Home

Qbuzz wordt onderdeel van Italiaanse staatsspoorwegen

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Qbuzz, dat busvervoer aanbiedt in Noord-Nederland en rond Utrecht, aan het Italiaanse Busitalia, een dochteronderneming van de Italiaanse staatsspoorwegen (FS). De koopovereenkomst is donderdag ondertekend. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

NS zette Qbuzz vorig jaar te koop omdat het zich geheel wil richten op verbetering van het treinvervoer op het Nederlandse hoofdrailnet. Het dochterbedrijf speelde ook een hoofdrol in de aanbestedingsfraude in Limburg waardoor NS de laatste jaren in opspraak is geraakt.

Busitalia is onderdeel van het Italiaanse staatsspoorbedrijf Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group), dat actief is in het openbaar vervoer in meerdere landen. De keuze is volgens NS gevallen op deze nieuwe eigenaar onder meer omdat die beloofd heeft dat Qbuzz zijn eigen identiteit en businessmodel behoudt. De Telegraaf schreef in mei dit jaar al dat de Italiaanse spoorwegen Qbuzz wilden overnemen. Volgens de Telegraaf wilde FS daar 40 miljoen euro voor neertellen. Experts zeiden toen in de krant dat dit ver boven de waarde zou zijn. Of FS nu daadwerkelijk 40 miljoen euro heeft betaald, is niet bekend gemaakt.

Bij Busitalia werken circa 4.000 mensen. Het bedrijf is vooral actief in centraal- en noord-Italië, maar wil zich breder in Europa gaan inzetten. Het bedrijf heeft 2.300 bussen, 46 treinen, 18 trams en 7 veerponten. Busitalia vervoert circa 230 miljoen passagiers per jaar en heeft een omzet van 350 miljoen euro. FS Group kent een omzet van 8,5 miljard euro, en is daarmee groter dan NS (5 miljard euro omzet), maar fors kleiner dan spelers als Deutsche Bahn en de Franse spoorwegen SNCF.

De verkoop aan Busitalia heeft geen personele gevolgen en ook geen gevolgen voor de dienstverlening in de regio’s waar Qbuzz actief is. De centrale ondernemingsraden van NS en Qbuzz hebben een positief advies gegeven. Ook het ministerie van Financiën heeft als enige aandeelhouder van NS ingestemd met de verkoop. Wel moet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) er nog over oordelen.

De verkoop van Qbuzz maakt onderdeel uit van de strategie die NS begin vorig jaar bekend maakte. NS trekt zich in Nederland terug uit de regionale concessies en gaat zich concerteren op het spoorvervoer. Om dezelfde reden zijn ook de aandelen in het Haagse OV-bedrijf HTM verkocht en laat NS retailactiviteiten op stations nu aan anderen over.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 14 juli 2017 14:55

Bekijk reacties

  • Met de verkoop aan de Italiaanse spoorwegen is helaas op de -3 grote steden na- al het bus vervoer in buitenlandse handen gekomen. Terwijl in Duitsland, België en Oostenrijk is het bus vervoer gewoon in eigen handen maar niet hier wij moeten al het busvervoer in buitenlandse handen doen terwijl de schat kist daar gevuld wordt en hier heeft men hier het nakijken.
    Zowel in Duitsland als in Oostenrijk hebben de nationale spoorwegen ook lijndiensten terwijl wij hier al het busvervoer in buitenlandse spoorwegen geven. In de bovenstaande landen wordt het busvervoer ook niet aanbesteedt wij besteden als aan en de nationale busmaatschappijen zijn alle maal verdwenen en over genomen door de buitenlandse spoorwegen! zeer triest dat wij dat niet kunnen behouden.

    • Begrijp me niet verkeerd, maar ik zie niet wat er per definitie verkeerd is aan het in buitenlandse handen zijn van busdiensten. Ik heb de indruk dat het meer een gevoelskwestie is, maar ik kan het volledig mishebben.

      Volgens mij is het voor de reiziger belangrijk om een zo betaalbare, betrouwbare en comfortabele reis te kunnen maken en voor de werknemers een stabiele baan, in een veilige omgeving tegen goede arbeidsvoorwaarde. Of dat allemaal overal het geval is is een andere discussie maar staat los of het eigenaar Nederlands of niet-Nederlands is.

  • Het zou mooi zijn als FS in de toekomst ook op multimodale en spoorconcessies in Nederland gaat bieden. Nu Veolia als spoorvervoerder ter ziele is en NS alleen nog maar concessies aanneemt waar ze geen moeite voor hoeven doen omdat er geen anderen mogen meedingen, zijn er wat weinig gegadigden over voor een goed functionerende markt.

  • Ha Laurens,

    in Italie worden de busdiensten en bepaalde treintrajecten wel degelijk aanbesteed en Busitalia moet het terrein daar delen met enorm veel andere ondernemingen. Vooral leuk als je probeert uit te vissen bij welk loket je voor welk traject je kaartje moet kopen 8o)

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

1 dag terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

5 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

5 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

5 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

6 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

6 dagen terug