fbpx

Overijssel introduceert blauwnet: één ov-paal voor alle regionale treinen

Of je nu met Arriva reist of met Keolis (voorheen Syntus), het maakt in Overijssel straks niet uit. De provincie introduceert Blauwnet: één paal voor alle blauw-witte treinen van de regio. Wie overstapt van de regionale trein, naar de NS trein moet nog wel “omchecken”. Dat heeft de provincie vandaag bekend gemaakt. 

Arriva rijdt in Overijssel al tussen Zwolle – Emmen, en tussen Hardenberg en Almelo. Die treinen zijn op verzoek van de provincie blauw-wit. Vanaf december komt ook Keolis in Zwolle. Die vervoerder gaat vanaf 10 december rijden tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede. “In Overijssel zouden we straks te maken krijgen met drie tot vier verschillende OV-chipkaartpalen. Dat maakt het er voor de reiziger niet makkelijker op. Met onze regionale vervoerders Arriva en Keolis hebben we een oplossing gevonden: één uniforme OV-chipkaartpaal voor single check-in check-out op regionaal niveau”  legt gedeputeerde Bert Boerman van de provincie uit.

Blauwnet
Dat is goed nieuws, want de Keolis treinen krijgen in Overijssel dezelfde blauw-witte huisstijl als die van Arriva. Op de plaatjes in Zwolle zal niet het logo van Arriva of Keolis te zien zijn, maar zal Blauwnet getoond worden.

Almelo – Enschede
Tussen Wierden / Almelo en Enschede moet de reiziger straks wel goed opletten. Daar rijdt straks zowel Keolis als NS. Uniek is dat zowel NS en Keolis hier straks met stop- en sneltreinen rijden. “Het liefst hadden we hier ook single check-in gehad” zegt Boerman. Maar vooralsnog is dat niet mogelijk. “We beginnen met Keolis en Arriva. Daar zijn wij de opdrachtgever, en kunnen we dit het makkelijkst realiseren” legt de gedeputeerde uit.

Duidelijk herkenbaar
Boerman heeft de indruk dat NS op zich welwillend is om mee te werken aan single check-in, check-out. “Maar er zijn nog wat haken en ogen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy”. Om precies dezelfde reden hebben de vervoerders een eerdere proef rond de Valleilijn moeten herzien. Daar lag de ACM dwars. Boerman benadrukt dat de provincie zich in zal blijven zetten voor volledige single check-in, check-out. De gedeputeerde verwacht tussen Almelo en Enschede overigens geen verwarring, ook al rijden er straks twee vervoerders. “De regionale trein ziet er heel anders uit dan de NS-trein”.

Niet uniek
De oplossing om de poortjes te delen is niet uniek. Tussen Arnhem – Zevenaar – Doetinchem wordt een dergelijke oplossing al langer toegepast. Tussen Arnhem – Zevenaar – Doetinchem is er één incheckpaaltje, ongeacht vervoerder. Op dat traject rijdt Arriva, Breng (Connexxion), maar ook Abellio (NS).

31 gedachten aan “Overijssel introduceert blauwnet: één ov-paal voor alle regionale treinen”

  1. Henk schreef:

    Idee is goed, het gevolg niet. Meer bedrijven gaan dit elders zo doen. Nu komt er een lappendeken in Nederland van wel/niet samenwerkende vervoersbedrijven. Niet duidelijk voor de klant. De klant moet centraal staan: inchecken bij het begin van de reis, uitchecken aan het eind. De afrekening tussen de vervoerders moet op de achtergrond plaatsvinden.
    Sterker: het zelfde moet gelden voor het vervoersmiddel zelf. Wat is tegenwoordig het verschil tussen een sprinter, sneltram of metro? Maakt het een klant uit welke vervoerder er rijdt of wilt hij van a naar b komen. Stop de verzuiling op de voorgrond.

    1. Sander schreef:

      Je hebt het bericht of niet gelezen of je maakt er een eigen lezing van! Dit is juist veel eenvoudiger. Anders zouden er 3 paaltjes of poortje moeten komen… Dus hoezo is het niet oke dat ze dit simpeler maken? Prima toch! En qua privacy zijn wij als Nederland de nummer 1 en dat is wel zo fijn. Ik denk ook niet dat de NS het nieuw wil maar maar dat de staat hier ook wat te vertellen heeft. Ook het bedrijf translink heeft hier een belang in. Dit belang is overigens een veel groter probleem dan de vervoeders. Translink houd structureel zaken tegen omdat dit bedrijf uit is op veel te grote winsten. Waarom denk je dat een nieuwe OV kaart meer dan wenselijk duur is? Juist! Translink wil verdienen en dat doen ze dus ook. Dus het ligt veel ingewikkelder dan jij voorspiegelt.

      1. Henk schreef:

        Tuurlijk zie dat dit een verbetering is. Maar naar mijn mening haal je de prikkel weg om de échte oplossing door te voeren: één paaltje voor de NS en alle andere vervoerders.

        1. Ton schreef:

          Zo is het. Het probleem van het in- en uitchecken tussen de verschillende vervoerders niet bij de klant leggen, maar zélf oplossen.

  2. Arjan schreef:

    Redactie misschien is het handig om ook te vermelden over de spoorlijn Zutphen – Hengelo – Oldenzaal. Tenslotte deze ligt grotendeels ook in Overijssel en is van Syntus, maar valt onder de concessie Twente. En krijg niet de indruk dat die spoorlijn ook mee doet aan deze in/uitcheck-methode.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dank voor de tip. Toegevoegd. Gaat volgens het persbericht ook onder Blauwnet vallen.

  3. Johan schreef:

    Is er ook iets bekend over de Syntuslijn Oldenzaal – Zutphen? Het zou heel logisch zijn om deze lijn ook mee te nemen zodat alle regionale lijnen in Overijssel hieronder vallen. Ik hoop toch wel dat Gelderland hier bij betrokken is geworden en hiermee de krappe overstaptijd in Hengelo niet meer gehinderd wordt door een run op paaltjes. Als gevolg hiervan b.v. de aansluiting in Hengelo voor de reis van Zutphen naar Enschede voor je neus zien vertrekken voor dat je er in zit. Wordt dit eindelijk verledentijd?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ongeveer 10 minuten voordat je bericht gepost is, is dat toegevoegd (zie ook reactie er boven). Zutphen – Oldenzaal doet inderdaad ook mee.

  4. Martijn schreef:

    Precies dit moeten ze voor het hele land doen. OV-net, of NL-net. Dat je helemaal niet meer hoeft in te checken per vervoerder, maar misschien alleen per vervoersmiddel. En dan één klantenservice voor het hele OV. Dat zou pas vooruitstrevend zijn.

    1. Jaevey schreef:

      Dat kan niet

  5. Laurens Smid schreef:

    De provincie Overijssel heeft toegezegd dat de overstap in Hengelo wordt verbeterd als je nu uit de Syntus trein uitstapt dan gaat de NS trein naar Zwolle voor je neus weg.

  6. Drs. E.J.A. Heusinkveld schreef:

    Onlangs in de stoptrein van Enschede naar Apeldoorn toen een conducteur eens de kaartjes controleerde (meestal zie je geen conducteur): “Mevrouw u heeft niet ingechecked!” Die mevrouw antwoordde: “Jawel hoor, ik heb de kaart in Delden bij de paal gehouden.” Dat ze in Hengelo weer naar de overstap-palen had gemoeten begreep ze niet, ook niet toen de conducteur het haar probeerde uit te leggen. Ze mocht wel in Almelo alsnog inchecken. Met andere woorden, de mensen die niet vaak met het OV reizen zullen dit niet snappen. Weg met dat klantonvriendelijke systeem dat er alleen maar is voor de bedrijven is en niet voor de reiziger.

  7. Bert schreef:

    Ik begrijp het niet: het is geen probleem om een satelliet in een baan om Mars te brengen maar het ov met 1 incheckpaal te doen lukt niet. Tegek voor woorden in deze tijd.

  8. G. van der Zwaag schreef:

    EN KAN OVERSTAPPEN VAN BUS OP TREIN V.V. OOK NIET ALS OVERSTAPPEN BESCHOUWD WORDEN? Het hele OV zou als één geheel gezien moeten worden. Kan dat nog voor 2020?

    1. Wk schreef:

      Dat is wel wat er bij het invoeren van de ovchipkaart beloofd is. Alleen noit waar gemaakt. Bedrijven fuseren tot EEN nationale ov-maatschappij zou natuurlijk het beste zijn

      1. H.Derksen schreef:

        maar die hadden we voor de privatisering de NS, die malote politici hebben ons wijs gemaakt dat alles beter en goedkoper zou worden na de privatisering, niets is waargemaakt…wat een puinhoop

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          NS wilde af van de regionale lijnen. Door de inzet van nieuwe treinen is het aantal reizigers is gestegen en ook de klantwaardering. Dat zie jij heel goed bij Zwolle – Emmen. Het is goedkoper geworden voor de provincie. Daardoor zijn de spoorlijnen nu niet gesloten maar nog steeds in gebruik. Er is juist afgesproken dat op de regionale lijnen voor De reiziger een ander tarief kan gelden. Wat mij betreft moet de landelijke overheid meer regie vormen. Die kan dan bijvoorbeeld afdwingen dat er een paaltje komt voor alle vervoerders. Dat gebeurt nu niet in plaats daarvan zegt de staatssecretaris dat ze 20 miljoen te duur vindt om het voor de 400 miljoen reizigers makkelijker te maken.

  9. luilak schreef:

    zwaar weer op komst , bestuurders in twente die op tijd moeten gaan rijden, dat kunnen ze echt nooit, is een geboorteafwijking altijd te laat met afspraken en tijden.

  10. Susan schreef:

    Ik vind dit helemaal niet handig. Ik werk in Hengelo en woon in Enschede. Ik pak gewoon de eerste trein die langs komt (nu altijd NS) maar straks moet ik dus eerst kijken welke trein er als eerste komt om vervolgens in te checken. Dit is eerder een vermoeilijking dan een versimpeling….

  11. Martin schreef:

    Ik heb nu een ns-daluren kaart, hiermee krijg ik 40 procent korting.
    Is deze ook geldig als de lijn kampen-Zwolle overgaat op blauwnet?
    Of ga ik nu standaard 40 procent meer betalen?

  12. jeffrey buijvoets schreef:

    een nieuw systeem dit, ben benieuwd hoe dit gaat.
    ik reis soms naar almere heen en dit is maar met 1 vervoerder. (1 keer in/uit checken)
    maar als je meerdere vervoerders hebt onderweg dan wordt het niet leuke op de reis. je moet meer bezighouden met waar en wanneer je moet in en uitchecken en bij wie.
    waarom niet 1 systeem voor in/uit checken en dat op achtergrond het betaling afgehandeld word naar de juiste vervoerder. dan heb je niet het overchecken naar juiste vervoerder.

    door al die verschillende vervoerders en overchecken kan voor verwarring en problemen zorgen, heb paar keer mee gemaakt dat iemand niet is overgecheckt van vervoerde (onduidelijk of tijdgebrek bij overstap) in grote steden zoals amsterdam en zo kan dit snel gebeuren.

    1. jeffrey buijvoets schreef:

      als je van trein naar bus of metro of tram gaat dan lijkt het me niet gek dat je ban de ene vervoersmiddel moet uitchecken en bij de ander vervoersmiddel moet inchecken.

  13. Harry Garrelds schreef:

    Kan ik nu wel van Hengelo naar Zwolle met mijn NS kaart? Rij nu altijd om via Deventer.

  14. schreef:

    Vanaf 10 december rijdt KEOLIS als nieuwe vervoerder op het traject Enschede Zwolle
    NS waarschuwt voor zakkenrollers maar zelf doen ze daar vrolijk aan mee!
    Want als men is ingecheckt bij KEOLIS tijdens de Daluren en in de Spits bij NS moet omchecken,
    dan rekent de NS het VOLLE TARIEF.
    Voorheen dalvrij slechts 99,- euro per maand nu bij 5 reisdagen in de week naar Amsteram tot 575,- per maand.
    tijd voor #éénOVomcheckenNEE

  15. Wil schreef:

    Ik moest gisteren overstappen in Almelo,er werd me verteld dat er ee ns spriner zou komen dus niet inchecken voor de blauwe trein
    Ik moest in Borne zijn,dus uigecheckt bij ns paaltje,handig om te vermelden op het bord welke trein er aankomt de blauwe of ns
    Ivb met tijdig in en uitchecken

  16. Ben van der Velden schreef:

    Was ik er net aan gewend dat ik voor het ‘nationale’ spoorwegnet (lees NS) de gele paal moet gebruiken en voor de ‘regionale’ lijnen (Arriva & Breng) de ‘regionale’ paal (rood), is er kennelijk een nieuwe (blauwe) paal bij gekomen. Checkte ik in Groenlo in en in Zutphen uit. Uitchecken bij de regionale paal. Bleek die BLAUW te zijn. Aangekomen in Deventer (met NS) keek ik op ‘mijn OV-chipkaart’. Wat een puinhoop: Zowel bij Arriva als bij blauwnet ingecheckt; dus nog meer werk/tijd om alles weer te herstellen. Hoe moeilijk gaat het nog worden als ook de overige provincies met regionale treinen gaan rijden??
    Het is bijna carnaval, voor buutredenaars een heerlijk onderwerp >> Welke kleur in BRABANT ?

  17. Reiner schreef:

    Ik kom uit Duitsland. Het interieur en de kleur van de treinen is mooi. Maar voor buitenlandrs is alles n’beetje moeleijk met in- en uit-checken met verschillend kleuren. Ook slecht voot buitenlanders dat belangrijk informatie allen in het internet verkrijgbäar is.
    Sorry als er z’n foutjes. Ik kan alleen n’beetje op het Nedrlands schrijven.
    Groetjes uit Celle vlakbij Hannover.

  18. J.v.Mal schreef:

    Ik reis maar zelden met de trein. En heb vandaag, ondanks dat ik mijn ogen open had, bij het doorstromen zelfs op zondag avond, geen verder zicht dan op de doorgang. Helaas was ik me van geen delen de doorlooppoortjes voor verschillende vervoerders bewust. De Logistiek in Zutphen, kent duidelijk twee palen blauwe lijn op station als ook in de open stations hall. In de trein kreeg ik van de controleur te horen, dat ik bij de blauwnet vervoerders lijn was ingecheckt.Omdat ik bij de portaaltjes hele maal geen soortgelijk logo heb gezien wat mij duidelijk had kunnen maken. Als persoon/mens had die conducteur wel een verre soort van begrip voor mijn verhaal! Was er ook nog bij gekomen, dat toen ik aan de elektronische sluis, waar ik geen meest zichtbare onderscheid of überhaupt vn een verschil in incheck portalen in Z W O L L E bij helder kijk had kunnen waarnemen of kennis van gehad! De conducteur vond dan in de trein wel uit dat ik op een blauwnet paal ingecheckt zou hebben. Ik was me ondanks Europeaan en in Nederland inwonende van geen schuld bewust. Dan werd het verhaal toch wat ambtenaars jachtig: HET WAS MIJN VERANTWOORDELIJKHEID OM OP DE HOOGTE TE ZIJN VAN WAAR WELK PAALTJE STAAT! Omdat ik maar hooguit 2-5 keer per jaar met de NS reis in de laatste twee jaren. TJA, dan wilde hij mij nog vertellen, dat ik eigenlijk 60 Euro boete te betalen had. Toch omdat er tussen Zwolle en Zutphen geen blauwnet vervoerder is. Zou mij dat bij het uitchecken op NS wel 15 Euro kosten.DE conducteur steeds maar weer op mijn verantwoordelijkheid wijzen. Nou dan. Ik dacht daar ga ik voortaan liever met de fiets en rust op mijn weg tussen Zutphen en Zwolle bij de BLAUWVINGERS!!!!!!! Ik ben dan in Deventer uitgestapt, om de aan mij opgedrongen boete-weg te verkorten en daar eens uit te checken! Daar is het nog kleiner, en ik kon bij beste wil geen extra blauwnet paaltje zien, net zo als in Zwolle bij het doorstromen et veel mensen door de portalen. Ik ben een halfuurtje door de stad gelopen. Was blij dat ik verse lucht rond mijn hart en lijf kon voelen. Ging op innerlijke afstand van zo veel ambtenaars NS gedoe! Vooral ben ik benieuwd, als ik over een half jaar of jaar weer eens in de uithoeken van Nederland ergens met de trein zou moeten reizen, welk naam dan weer te pas zou komen, of welk kleurtje ik zou waar op welk station moeten herkennen of weten wat het onderscheid van welk nieuw logo wat te betekenen heeft. Het is te zot voor woorden….. hoe pietluttig al die sub-ondernemers van welke lobbyisten op zo kleinschalige wijze proberen het reizen, tot een middeleeuws terreinen schavot laten destructief Europa.Landen en Provincies in stukke gaan ontleden. BAH! B A H B A H! Oh, ja hij vond dat ik dan maar een klacht in moest dienen….. om weer in een lange wachtlijn ergens een flauw verhaal hen en weer te meten lezen. N E E HOOR FIETSEN ZOU IK! Dan bespaar ik zelfs nog geld omdat ik mijn eigen GROENE SPORTSCHOOL als zelfstandig ondernemende OMA in het leven roep…. ! VERSE LUCHT VEEL RUIMTE EN NOG EENS BONUSPUNTEN VAN HELDER GEEST EN GEZONDHEID!

  19. H.Derksen schreef:

    Een lachwekkend verhaal van de heer boerman dat gepresenteerd wordt als een ware vernieuwing, vroeger voor die idiote privatisering kocht je een kaartje en reisde zonder inchecken of uitchecken naar je bestemming dat was pas comfortabel.
    vergeet niet dat al die extra kosten van paaltjes, software etc etc betaald worden met belastinggeld….waanzin

  20. Walter schreef:

    Tussen Wierden en Enschede delen NS en Blauwnet het vervoer. Beide zijn dus “vervoerder” in de zin van artikel 47 van het Besluit personenvervoer 2000. Volgens lid 2 letter b is het elektronische vervoerbewijs geldig indien de reis op het vertrekpunt elektronisch is geregistreerd. Dan stap je voor een reis tussen die stations in de eerstkomende trein, ongeacht of die blauw-wit dan wel geel-blauw is. Dat mag wettelijk gewoon.

  21. W. Snoijink schreef:

    Enkele reis Wierden-Enschede kost bij NS € 6,03, bij omchecken Blauwnet/NS in Almelo € 5,90.
    Enkele reis Enschede-Wierden kost bij NS, met 18 minuten overstaptijd in Almelo, € 5,90. Dezelfde reis met twee verschillende vervoerders en uit- en inchecken tijdens een overstap van vier minuten in Almelo kost € 5,99. Met de rechtstreekse Blauwnet-sprinter kost hetzelfde reisje € 6,03.
    Voor één en hetzelfde treinreisje in Twente gelden drie verschillende tarieven. Dat is nog eens concurrentie op het spoor.

Laat een antwoord achter aan Treinreiziger.nl (Hildebrand) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *