconstructie wilden de ov-bedrijven oorspronkelijk de verlopen ov-kaarten blokkeren zodat er niet meer ingecheckt kon worden. Maar er zijn honderdduizenden studenten in Nederland. Zoveel kaarten kunnen er niet op de blacklist staan, is het nieuwe standpunt."

    Dat toont weer eens pijnlijk aan dat er bij het ontwerp van het OV-chipkaartsysteem niet uitgegaan is van de benodigde functionaliteit. Je hoort zo'n systeem zo te ontwerpen dat het kan doen wat het moet doen, in plaats van zomaar wat in elkaar te flansen en dan achteraf eens te gaan kijken wat het doet (en wat niet). Achteraf ontdekken dat er niet genoeg kaarten op de blacklist passen is schokkend amateuristisch.

  • Daar komt nog bij dat die boete van 97 euro per maand heel snel oploopt tot honderden euro's en meer. Ik kreeg zelfs een deurwaarder aan de deur voor mijn zoon die zich van geen kwaad bewust was. Alsof je enorm fraudeert. De kaart gebruikte hij niet. Waarschuwingen krijg je niet per post maar alleen via Mijn DUO. Dat je er niet aan denkt om daar in te loggen als gestrande student vind ik niet zo vreemd.