Poortjes Utrecht Centraal sluiten
26 okt 2017 10:18
De Nederlandse Spoorwegen sluiten vanaf maandag 6 november de toegangspoortjes op station Utrecht Centraal. Dat betekent dat het station vanaf dan alleen toegankelijk is voor mensen met een OV-chipkaart met voldoende saldo of een ander geldig vervoerbewijs. Het sluiten van de poortjes volgt op een proef die het spoorbedrijf in april deed. Deze noemt de NS geslaagd.
Het Algemeen Dagblad schreef destijds dat het spoorbedrijf op de eerste dag van die proef werd overspoeld met vragen. “Vooral mensen die de stationshal gebruiken als doorsteek voelen zich overvallen nu de poortjes gesloten zijn,” schreef de krant toen. Doorsteken van Hoog Catharijne naar de Jaarbeurs is overigens nog steeds mogelijk, zelfs als de poortjes gesloten zijn. Iemand zonder OV-chipkaart moet dan buitenom via de promenade lopen. Die loopt parallel aan de stationshal.
Het is ook de bedoeling dat dit jaar nog de poortjes sluiten op Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal. NS kondigde weliswaar in september aan dat de poortjes ook in Utrecht dit jaar nog zouden sluiten, maar toch ontstond er twijfel over de haalbaarheid. NS liet weten dat de poortjes alleen zouden sluiten als de promenade toegankelijk is. En daar staat nu een steiger die pas in het eerste kwartaal van 2018 wordt weggehaald. “Het heeft acht weken gekost die op te bouwen en die tijd is ook weer nodig hem af te breken,” vertelde een woordvoerder van aannemer BAM tegenover het AD. Toch blijkt dat dus geen belemmering te zijn.
Sinds 2014 heeft de NS al op 71 stations de toegangspoortjes gesloten. Rond stations waar dit het geval is, ziet het spoorbedrijf een vermindering van zwartrijders, minder agressie in de trein en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers. Iemand uitzwaaien op het perron, of even het station binnenlopen om bij een winkel iets te kopen, blijft mogelijk voor wie een OV-chipkaart heeft. Wie genoeg saldo op zijn chipkaart heeft staan, kan naar binnen lopen en binnen een uur kosteloos weer uitchecken.
Met het sluiten van de poortjes stelt de NS zich ten doel dat straks meer dan 90 procent van de treinreizigers tijdens hun reis minstens één keer een gesloten toegangspoortje tegenkomt. Volgens de zegsman van het spoorbedrijf zal die doelstelling aan het einde van dit jaar zijn bereikt.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Waarom wordt er niet gewacht tot de Stadsboulevard opengesteld wordt?
Op 6 november gaat de passage buitenom weer open, dus hoef niet meer door de stationshal om van Hoog Catharijne naar de Jaarbeurs te komen.
http://cu2030.nl/archive/2017-10-26/stationspassage-6-november-weer-open
En eind november gaat ‘ie weer dicht. Dus dan moet je wel weer door de stationshal en gaan er weer een paar poortjes permanent open staan.
Goed zo!
Om daarna weer 8 weken dicht te gaan!
Gelukkig nieuwjaar…:(((((
Als de passage weer dicht gaat & geen poortjes open,alarmknop gebruiken…
Probeer het nog eens in het Nederlands. U suggereert misbruik te maken van de noodknoppen?
Wat meer aandacht behoeft bij Utrecht Centraal:5
Die trap ( het lijkt wel een amphitheater) die levensgevaarlijk is.
Welke kunstenaar verzint zoiets weliswaar fraais, maar toch benenbrekends?
Is er al wat gebeurd of bestaat het idee vooral bij u, alleen.
Inderdaad,loeiende (val)wind maakt het hier niet fijn.
De loopstroom gaat naar rechts omdat daar
Tram en bus staat.
Hier is maar 1lift,deze gaat ook naar de fietsenstalling.
Hier horen er 2 te zijn.
Deze zitten echter aan de linkerkant bij Beatrixtheater.
De rechter roltrappen en lift kennen de hoogsfe slijtage,vroeger was dit overdekt.
Last but not least: de trap lekt bij beetje regen,resultaat zijknatte fiets in een oveddekte stalling.
De halfopen trapjes vanaf het plateau naar
de stalling zijn gevaarlijk smal en viezig glad,het lijkt hier Hoog Catharijne in de jaren 80 toen de junkies het hoge woord hadden.
Geen starbucks binnen met altijd juist koffie instelling heeft) meer, geen aan tafel bij burgerking meer, geen ahtogo of julia meer, voor niet reizigers handig, passagepas optie dan is het oke.
De meeste winkels als ah,bk,smullers hebben een minimale bediening aan de stadsboulevard met vaak een heel kleine
eetruimte.
Ahtg is hier bijna nooit open,dit verandert
misschien.
Ik verwacht dat de winsten gevoelig gaan zakken,zie Rotterdam.
Gaat dit gebrekkige Nederlands ergens over?
@dries molenaar: wil je stoppen met dat getrol?
En de liften en roltrappen dan die van de bussen rechtstreeks van en naar de stationshal gaan? Zo kan er toch alsnog zwart gereden worden?
Negeer dit laatste bericht maar, was een vergissing. Deze zijn er natuurlijk niet