Home

Pier Eringa: Treinverkeer moet kunnen verdubbelen

Topman Pier Eringa van ProRail wil dat het aantal treinen verdubbeld kan worden. Om dit te realiseren moet er veel gebeuren. Dat zegt de topman in een interview met De Telegraaf.

“Ons spoor moet geschikt worden voor twee keer zoveel treinen, die korter op elkaar rijden met veel hogere snelheden,” bepleit de topman. Omdat te realiseren, moet er niet alleen nieuw spoor worden aangelegd, maar ook de spanning op de bovenleiding moet omhoog en er zijn meer hogesnelheidswissels en moderne beveiliging nodig. “De diesels gaan eruit en de machinist krijgt op den duur een andere rol,” meent Eringa.

Volgens hem moet er de komende drie jaar drastisch vernieuwd worden.”De spoortechniek dateert op veel plekken van net na de oorlog. Vergelijk het met de zwart-wittelevisie. We moeten met onze tijd mee, ook qua kennis,” zegt Eringa tegen De Telegraaf. Het vergroten van de capaciteit, waardoor er meer treinen kunnen rijden, is volgens Eringa noodzakelijk. Hij heeft zijn hoop gevestigd op ERTMS level 3. De uitrol van ERTMS, laat staan van versie 3, is echter vertraagd.

De topman zegt dat hij met het huidige budget meer wil bereiken. Maar dat is niet voldoende om zijn plannen te realiseren. Er moet wat hem betreft ook geld bij. De spoorbeheerder wijst erop dat in acht jaar tijd het aantal treinritten met een derde is toegenomen. In de komende vijf jaar gaat ProRail uit van 15% groei.
Ruimte voor meer treinen is positief, maar Eringa heeft ook slecht nieuws: onderhoud zal vaker ook overdag uitgevoerd gaan worden. Wel wil hij kijken of de hinder verminderd kan worden bij onderhoud. “Nu wordt dubbelspoor bij werkzaamheden stilgelegd, maar er kan soms best één spoor openblijven. We moeten slimmer omgaan met de middelen. Veiligheid staat voorop, maar achterhaalde dogma’s zijn wat mij betreft uit den boze.”

This post was last modified on 1 mei 2017 17:10

Bekijk reacties

  • Uitbreiding op bepaalde delen is prima. Zie Duitsland. Maar hogere snelheden zal waarschijnlijk voor zorgen dat het spoor & trein in conflict komt met infrastructuur, gebouwen en vooral inwoners. Met als gevolg veel juridische rompslomp.

    Spoor beter benutten door ERTMS is een goedkopere en efficiëntere oplossing.

  • Laat Prorail eerst maar eens alle problemen die ze al jaren veroorzaken op het Nederlandse spoor aanpakken. Hierbij valt o.a. te denken aan het jarenlange slechte onderhoud van het Nederlandse spoorwegnet.

  • Leuke wensen. Maar wanneer gaat dit gebeuren? De autolobby is veel te sterk.

  • Welke van de huidige treinen hebben ERTMS level 3? Hopelijk hebben tenminste de SLT en FLIRT sprinters dit in ieder geval?

  • Momenteel hebben enkel de (Traxx) locomotieven voor de IC Direct (Amsterdam - Breda) en de IC Den Haag - Eindhoven ERTMS (ik weet niet welk level). Men heeft een test gedaan met een beperkt aantal SLT's op het Amsterdam - Utrecht trajekt.
    De Flirts zullen er wel mee kunnen worden uitgerust, maar ik dacht niet dat ze er reeds bij aflevering van voorzien waren, juist gezien dat ze op baanvakken rijden waar die beveiliging voorlopig nog niet aan de orde is.

  • Loffelijk streven van Pier Eringa, echter schier onmogelijk dit op korte/middellange termijn te realiseren.
    ERTMS level 3 is een zeer goede zaak, echter implementatie kost tijd en geld. Omzetting van 1500 kV naar 3000 kV rijstroom kosten de uitbaters van het spoor ook veel geld en wie gaat dat voor zijn rekening nemen? Ik zou eerder voor willen stellen om 1 standaard rijstroom en beveiligingssysteem in Europa in te voeren, dat maakt de aanschaf van materieel en de exploitatie van de europese spoorwegen goedkoper, zeker als je bekijkt hoeveel locomotieven aan de kant staan die anders elders in Europa hadden kunnen worden gebruikt.
    Naast dit alles betekent het ook dat sporen verdubbeld en derhalve ongelijkvloers gemaakt dienen te worden, zeker hij HOV. In Nederland willen we altijd de kool en de geit sparen (polderen), dus het zal nog wel een "eeuwigheid" duren vooraleer er iets met Pier's ideeën gebeurt. Laten we het houden op luchballonnen voor de nieuwe regering, die bij het zien van dit wensenpakket direct op de rem gaat staan. En die diesels zijn de enige loks die met de benodige beveiligingssystemen eenvoudig de grens kunnen passeren en daar verder gaan.
    Met andere woorden, leuke gedachten waar we vooralsnog niets mee kunnen.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

16 uur terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

4 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

4 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

5 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

6 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

6 dagen terug