fbpx

Proef met tienminutentrein verloopt soepel

18 okt 2017 14:14

Sinds september rijdt er elke woensdag iedere tien minuten een intercity tussen Amsterdam en Eindhoven. Door de proef kunnen meer reizigers een zitplek vinden. Ook logistiek gezien verloopt de proef zonder problemen.

Tussen 07.00 uur en 19.00 uur rijden er 144 intercity’s op het traject, gemiddeld vallen er drie uit. Dat is vergelijkbaar met het landelijke gemiddelde van de NS. Het percentage treinen dat op tijd reed met een marge van 5 minuten was bij intercity’s 96 procent en bij sprinters bijna 95 procent. Daarmee scoren de treinen eveneens volgens het landelijk gemiddelde.

Verstoringen
Omdat meer treinen rijden, is de treindienst gevoeliger voor verstoringen, zo is de angst. Maar tot nu toe blijkt dat mee te vallen. Er waren weliswaar kleine incidenten: spoorlopers, een vermoedelijke aanrijding (wat loos alarm bleek), een wisselstoring en een defecte trein. Maar desondanks konden de meeste treinen stipt blijven rijden.

Onderzoek
NS en ProRail houden gedurende de proef alles nauwlettend in de gaten. Ook heeft onderzoeksbureau Citisens in opdracht van NS de tevredenheid onder reizigers onderzocht. Aan dat onderzoek deden 1300 treinreizigers mee.  56% van de reizigers geeft aan zich niet meer bezig te houden met vertrektijden als de Intercity iedere tien minuten rijdt. Ook reizigers die een deel met de sprinter reizen zijn met 85% opvallend positief, ondanks het feit dat de tienminutentrein nog niet overal goed aansluit. Het het onderzoek blijkt volgens NS ook dat 57% van de reizigers nu sneller een zitplaats vinden en dat dit bij 31% hetzelfde is gebleven.

Kritiek
Reizigersorganisatie Rover is echter nog steeds kritisch. Vooral de aansluitingen tussen de tienminutentreinen en treinen die elk kwartier of halfuur rijden, laten te wensen over, zegt een woordvoerder. “Met name bij het overstappen geeft dat problemen.” Ook plukte reizigers tussen Alkmaar en Amsterdam de nadelen van de tienminutentrein. Daar rijden de treinen gedurende de proef minder goed gespreid.

Proef
De proef duurt tot en met begin december. In die periode wordt er alleen op woensdag getest. Vanaf 10 december 2017 wordt de tienminutentrein definitief doorgevoerd. Vanaf dat moment kunnen treinreizigers dagelijks elke tien minuten in de trein stappen tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

5 gedachten aan “Proef met tienminutentrein verloopt soepel”

  1. Peter schreef:

    Terwijl er op andere trajecten regelmatig kortere treinen worden ingezet “wegens materiaaltekort”… Heel leuk dat die lijn nu elke 10 minuten een trein heeft maar heeft dat nou prioriteit?

  2. Wim Lubbers schreef:

    De propagandamachine van NS slaat weer toe, terwijl we gewoon worden belazerd.
    De alternatieve feiten:
    -Na de intercity van en naar Heerlen (sinds dit jaar) is nu ook de Maastricht-trein 6 minuten langer onderweg, met name door extreem lange wachttijden in Eindhoven en Den Bosch. (Zolang de minister alleen maar oordeelt op basis van de stiptheid op het eindstation worden de halteringstijden alleen maar langer.)
    – Aansluitingen, waar jaren over gepuzzeld is, zijn in de soep gelopen. Back to the drawing board!
    – Ik reed vanavond tussen Utrecht en Weert in een halve trein.
    – De treinen van en naar Venlo en Heerlen worden, ook nu, nog steeds gekoppeld en ontkoppeld in Eindhoven. Daar was die derde trein toch voor? Doe het dan meteen goed.

    Mijn advies aan NS: een metrodienstregeling is uitstappen, instappen en wegwezen. Probeer dat eens en kap met dit mislukte experiment zolang er niet overal 4 sporen liggen.

    1. Ger Nijman schreef:

      Halve trein? Was dat zo’n nieuwe Spaanse sprinter die het Catalaanse deel verloor?

  3. P. Heesakkers schreef:

    Het verhaal van De slager keurt zijn eigen vlees. Ga eens meeluisteren op een gemiddeld station en open ogen en oren. Het aantal incidenten en vertragingen en oponthoud groeit in tegendeel met de dag. Laat de ervaringen van reizigers eens mee klinken. Volgens N.S. loopt alles op rolletjes en er zijn nog steeds instituten die dat blindelings geloven. De geregelde reizigers ervaren wel heel anders. Om over overvolle spitstreinen en met te weinig wagons maar te zwijgen.

  4. Rob Dekker schreef:

    Waarom altijd commentaar, dat is zo makkelijk, laat eerst die proef afwachten en geef ze een kans om het te verbeteren

Laat een antwoord achter aan Peter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *