OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen
12 jul 2024 7:39
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds het betaalsysteem werd uitgerold in 2023 was het nog niet mogelijk om met korting of een abonnement te reizen, maar vanaf nu krijgen reizigers die er recht op hebben leeftijdskorting bij OVpay.
Dat betekent dat reizigers tussen de vier en elf jaar of 65 jaar en ouder nu met 34% korting reizen. In Noord-Brabant hebben ook jongeren tussen de twaalf en achttien jaar recht op deze korting. Naar schatting hebben 1,8 miljoen reizigers er recht op, maar kregen zij die bij het reizen met hun betaalpas tot vandaag niet.
App
Reizigers die recht hebben op de leeftijdskorting, kunnen deze activeren door een profiel aan te maken in de OVpay-app. Het is dus niet nodig om al een keer met OVpay gereisd te hebben om een betaalpas toe te kunnen voegen in de app. OVpay benadrukt dat er geen gegevens worden uitgewisseld met banken.
Bij verschillende vervoerders, zoals Transdev, EBS en GVB, is het al langer mogelijk andere
kortingsproducten toe te voegen. Op de websites van de vervoerders zijn die mogelijkheden
te vinden. Met de landelijke introductie van leeftijdskorting voor bus, tram en metro op de
betaalpas maakt OVpay het nog makkelijker om met korting te reizen voor kinderen en 65
plussers. Leeftijdskorting is niet van toepassing bij de trein.
Ov-pas
Later dit jaar wordt ook de ov-pas geïntroduceerd. Het nieuwe systeem vervangt op termijn de huidige ov-chipkaart, waarvan de techniek aan vervanging toe is. De ov-chipkaart blijft voorlopig geldig, maar verdwijnt uiteindelijk.
Update: in een eerdere versie van dit artikel stond dat leeftijdskorting ook voor NS gold, dat is niet juist.
Ik heb de leeftijdskorting toegevoegd. Wat me echter hogelijk verbaast is dat dit zo lek is als een zeef. De enige controle op mijn leeftijd bestaat uit het nemen van een foto. Maar als ik bijv. 25 ben en ik zet mijn opa op de foto wordt die foto ook goedgekeurd. Omdat er op mijn bankpas geen leeftijd en geen foto staat kan ik dan in de bus zonder risico met korting gaan reizen.
Daarnaast kan ik als ik 25 ben sowieso met korting op de bankpas van iemand anders gaan reizen die wel 65+ is. De OV-sector vraagt er weer om om opgelicht te worden.
Het maakt niet uit dat de foto niet op je bankpas staat als die foto op het schermpje van de conducteur of controleur verschijnt bij controle. Ik weet niet of het zo werkt, maar het kan technisch prima.
Ns heeft sowieso geen leeftijdskorting enkel een leeftijds gebonden voordelig abbonement
Ns geeft wel leeftijdkorting kijk maar in de ns voorwaarde
Sorry, alles na gekeken, maar voor leeftijdskorting bij NS moet je een abonnement nemen, net als in de daluren reizen. Zou gewoon aan je ov kaart op naam, gekoppelt moeten worden zonder extra poespas of kosten.
Mijn zoon van 17 heeft geen abonnement maar reist naar 19:00 met korting .
Enkeltje €7,50
https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html
Of gewoon het hele land door voor 7.95 maar dat is zonder ov pay maar gewoon met ns app.
En waar ligt dat? 19.00
Daar ben ik ook benieuwd naar. En of hij inmiddels al terug is van 19:00 uur.
Het is zeker niet gratis, zit ‘n kostplaatje aan.
Daar geldt hetzelfde voor wanneer dat abonnement via OV Pay mogelijk wordt.
Ik denk dat de conducteur/controleer ook kan zien met wat voor product je reist. In zo’n geval zou iemand om een legitimatie kunnen vragen.
Precies zo werkt het.
Ik heb het maar eens nagezocht en zo werkt het niet. In de voorwaarden van OV-Pay staat:
En de hc kan geen boete meer geven?
Officieel tussen een bankpas en vervoerde er is geen gegevens wordt uitgewisseld, er wordt een reservering van een bedrag en bij uitchecken, echt reis-bedrag wordt van rekening afgetrokken, zo hoe kan de conductor controleren met een foto!
Het klop ergens niet.
Ik kan het mis hebben maar zoals ik het lees moet je de leeftijdskorting activeren door een profiel aan te maken OVpay-app. Ik denk dat je in zo’n geval zelf informatie toevoegt aan de bankpas dat speciaal voor de conducteur te lezen is. Dit doe je buiten de bank om en de gegevens kunnen eventueel gecontroleerd worden door een id controle. Dit kan natuurlijk steekproefsgewijs.
Vroegah kon je ook als volwassene een roze strippenkaart gebruiken, of de ov chipkaart van je oma. Verandert niet veel dus.
Waar denkt u dat een ID voor nodig is?
Als je gecontroleerd wordt, als 25 jarige. Met een pasfoto van een bejaarde erop, klopt er ook iets niet!!!
En de 40% korting-reiziger, hoe zit het daarmee…???
Die korting kan nog niet op de kaart. Ik heb er vanmorgen naar geïnformeerd. Een gemiste kans, dus.
Voor leeftijdskorting hoef je slechts iemand zijn leeftijd eenmalig met de Franse slag te controleren op basis van een foto.
Voor abonnementen moet je een koppeling gaan maken met de abonnementen administratie van de vervoerders. Dat is qua complexiteit van een andere orde met ook een groter risico op fraude.
Zo’n koppeling is nou niet bepaald raketwetenschap.
In Nederland is vrijwel ieder IT-project raketwetenschap omdat we zelf nauwelijks IT’ers opleiden. De IT-sector drijft voor een groot deel op kennismigranten.
Maar bij controle zien ze echt wel dat iemand 25 is, en geen 65. Bovendien ziet de controleur de foto die je opgeladen hebt.
Fraude is altijd mogelijk zolang er niet gecontroleerd wordt. Dan kun je ook de vrij reizen dag van je oma gebruiken.
Nou, controleren van een foto? Daar geloof ik niet zo in. En wel hier om:
de genieën van de OV-chipkaart hebben bij de laatste vernieuwing van mijn kaart een pasfoto uit de jaren ’90 uit de krochten van hun archief opgeduikeld. Gevraagd hoe ze dat hebben kunnen doen was het antwoord: we hebben geen andere foto meer. Ik kon een nieuwe foto insturen voor een juiste pas.
Tot 2x toe gedaan, zonder enige reactie.
Dus ik reis nu alweer een jaar of drie met deze OV-chipkaart, waarop mijn moeder mij nauwelijks zou herkennen. Tot nu toe nog nooit de vraag gekregen bij controle of ik degene ben die op die pas mag reizen…
Jammer dat de abonnementen niet meegenomen zijn, nu heb ik er nog steeds niets aan.
U hebt toch een OV-chipkaart met uw abonnement?
Ik kan nergens vinden hoe dr leeftijdkorting aan te melden in de app. Als ik mijn bankpas wil aanmelden geeft hij aan dat pascode niet klopt. Beetje onduidelijk allemaal
Kijkt u wel op de site van OVpay?
Moet dat nou weer die app?
Ik reis voorlopig nog wel met mijn persoonlijke OV kaart tot ik zeker weet dat ik met OV pay korting krijg als 65 plusser.
Voorlopig kan ik me niet aanmelden op de OVPAY app met een nieuw account.
Ik heb de OV pay app al enige tijd op mijn telefoon staan, vooral handig om dienstreizen te declareren. Ik kom niet in aanmerking voor leeftijdskorting, maar nu zijn al mijn gegevens verdwenen in de app. Ik moet zelfs mijn betaalpas opnieuw toevoegen, maar als ik dat doe dan blijft het scherm vast hangen. Gelukkig heb ik op dit moment niets open staan om te declareren, maar dit is niet handig. Ik reis graag met OV Pay, maar de app verdient nog veel verbetering.
Als je de kaart een tijdje niet gebruik is hij verdwenen is mijn ervaring en dan moet je hem opnieuw aanmelden.
Downloaden lukt al niet bovendien zijn er drie versies te downloaden.
Kan je met de leeftijdskorting wel buiten de daluren reizen?
De seniorekorting kent geen spits- en daluren.
Zover ik op de OVpay site zie kan je het ook daarop ook een account maken en invloeren. Ik heb een OV Chipkaart met enkele kortingsarrangementen erop, dus OVpay is sowieso voor mij nog niet van toepassing. Het is uiteraard wel goed dat incidentele reizigers zonder behoefte aan abonnementen nu wel kunnen aangeven dat ze hun recht op leeftijdskorting zonder OV Chipkaart te kunnen claimen. In de toekomst zal men meer zaken uitrollen op OVPay. Wie wat meer met het OV reist doet er goed aan om toch te kijken naar diverse kortingsarrangementen en hiervoor toch een OV Chipkaart aan te schaffen. 40% dal korting is bij diverse (bus) vervoerders vaak behoorlijk goedkoop en de korting is aanzienlijk.
Over apps in het algemeen ben ik zelf geen voorstander van allerlei apps op mijn telefoon en gelukkig zijn heel veel websites van diensten prima geschikt om te kunnen draaien op het formfactor smartphone. Indien nodig ook met inlog en gebruik van password manager.
Waarom moet alles weer zo ingewikkeld gemaakt worden met een speciale app. Vorig jaar een treinreis bij onze zuiderburen gemaakt. Digitaal treinkaartje kopen en aanvinken dat je 65+ bent. Dat is alles.
Omdat OV-pay, net als de OV-chipkaart, is ontworpen vanuit de interface en niet op basis van de gewenste functionaliteiten.
Dat werkt in België niet voor bussen.
In BE is voor de 3 busbedrijven: Vlaams=LIJN, Waals=TEC en Brussel/BRU=MIVB ENKel seniorenkorting op abonnementen-voor tenminste een heel jaar. En die zijn soms spotgoedkoop; TEC bvb iets van 12 of 15€/an=jaar, Plus 1e x een persoonl MoBiB (hun OV-chipkrt) @ 6€. En kan je nog heel ouwerwets aan een loket kopen-poets dan wel je frans op, ze doen erg graag ´nietbegrijpen/pascompendre´ tegen diejene ollaanders.
Enkel voor de NMBS=trein zijn er voordelige dagretours/senior, na 9.00 ma-vr.
Ge ja maar een enkel keertje daar, dan kan je inmiddels meestal-zelfde vaste prijs voor eenieder, met je NL-bankpas inchecken/betalen (bvb bij de LIJN 2,50/rit)
Je moet wel verbinding met internet hebben. Dat kan op heel veel kleine stationnetjes in het buitenland en behoorlijk probleem worden! Het is helemaal niet zo moeilijk om op een website dezelfde app met dezelfde interface te gebruiken ipv van allemaal speciale apps op je telefoon installeren, die heeft bij een ouder toestel dan geen ruimte meer over voor andere apps! Al die speciale apps opruimen, alles via een Webapp!
Weet wel ondertussen dat betalen met de bankpas echt een aanfluiting is.
Er is voor mij van een retourtje van €5,90 in totaal €40,- afgeschreven.
Heb uiteindelijk 20 euro teruggekregen, het overige kan ik na fluiten, voor mij nooit meer met de bankpas, koop gewoon weer een kaartje, dan maar een euro duurder.
Heb hierover al genoeg gezeur over gehad bij OVPay en NS…
Het is niet de eerste keer, dat het misgaat, gelukkig reis ik liever met de auto…
Dat het OV een puinhoop is is wel een feit, maar helaas heeft niet iedereen de geneugde van een auto. Ook als deze persoon financieel wel een auto kan veroorloven. Handicap of totaal geen aanleg kan de toegang tot het stuur danig bemoeilijken, zoals in mijn situatie.
Daarom is het belangrijk dat het OV zo goed mogelijk functioneert opdat op zijn minst de niet keuze reiziger op een redelijk makkelijke manier weg kan en geen uiterst complex ticket systeem, omchecken, bijbetalen bij omreizen bij werkzaamheden en andere ellende. Voor de rest moet het OV dat er is gewoon betrouwbaar zijn. Ook als door personeelstekorten minder OV is en OV zich voornamelijk richt op de niet keuze reiziger en dus het OV niet sneller hoeft te dan de auto en in rustige gebieden meer vraaggebonden OV is zal het wel betrouwbaar en bruikbaar wel aanwezig moeten zijn.
Uiteraard zie ik het liefst dat het OV serieus kan concurreren met de eigen auto, maar ik zie dit beeld op dit moment niet erg realistisch.
Ik weet zeker dat je het dan zelf gewoon verkeerd doet. Bijvoorbeeld inchecken bij de ene vervoerder en dan in plaats van uitchecken nogmaals inchecken bij een andere vervoerder. Gewoon een beetje opletten. Moeilijk is het niet.
Tuurlijk. Ovpay deelt geen gegevens met banken uit. Dat geloof je zelf toch niet? Dit zogenaamde opvolger van de ov chipkaart is niets meer dan een list om nog meer van reizigers te weten te komen. Nog meer dan ze al weten over de reizigers. Niets is meer anoniem.
Hoe zit dat als je gratis mag reizen met HTM als OV kaart verdwijnt
OV-Pay krijgt ook een OV chipkaart achtige variant waar je alle abo’s op kunt laden, maar de chip en de backend verwerking zal anders zijn. De nieuwe OV-Pay-Chipkaart zal dan meer lijken op een bankpas.
… want de meestgehoorde klacht van gebruikers was dat de OV-chipkaart niet genoeg op een bankpas leek? 🙄
Zou handig zijn MITS de App goed zou werken.
Wanneer ik de reacties lees bij de App in de play store zijn er nog veel te veel problemen die maar niet opgelost worden.
Dus echt nog geen betrouwbaar alternatief voor de OV-pas of welk (digitale) vervoerbewijs ook.
Op de site van NS staat dat dit niet kan. Wat nu?
Hoe werkt dit mijn man is per 24 juni met pensioen ?
Zie: https://www.ovpay.nl/veelgestelde-vragen#hoe-voeg-ik-leeftijdskorting-toe-aan-een-betaalpas .
Alle mensen vanaf 75 jaar moeten gratis gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, zodat ze zich toch kunnen verplaatsen naar o.a.ziekenhuizen , boodschappen of familie bezoek.
Geen rompslomp met overheid van administratie, meer veiligheid in het verkeer.
De regering moet een voorbeeld nemen aan het land Luxemburg, waar iedereen gratis toegankelijk gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.
Geen files van auto’s die naar hun werk gaan, minder vervuiling in steden.minder regels en papier werk en wetten.
En die mensen vanaf 75 jaar kunnen dat zelf niet betalen?
Waarom is er geen korting voor passanten boven de 65 bij de NS ? Ik hoef geen abonnement, zoveel reis ik niet. Wat dat betreft lopen we achter vergeleken bij andere landen.
Waarom zou dat er wel moeten zijn?
Vraag me af hoe dat gaat zijn als je internationaal wilt reizen met een buitenlandse (Belgische) IBAN bij het vervangen van OV-chipkaart. Want ik heb een OV-chipkaart in combinatie met een Belgische bankrekening.