De spoorboog bij Hoogeveen wordt in 2019 gebouwd, in plaats van 2018. Met de nieuwe spoorboog kunnen intercity’s een tijdwinst behalen van circa 80 seconden. Dat meldt RTV Drenthe maandag.
Om de boog aan te leggen, moet het treinverkeer twee weken plat. In 2018 kon er geen geschikt moment gevonden worden. Woordvoerder Aldert Baas tegenover RTV Drenthe: “We zijn in overleg met plaatselijke en provinciale overheden om tot een definitieve planontwikkeling te komen. De planning van dit soort grote werkzaamheden stemmen we af met andere werkzaamheden aan het spoor, om hinder voor reizigers te beperken.”
De NS heeft die tijdswinst nodig voor een soepele overstap van reizigers in Groningen en Zwolle.
This post was last modified on 7 maart 2017 09:12
Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…
NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…
Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…
Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…
De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…
Bekijk reacties
Welk prijskaartje komt er te hangen aan "circa" 80 seconden tijdwinst? Zijn iets "soepeler" overstaptijden in Groningen en Zwolle niet op goedkopere wijze te realiseren?
"Helaas kan dat niet gebeuren." Zei de NS
Zei de NS, zonder enige nuancering ...
Dit is niet echt de NS, maar een fan van de NS.
maar natuurlijk is dat mogelijk, maar dat vereist creatief & innovatief (om)denken, en dat is in de spoorsector VERBODEN. In de spoorsector draait alles om Regels, Normen, Regels, Normen, Regels....
Ik heb dat verbod nimmer onder ogen gehad ... Ik houd mij aanbevolen voor een verwijzing naar waar ik het kan lezen ...
De cultuur van de spoorsector is als zodanig nergens opgeschreven. Dat zijn ongeschreven regels, dat is de gangbare manier van werken.
Het komt echter wel tot uiting in de besturing van het spoorsysteem. Daarin is ALLES gebaseerd op wetten, regels en normen. Het spoorse adagium voor veiligheid en prestaties is: "het is goed, als het aan de regels voldoet". Tegenwoordig zijn dat ook aanbestedings- en concessieregels. Dat heet dan "marktwerking". Klant & resultaat centraal? Ech nie..
Arco is actief in de spoorsector, en spreekt denk ik vooral uit zijn ervaringen. Ik weet dat hij met meerdere partijen uit de spoorsector regelmatig heeft gepraat.
Het treinverkeer moet 2 weken plat voor deze werkzaamheden. Nu ligt binnenkort het spoor Hoogeveen - Groningen er 2 weken uit : van 15 april tot 1 mei. Kan in die 2 weken het spoor bij Hoogeveen ook behandeld worden ? Of je nu moet bussen tussen Hoogeveen en Groningen of al vanaf Meppel haalt dan niet meer zoveel uit.
Misschien kan het wel als en veel grasvleden (weilanden) zijn in de buurt van Station Hoogeveen
nee, want het ontwerp is nog niet eens klaar, laat staan dat de benodigde vergunningen aangevraagd zijn (... laat staan dat alle ruimtelijke bezwaar- &beroepsmogelijkheden juridisch doorlopen zijn, laat staan dat de aanbesteding van het werk al gegund is, laat staan dat.... enz enz enz).
Niet meer stoppen op Assen levert ook 80 seconden op. En tussen Meppel en Zwolle is een deel met snelheidsbeperking ivm bochten. Die ook maar even recht trekken? Volgens mij kan het geld wel in iets belangrijkere projecten gestoken worden.
Voor slechts 80 seconden tijdwinst blijf ik dit een verschrikkelijk dure in investering vinden.
Ruimte zat bij Hoogeveen. Is nog niets mbt mogelijke trace bekend. Waarom niet toekomstgerichter denken en boog voor 200 km/u ontwerpen (Ook snelheid Hanzelijn). Tevens omleiding om Meppel (Oosterbroekenweg/A28) en bochten Staphorst aanpassen (3 stuks) voor deze snelheid. Vervangen of sluiten overwegen. Kan in etappes gebeuren. Die 80 sec en bij Meppel ligt net zo'n boog. Het blijft modderen. Geen totaalplan spoorlijk Zwolle - Groningen. Er is onvoldoende visie en financieen mbt spoorverkeer in Nederland. Ligt mn aan Rijksoverheid.
Helemaal mee eens.