Reageren tijdelijk uitgeschakeld op Treinreiziger.nl
25 apr 2024 0:00
Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit besluit is genomen nadat de site geconfronteerd werd met teveel beledigende reacties onder de berichten.
Misbruik
Volgens hoofdredacteur Hildebrand van Kuijeren is de maatregel nodig omdat er op de redactie onvoldoende tijd is om alle reacties adequaat te modereren. “De afgelopen tijd is het respect voor elkaar in de reacties ver te zoeken” stelt de hoofdredacteur. “Inhoudelijk van mening verschillen mag, maar dan moet je op een normale manier met elkaar discussiëren. We hebben niet de middelen om constant op te treden als politieagent.”
Sinds de introductie van de reactiefunctie in januari 2017 is er 87.800 keer gebruik van gemaakt. Op dit artikel is reageren nog wel mogelijk, tot zeven dagen na publicatiedatum. Treinreiziger.nl hoopt in de toekomst de reactiefunctie weer te kunnen activeren, maar dan is er meer respect nodig, of maatregelen die misbruik tegengaan.
Meerdere lezers geven aan de reacties te zullen gaan missen. Treinreiziger.nl onderzoekt de mogelijkheden hoe de reacties terug kunnen keren. We kijken naar de optie van verplicht inloggen. En een optie om reacties te rapporteren. Daarnaast zoeken we vrijwilligers die eventueel willen helpen met het modereren, die zelf niet of nauwelijks de behoefte hebben om te reageren. Als je wilt helpen kun je een e-mail sturen naar redactie@treinreiziger.nl
Nog even voor de duidelijkheid, het is niet nodig om met de vinger te gaan wijzen wie zich beledigend uit heeft gelaten. Wat wel kan is in de spiegel kijken en aan zelfreflectie te doen.
Groot gelijk, Hildebrand.
Mee eens
Jammer dat dit nodig is, maar ik snap het. Het verbaast me dat mensen die hier dezelfde interesse delen soms zo onhebbelijk naar elkaar zijn.
Ik hoop dat het verandert en we het hier weer gewoon leuk hebben.
Treinreiziger heeft groot gelijk en ik verwacht niet dat de reacties ooit terug zullen (kunnen) keren.
Om de schuld toch ergens neer te leggen: Sinds de opkomst van media als facebook etc. waar mensen hun “gelijk” afmeten aan het aantal likes dat ze krijgen en daarmee verharden in hun standpunten polariseert de samenleving waar je bijstaat. Een normale discussie in het echte leven is op steeds meer plaatsen in de samenleving niet meer mogelijk. En nu dus ook hier.
Dit soort media waar middels “like” systemen een 0 of 1 samenleving wordt gecreeerd verwoest de onderlinge relatie tussen mensen. De oplossing in het midden is er niet meer. De likes delen alles op in “waar” en “niet waar”. Als je mensen maar dagelijks leert zo te leven dan is het onvermijdelijk dat iedereen dat normaal gaat vinden.
En om meer kliks te krijgen linken ze zoveel mogelijk mensen en berichten op basis van gedeelde meningen die daarmee hun standpunt alleen maar bevestigd zien worden.
Dat verhard de polarisatie tussen groepen (meningen) nogeens extra. Mensen worden bewust vooral gekoppeld aan anderen met dezelfde mening, want dat maakt advertenties effectiever en levert extra inkomsten op.
Dit soort platforms heeft enorme invloed op onze samenleving. Meer dan genoeg studies voorhanden die dat al hebben aangetoond.
Ze zijn enorm populair, uiteraard vanwege bovenstaande. Wie hoort er nou liever niet alleen maar positieve berichten over zijn mening?
Dus jammer maar onvermijdelijk wat hier gebeurd. De politiek profiteert (bjiv tijdens verkiezeingen) zelf te veel van dit soort communicatiekanalen om er wat aan te doen. De tegenstellingen en puinhopen in onze samenleving zullen helaas nog veel groter moeten worden voor het besef zal komen hoe deze polarisatie alsmaar wordt aangejaagd.
Er was hier helemaal geen like functie bij de reacties.
Helemaal mee eens.
Goede analyse.
Helaas lijdt de samenleving onder de gecreeerde/gemanipuleerde voor-tegen/0-1techniek.
Respect voor je bijdrage.
Dit lijkt mij een gepaste reactie op de uitwassen die hier regelmatig optreden. Misschien is dit ook een goed moment om de uitgangspunten van Treinreiziger.nl te herijken. Mij lijkt het dat sommige spoorlijnen die werden verbouwd voor lightrail-exploitatie (Hofpleinlijn, Hoekse Lijn, Zoetermeerlijn), uit het zicht van de redactie zijn gevallen. Alsof metrotreinstellen geen treinstellen zouden zijn. Die houding gaat Treinreiziger.nl op termijn opbreken als een significant deel van de Oude Lijn in de komende jaren ook een lightrail-transformatie ondergaat. Ook zou ik het toejuichen als ontwikkelingen bij sommige niet rail-gebonden interregionaal vervoerders, zoals de Interliners, Waterbussen e.d., enige aandacht zouden krijgen. De spoorstaaf is tenslotte niet heilig. Samenhang in het OV verdient herkenning.
Overdaad schaadt. Sommige commentatoren lijken de behoefte niet te kunnen onderdrukken om vele uren per dag vrij nutteloze brainfarts te delen. Een maximum van tien bijdragen per dag lijkt mij al heel coulant. Sommige mensen moet je nu eenmaal tegen zichzelf beschermen. Mensen die onvriendelijke medische diagnoses stellen (ja, ik doel op die ene mevrouw), of andere vijandelijke of onfatsoenlijke uitingen doen, zouden m.i. geweerd moeten worden. Misschien kan de redactie eerst een duidelijke waarschuwing geven.
Totale vrijheid wordt wel vaker misbruikt. Het bepalen en handhaven van een bepaalde bandbreedte, kan een middel zijn om overdrijvers beter in toom te houden. Daarbij merk ik op dat er wat mij betreft wel plek moet zijn voor vragen en opmerkingen van minder goed geïnformeerde commentatoren. Dus een onjuiste redenering kan vanuit goede intenties zijn geschreven, of een hoop of verwachting kan enigszins onrealistisch zijn in de ogen van anderen. Zoals de Grote Roerganger, die bevriend was met onze Henk Sneevliet, ooit zei; “Laat duizend bloemen bloeien”.
Het doet mij denken aan Rita Verdonk zei: Ik heb het recht om te mogen beledigen. Ik heb altijd gedacht: misschien is dat een recht, maar waarom zou je iemand willen beledigen? Dat moet toch niet het doel zijn?
Probleem is dat wij nu zowel uitgever van Treinreiziger.nl als aanbieder van Treinrondreis. En het is gewoon lastig om alles goed te combineren. Waardoor de kwaliteit van Treinreiziger de laatste 2 a 3 jaar iets minder is geworden dan ik zou willen.
@Allan Kleiweg, je bedoelt waarschijnlijk die ene mevrouw die hier opvallend ontbreekt.
Dapper besluit Hildebrand!
Er moest iets gebeuren. Natuurlijk is het aan de ene kant jammer want er zijn ook reacties waar je als lezer echt wat aan hebt (routes, dienstregelingen, ervaringen uit de praktijk) maar dat weegt niet op tegen de laffe persoonlijke aanvallen, overbodige reacties en weinig inhoudelijk geroep.
Ik dank in ieder geval voor het platform dat dit geweest is!
Namens FyraFlop34
😉
Jammer. Er ‘lopen’ op dit forum best wel een aantal mensen rond met ofwel verstand ofwel inzicht van zaken ofwel een combinatie van beide.
[verwijderd door de redactie]
Die worden het meest gehaat en beschimpt. Schelden en kletspraat ophangen is de modus op veel sites en socmed. Enig tegengas of correctie geeft al gelijk getier, rancune en dox-ing pogingen.
@[piep]en@piep:Bedankt dat uitgerekend jullie dit veroorzaken. Altijd maar betweters willen zijn. Zoek een echte baan, dan zijn jullie nuttig in de maatschappij. Aan de andere kant ben ik blij dat jullie dagelijkse geklier niet meer hoef te lezen. Maar hopelijk komen jullie ook niet meet terug met domme discussies!En dat is dus precies waar het over gaat. Waarom gelijk die sneer. Ik heb altijd inhoudelijk met Annemiek gedebateerd. En ik denk dat dit wijzen niet nodig is
Tja, Jan met de Pet, je hoeft er ook zelf niet met de pet naar te gooien. Ook jouw reactie valt in de categorie reacties die we liever kwijt dan rijk zijn. Ik heb de namen maar verwijderd, want ik gaf bij de eerste reactie al aan dat het niet nodig is om nu te gaan vingerwijzen ….
Kijk zulke reacties bedoelen ze dus, mensen die niet kunnen denken voordat ze typen. Normaal doen is ook een mogelijkheid hè?
voortaan eerst een logica test, net als een robot-test. Wanneer die test onjuist wordt afgewerkt kan er niet gepost worden. Een mooie uitvinding.
U had een kennisgeving ontvangen? Of reageert nu met aanname?
Jammer dat dit nodig is, maar wel begrijpelijk. Hopelijk kunnen jullie een manier vinden om het weer mogelijk te maken, maar ik kan ook heel goed begrijpen als het uit blijft staan.
In voetbaltermen: speel op de bal en niet op de man. Een bekend probleem in allerlei fora. Ik hoop op een gedragsverandering.
Is te begrijpen. Er werd regelmatig met spreekwoordelijke rotte vis gegooid.
Sowieso zou bij een evt heropening het gebruik van accounts nodig zijn om de rotte appels er tussen uit te vissen. Als iemand het te bond maakt kan je dat account afsluiten. Een of twee keer waarschuwen en dan account blokkeren.
[verwijderd]
Jammer Hildebrand, maar noodzakelijk.
Ik meen dat onze ‘buitenlandcorrespondent’ [verwijderd] destijds ook afknapte op de ruwe omgangsvormen op dit forum.
Wie weet hoeveel waardevolle bijdragen we mislopen omdat mensen hierdoor van reageren afzien.
Uit Tsjechië?
Goed besluit om (tijdelijk) te stoppen. Stop ook met de algemene berichtgeving van Treinreiziger voor minimaal een jaar. Eventuele herinvoering van “reacties” met inloggen en wachtwoord en maximaal 150 woorden.
Informatie over treinen kan men ook lezen bij Treinenweb.
Ik waardeer het werk van Treinenweb, wij nemen alleen artikelen over als we er rechten over hebben. Wij maken minder artikelen, maar wel regelmatig eigen nieuws, zoals het bericht wat twee weken later de Volkskrant haalde over de trein naar Basel, die verdwijnt.
Het is jammer dat mensen elkaar
niet respecteren. Ik hoop dat na
een afkoelingsperiode opnieuw
kunnen reageren en zonodig
bepaalde personen blokkeren.
Blijf vooral doorgaan met berichten plaatsen, Hildebrand! Regelmatig las ik nieuws waar ik wat aan had. Dank!
Inderdaad, vooral Govolta en ander nachttrein content pushen svp.
Schrok ook wel soms van comments maar om nu alles af te breken …. Al kan bezinning even wellicht iets opleveren.
Allemaal zonnige dagen straks gewenst want zijn we aan toe. Tot dan wil Marvin Gay ook wel helpen.
En is dit ook een beledigende reactie?
Over opeenstapelende vertragingen:
En toen was bij de verkeersleiding het morele besef verdwenen, trein 10 min te laat in Arnhem, laten ze doodleuk de sprinter eerst gaan waardoor 2 intercity’s daar vrolijk achteraan hobbelen! Volgens mij wordt er bij de sollicitatiegesprekken bij de verkeersleiding gekeken of je psychisch in orde bent, zo ja, word je gewoon niet aangenomen!
Ja, want je zegt eigenlijk dat om bij de verkeersleiding te werken je psychisch niet in orde moet zijn. Beetje hetzelfde niveau als conducteurs zijn lui, bij de NS werken alleen maar incompetente mensen, compleet geen nuance, compleet losgeslagen van de waarheid en draagt niets bij aan de discussie.
Kun je niet een algoritme inbouwen die scheldwoorden, verwensingen, vloeken etc. tegenhoudt?
Je kunt prima mensen beledigen zonder gebruik te maken van zogenaamd grof taalgebruik. Zo een filter houdt wel wat tegen, maar beslist niet alles. En anders plaats je er een letter tussen en omzeil je dit soort filters ook.
Dan zou je al AI moeten inzetten om bepaalde patronen te gaan herkennen met valse positieven en negatieven ten gevolge.
Dat was er al. Dacht ik. Maar de schrijvers zijn vindingrijk.
Jammer, dit was zo ongeveer het enige forum waarop zonder account gereageerd kon worden. En het is jaren goed gegaan. Wellicht is Treinreiziger te populair geworden en dat trekt weer allerlei gespuis aan.
Jammer dat deze reactie-mogelijkheid uitgezet wordt.
Artikelen waar je niet kan lezen wat anderen daarvan vinden, vind ik een stuk minder interessant. Ik denk dat ik deze site dan ook minder zal bezoeken. Maar de NS,Prorail en anderen zullen wel blij zijn, geen commentaar meer onder hun persberichten
Je haalt me de woorden uit de mond.
Drogredenen van de vervoerders die heel professioneel werden verwerkt in de informatie werden hier door het collectief van klanten, ingenieurs en hobbyisten nog doorgeprikt.
+1
En jij denkt dat Prorail, NS en andere vervoerders zitten te wachten op jouw mening onder een persbericht? Dan had je een vak moeten leren, vriend ;)! Als vervoerder bepaal je je eigen koers. Ik zit als een van grotere vervoerders in het land, niet te wachten op wat ene Arno uit Lutjebroek daar van vind. Dus bespaar je commentaar! Uiteindelijk betaal en paal jij niet wat de koers word!
Inderdaad, de grote vervoerders zal het niet boeien wat ene Arno uit Lutjebroek vindt van hun visie, beleid of bedrijfsvoering. Maar deze vervoerders begrijpen dondersgoed dat ze contractuele verplichtingen zijn aangegaan met hun concessieverleners en dat er toezicht is op de naleving van die contracten. Via gemeentelijke, regionale, provinciale en landelijke bestuurslagen worden alle vervoersbedrijven gemonitord en deze bestuurslagen worden op hun beurt weer bij de les gehouden door o.a. gemeenteraden, Provinciale Staten en de Tweede Kamer. De meningen van commentatoren over issues die hier worden benoemd, sijpelen vaak weldegelijk door naar de genoemde bestuurslagen.
Dat vervoerders vrij zijn om geheel autonoom hun eigen beleid vast te stellen, is een herhaaldelijk terugkerende misvatting. De vervoerders zijn slechts semi-ondernemers die strikt gehouden zijn om binnen de overeengekomen concessievoorwaarden te handelen. Bij slordige afwijkingen van het contract, worden soms boeteclausules geactiveerd. Ook die ene in Utrecht gevestigde vervoerder, heeft zich in detail te houden aan de vastgelegde overeenkomsten. Verbeteringen zijn uiteraard altijd bespreekbaar, maar het uitgangspunt is de grondig onderbouwde visie van de bestuurlijk verantwoordelijken.
@Jan met de Pet: het gaat hier niet om de macht maar om de beeldvorming. Vooral monopolisten en varianten daarop zijn vaak bezig om slecht nieuws richting klanten te verkopen als goed nieuws, en als dat niet mogelijk is als neutraal nieuws. Prijsverhogingen heten immers ‘tariefaanpassingen’ 🙂
Ook overheden zullen zich zo positief mogelijk proberen te profileren. Zie bijvoorbeeld de bovenstaande bijdrage, zonder te zeggen dat de persoon in kwestie nu namens de overheid spreekt. En het is totaal niet erg als iemand positief of neutraal spreekt over de overheid zolang er maar wel tegengeluid mogelijk is.
En als er gezegd wordt dat overheden wel degelijk meelezen hoe treinreizigers hun treinreis ervaren dan is dat hoopvol.
Ik las gisteren in Berlijn met ICE gereisd een verkiezingsaffiche van de SPD: gegen Hasse und Hetze.
Sluit me daar helemaal bij aan.
De ondersteuning van rechtse gedachtegoed van Wilders en consorten door meer dan de helft van de nederlandse bevolking, komt hierin tot uiting.
Ik neem er afstand van en verzet me ertegen.
Gisteren reed de ICE op de heen en terugweg op tijd.
Maar vandaag slaat alles, terwijl ik dit schrijf arriveert de ICE15 5 minuten te vroeg 13.12 u.
En de ICE werd op spoor 5 neergezet ipv poor 4.
De laatste tijd valt me op/ beleef ik dat de ICE uit Brussel vaker te vroeg arriveren en dat er onderweg tussen Siegburg/Bonn en FFM flughafen met tegen 300km/ u gereden wordt.
Prima!
De machinisten van de ICE Brussel – FFM hebben een kwalitatieve sprong gemaakt.
Nu 13.16 u en nog 4 minuten volgens dienstregeling alvorens trein naar FFM Hbf rijdt
5 minuten te vroeg bij Frankfurt Flughafen.
Inderdaad jammer dat reageren niet meer kan, er stonden zeker lezenswaardige reacties onder de berichten, waar ik het overigens inhoudelijk niet mee eens hoef te zijn. Zonder reacties zal ik veel minder op treinreiziger.nl kijken want die reacties waren juist leerzaam en het zout in de pap. Dat je einde wil maken aan ongemanierde reacties juich ik wel toe, maar geef die personen dan een tijdelijke of permanente blokkade.
Na het reizen met de trein dachten wij even lekker te eten. Frikadellen menu en een half saucijzenbroodje , slaatje en 2 Spa Rood 20 euro oeps dachten wij. Saucijzenbroodje was ronduit slecht , salade oud en uitgedroogd. Frikadel zeer taai en oud , en friet niet lekker Spa Rood zuur . ba nooit weer.
Dat was bij thuiskomst?
Hahaha vanmorgen in de trein naar Haarlem een jochie van een jaar of 13 met een ajax
trainingspak in de trein. Dus ik keihard hämässen, iedereen in die coupe mee doen en
applaudisseren hahahaha. Conducteur die jongen er ook uitgezet bij de halte Geldermalsen
Hoe krijgt een conducteur van een trein naar Haarlem het voor elkaar om een passagier er in Geldermalsen uit te zetten??
Tegenwoordig worden de jonge voetballertjes gewaarschuwd dat wanneer ze niet hun best doen ze wel eens bij Ajax terecht zouden kunnen komen. Dat is net zoiets als melden dat Michael Jackson als oppas zal optreden.
Wellicht een idee om een soort “Treinreiziger+” te lanceren. Een besloten communitydeel met bijvoorbeeld een forum waar de serieuzere reaguurders dan alsnog het debat met elkaar aan kunnen gaan? Ik noem maar een idee…
U overschat het aantal betrokken personen. Er zijn maar 10 reactie-schrijvers en daarnaast is er een aantal passanten en horde querulanten.
Ik hoop dat de mogelijkheid tot reageren op een of andere manier terugkomt. Ik stak er veel van op. En inderdaad werden er de laatste tijd oorlogjes gevoerd. Hoewel het niet meer dan een handvol reaguurders betreft, zochten ze elkaar steeds op. dat voegde niets toe aan de discussie.
Het zinde mij ook niet dat er de laatste paar maanden ineens zoveel anonieme reaguurders waren. Tot voor kort was dat slechts een handjevol. Ook anoniemen leveren vaak een zinnige bijdrage, maar waarom niet even een naam of nick invullen?
Aanvullende criteria bij een eventuele herintroductie van de optie “reacties”:
1) Inloggen met minimaal twaalf (12) tekens welke herhaald moeten worden ter verificatie.
Heeft men een type fout gemaakt bij de tweede inlog is inloggen uitgesloten.
2) Taal : Nederlands en geen andere vreemde talen.
3) Géén kwetsende en beledigende woorden.
4) Slechts twee reacties mogen gegeven worden op basis van wachtwoord en e-mail adres pér onderwerp. Meerdere reacties van dezelfde persoon worden niet getoond.
5) Reacties mogen uitsluitend betrekking hebben op het te publiceren artikel binnen zeven (7) dagen na publicatie datum van het artikel, latere reacties worden niet getoond.
6) Maximaal aantal reacties per onderwerp : 100. Indien er meer dan honderd reacties volgen worden deze ook niet getoond.
7) Als na een proefperiode van 3 maanden geen verbetering volgt in de reacties en de wijze van reageren van de lezers, zal men moeten overgaan tot een definitief stopzetten van de rubriek: reacties en berichten alleen gelezen kunnen worden.
We kennen in Nederland wel Vrijheid van meningsuiting, maar dan moet men dat wel zonder elkaar verbaal en non verbaal te kwetsen en te beledigen of woorden die vulgair zijn niet te gebruiken en men dient elkaar te respecteren en op dit forum te beperken tot reacties die slechts voor een specifiek onderwerp bedoelt zijn. Alle niet relevante zaken zijn daarbij uitgesloten. Het is goed dat men nu hier – om in spoortermen te gebruiken – aan de Noodrem trekt, dit had men al véél eerder moeten toepassen en wat mij betreft mag men de berichtgeving tot en met 31 december 2024 stopzetten. Radio stilte in zijn beste vorm…
Toevallig
de rac..tDries molenaar heeft nog niet gereageerdIk ging in mijn naïviteit er vanuit dat de rac..t sloeg op de reactie van Dries Molenaar. Pas vandaag drong het tot mij door dat er wellicht ook iets anders mee bedoeld, en dan denk ik wel, is de kern van het betoog van ons (Treinreiziger.nl) overgekomen? Om respect te tonen en elkaar niet te beledigen.
Ik had hier helemaal niet gereageerd dus hoe ben ik betrokken en het lijkt mij vooral de obsessie van Kees om anderen uit te willen schelden.
en wie heb ik beledigd? De kruidvat-klanten zijn vervangen door vakbondstypes, oud communisten en spoorwerkers en sindsdien is 2/3 van de reacties volkomen losgeslagen van enige werkelijkheid. Bij mijn weten laat ik die allemaal voor wat ze zijn, ontsiering.
Jammer dat het zo afloopt.Maar zeker begrip ervoor.Heb respect voor elkaar.Blijf berichten die jullie plaatsen zeker bekijken/lezen.
Dat men überhaupt kon en mocht reageren op deze site heb ik altijd heel bijzonder gevonden. Treinreiziger beschouwde ik als een nieuws website met een onpartijdige redacteur. Dat de redacteuren niet de tijd hebben om reacties te controleren is logisch, deze site is immers geen discussieplatform.
Helaas zaten er best veel reacties tussen welke niets toevoegden aan het betreffende onderwerp.
Ik heb er geen enkel probleem mee als het reageren permanent uitgeschakeld gaat worden.
Voor mezelf sprekend als een vervoersbedrijf zich beroept op het personeelstekort en vergrijzing bij uitvallende treinen en bij liften die weken buiten gebruik staan dan vindt ik het zelf logisch om verder op deze algemene thema’s in te gaan. Hoe zit het economisch gezien met personeelstekorten gecombineerd met dalende reële lonen? Een gegeven dat geen enkele econoom kan verklaren.
Deze thema’s worden aangehaald door de vervoersmaatschappijen zelf en zijn daarmee 100% relevant.
MAW
Maar ik heb inderdaad ook reacties gezien die spoors waren maar ook niet relevant.
Nogmaals, geen aanval op jou maar een uitleg aan iedereen waarom ik vaak gedwongen was om uit te weiden.
CITAAT: “als een vervoersbedrijf zich beroept op het personeelstekort”
Er is helemaal geen personeelstekort. Het echte probleem is dat heel veel mensen slechts in deeltijd of parttime willen werken, om allerlei redenen. Zou iedereen gewoon full-time gaan werken dan is het personeelstekort grotendeels verdwenen als sneeuw voor de zon.
Of ik het er mee eens ben of niet. Ik ben blij dat je impliciet aangeeft dat aangrenzende thema’s het bespreken waard zijn.
Hopelijk komt er in de nabije toekomst weer een mogelijkheid om deze belangrijke thema’s te bespreken.
Als mensen een gezin willen stichten dan willen ze ook meer tijd voor de kinderen hebben en dan gaat vaak een van de ouders parttime werken. Ik denk dat je dit niet kunt tegenhouden en ook de leeftijd waarin mensen een gezin stichten wordt steeds later. Ik ben nog in een tijd geboren en grootgebracht dat mijn moeder overdags thuis was en ‘s avonds nog wat vrijwilligerswerk deed en we prima met het inkomen van mijn vader rond konden komen.
Velen werken parttime en vinden het wel genoeg maar verwachten in hun vrije tijd wel volledige dienstverlening van anderen die dan wel moeten werken. Daarnaast graag flink wat subsidie op huis, auto en bezit.
Het zijn werkgevers die hebben gestreden (gelobbied) om full time contracten minder vanzelfsprekend te maken en van parttime contracten een nieuwe norm te maken.
Flexibiliteit is een heilig woord vanaf de jaren ’90. Bedrijven wilden een flex-schil voor ‘piek’ en ‘ziek’ .
Alleen door regelgeving van bovenaf konden 0-uren-contracten en schijn-ZZP’er schap worden tegengegaan.
Ik ga er nu niet teveel op in maar het punt is duidelijk. Als het reageren uitschakeld op Treinreiziger.nl dan zul men inderdaad bedolven worden onder kritiekloze persberichten dat het personeelstekort een legitieme reden is voor een permanent verminderde dienstverlening van OV-organisaties.
En dat het personeelstekort eigenlijk de schuld is van de NS-klanten zelf die beroerd zijn om genoeg uren te maken 🙂
O ja toch, over de tijd waar Baardstaart naar refereerde: veel huishoudens waren eenverdiener, in een tijd dat bij de NS de deuren van treinen nog met de hand gesloten moesten worden, veel stations nog loketten hadden en de beveiliging per station, stad, streek of regio ging in plaats van per een of twee provincies.
NS klaagde toen niet over personeelstekorten. Sterker nog, als de vakbonden er niet waren dan was er waarschijnlijk veel sterker gesnoeid.
Citaat: “Ik ga er nu niet teveel op in maar het punt is duidelijk. Als het reageren uitschakeld op Treinreiziger.nl dan zul men inderdaad bedolven worden onder kritiekloze persberichten”
Mwah. Volgens mij valt dat best mee, we maken vaak een kantekeningen. Maar inderdaad komt een vervoerder wel aan het woord, ook als ik zelf het een zwak weerwoord vind. Ik heb het idee dat een vervoerder soms zichzelf belachelijk maakt. Maar of wij daar altijd een oordeel over moeten geven? Denk ik niet.
Personeelstekort is een serieus maatschappelijk probleem. Ook buuten Nederland. Ook de Rhätische Bahn heeft bijvoorveeld treinen geschapt. Tussen Filisur en Davos rijden er nu vooral bussen bijvoorbeeld.
Ben je er klaar voor? 🙂
Allereerst, ik wil benadrukken dat ik Treinreiziger.nl zie als een onafhankelijke partij.
Mijn bijdrage was kort geformuleerd want ik wil niet zeggen dat de site, berichtgeving 1 op 1 overneemt. Maar niet vervelend bedoeld maar je geeft zelf aan dat je met betrekking tot het personeelstekort, weliswaar onafhankelijk, wel meegaat in het standpunt van de NS. En dat is niet erg, vrijheid van publicatie!!!!!, maar juist dan is het leuk als lezers, ook in de toekomst, wat tegengas kunnen geven om te voorkomen dat spoorbedrijven het niet als eeuwig excuus gaan gebruiken.
Punt 1 alleen al, de NS heeft het personeel een goede salarisverhoging gegeven, maar geldt dat ook voor andere partijen in de branche? Boven de jarenlange inflatie?
Punt 2: juist in mijn reacties kon ik al jaren voor het trieste incident op HS kenbaar maken dat ik cijfers van de NS wilde tav het werkklimaat en het personeelsverloop. Jammer dat de NS niet reageerde met heel veel cijferinput daarover, maar ook begrijpelijk dat een bedrijf niet alles deelt.
Punt 3 . Dit gaat gelukkig niet over het spoor, maar om het kritische onderbouwde tegengeluid. Dat hoor je zelden zo.
Of actoren gaan helemaal mee met de horeca, of ze zeggen dat het fifty/fifty is, dus dat de horecasector deels zeker mag klagen over het gebrek aan personeel. Deze mensen bij ESB hebben de tijd en middelen om de claims van de horeca te onderzoeken. ESB staat volgens mij ook vaak genoeg op 1 lijn met werkgevers. https://esb.nu/sectoren-als-de-horeca-zijn-primair-zelf-verantwoordelijk-voor-oplossen-personeelstekort/
Nogmaals, ik wil niet je standpunt veranderen. En ik ben heel blij om te zien hoe je zo snel al technische oplossingen uitprobeert
Succes. En er zijn heel veel standpunten van jou waar ik het 100% mee eens ben trouwens!
De huizenbezitter heeft inderdaad HRA, en Tesla-subsidies. De bijstandsmoeder komt relatief gezien voor de nodige regelingen in aanmerking maar wat ze in de USA zo mooi zeggen. Er is een grote groep die tussen wal en schip valt, en dat zijn de ‘working poor’, de werkende armen. In Nederland komen die op papier in aanmerking voor huurtoeslag, maar zodra je fulltime minimumloon hebt kwam je daar al niet meer voor in aanmerking. Een Tesla met subsidie of zonnepanelensubsidie zijn allemaal zaken waar deze grote categorie mensen naast grijpt omdat deze groep te weinig verdiend daarvoor of geen eigen huis heeft.
Heel jammer dat daardoor serieuze berichten niet meer openbaar worden gemaakt maar kan me de reaktie van treinreiziger.nl heel goed voorstellen. Voor treinreiziger.nl toch een grote teleurstelling, helaas het is niet anders.
Meningsverschillen zijn er altijd al geweest, maar houdt het gewoon netjes! Zo moeilijk hoeft dat toch ook niet te zijn toch?
Wat jammer Hildebrand.
Misschien gewoon stellen de juiste naam evt. plaats en vooral niet anoniem of een of andere naam.
Heb veel geleerd van deze site.
Hoe ga je zorgen dat je de juiste naam en plaats verplicht? Een koppeling met DigiD misschien ;-)??
Helaas is internet een plek waarbij je schuilnamen kan aanmaken, en bovendien is er met de opkomst van VPN, en gratis mailproviders veel anonimiteit teruggewonnen.
De enige oplossing lijkt mij harde moderatie, en misschien een thumbs up/down systeem, zodat je slechte reacties kan filteren. Maar dan is de vraag hoe effectief het zal zijn en hoe gebruikers hiermee omgaan? Veel andere sites staan ook geen reacties meer toe, en Nu.nl gebruikt een uitgebreid systeem met moderatie om nog te kunnen reageren.
Een technische blokkade is te omzeilen. Een account en een e-mail adres zijn zo aangemaakt. Die strijd ga je verliezen.
Het moet ook behapbaar blijven voor de eigenaren van de site. Je kan er geen team van 10 man op zetten. Dat is veel te kostbaar.
Ik denk dat sociale controle nog het beste werkt. Een knop met een rode vlag. Drie rode vlaggen betekent tijdelijke verwijdering en visuele inspectie door de moderator.
jaja, zo werkt het elders al en door samenspannende hordes heb je zo 100 minnetjes op een reactie en wordt de wereld als het ware geregeerd door volksgerichten.
Heel jammer, maar wel begrijpelijk! Hopelijk wordt het t.z.t. opnieuw geprobeerd.
Wat jammer, Hildebrand. Maar anderzijds snap ik het helemaal.
Het lijkt een goed idee om reagerenden te laten inloggen. Daarbij zou je bepaalde personen kunnen uitsluiten, als zij zich niet aan de elementaire omgangsvormen van fatsoen en respect kunnen of willen houden.
Veel sterkte
Ik heb veel waardering voor deze site met nuttige informatie. Hildebrand, Va doresc mult suces cu treinreiziger.nl, continuare va rog!
Idem hier.
Goed verwoord, geldt voor meer dan 90% van de treinreizigers hier imo.
Houd treinreiziger open!
Jammer maar begrijpelijk. De reacties ontaardden immers steeds meer in grove persoonlijke onderlinge verwijten van een beperkt aantal mensen die alle wijsheid inzake het reilen en zeilen van het OV in pacht menen te hebben. Hun onverdraagzame en egocentrische gedrag deed afbreuk aan deze informatieve website.
[verwijderd]
Grappig
Misschien een idee om alleen betalende leden de mogelijkheid te geven om te reageren? De stok achter de deur is dat je direct je lidmaatschap (en bijbehorende contributie kwijt bent) als je meerdere malen over de schreef gaat.
Ik weet t — het is niet iets waar iedereen op zit te wachten en dat gaat best wel veel aanpassingen vergen op deze site. Aan de andere kant, zoals andere berichten aangeven, het meeste commentaar is de zout in de pap.
Er is geen betaaloptie. Van die 10 man kan de site niet leven. Het is meer bedoeld om de interesse hoog te houden en het publiek voor te lichten. Een enkeling is wellicht te verleiden tot een trein-rondreis 🙂 Hoewel velen hier van de Kruidvat-kaartjes zijn en zeker niet voor enkele honderden Euro’s naar Nice, Frankfurt, Praag of Milaan zullen willen reizen.
Begrijpelijk maar jammer. Ik las de (fatsoenlijke) reacties altijd met interesse, als OV-adept zonder rijbewijs en met vliegschaamte. Het zou mooi zijn als de reageermogelijkheid weer aangezet kan worden met bijvoorbeeld vrijwillige moderatoren. Ik heb daar – nog volop in het arbeidsproces – zelf geen tijd voor, maar het lijkt me dat er wel mensen gevonden moeten kunnen worden die dat wel hebben.
Toch vind ik het jammer. Ik scrolde vaak naar beneden wat de meningen waren. Al zat er inderdaad veel negativiteit en ongenuanceerdheid in. Hopelijk komt er een alternatief. Rapporteren zou misschien helpen. Ik snitch de vervelio’s maar al te graag.
Wel leuk dat we hier nog wel op kunnen reageren
Misschien kan je vragen om een account aan te maken, en dat het 24u duurt totdat je die kan gebruiken
Goed oplossing voorstel.
Onder kop ‘Veel lezers …’ onder in het bovenstaand artikel.
Inloggen met een account lastig voor Treinreiziger.nl ? Bij ING moet men ook eerst inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord en bij OV Chipkaart met gebruikersnaam en wachtwoord en zelfs je 16 cijferig nummer intoetsen om je reishistorie te kunnen bekijken of een declaratie schema te maken en als men hier een fout gemaakt heeft moet men soms een tijd wachten alvorens opnieuw in te loggen of wordt het account geblokkeerd, dus wat mij betreft mag dat ook hier gebeuren en bij Luchtvaartnieuws wordt een tekst via Akismet anti-spam gecontroleerd en anders is het “Adieu” met reageren op Treinreiziger.nl en alle berichtgeving en misschien is dat wel de “beste” oplossing geeft dat rust op de nieuwsvoorziening over het reilen en zeilen op en rond het spoor, maar jammer voor de goedbedoelde lezers.
Gemengd gevoel. De scheidslijn tussen kritiek en ongewenste reacties is namelijk flinterdun. Maar het past wel in de nieuwe politieke lijn in de EU (en Nederland) waar censuur het nieuwe normaal wordt. Vrijheid van meningsuiting is in de EU helaas meer en meer aan het verdwijnen waarbij ongewenste meningen niet meer zijn toegestaan.
Niet mee eens.
Onzin, fake, troll news is sinds eind jaren 90 met Wilders en extreem rechtse trollen hët zogenaamde normaal, vrije meningsuiting terwijl het nix anders dan haat en hetze zaaien is ten einde totalitaire regimes te vestigen.
Mensen een rad voor ogen draaien, anderen de schuld geven, afgeven enz.
Het kwade als goed, rechtvaardig presenteren.
Alle reacties die je niet bevallen ‘Wilders-Troll-Nieuws’ noemen en ‘de schuld van rechts’ is anders ook flink polariserend en getuigt niet van het willen discussiëren op gelijkwaardig niveau. Links is goed. Links deugt en al het andere deugt niet? En als je het daar niet mee eens bent, ben je een haatzaaier? Waar slaat dat op?
We staan op de rand van een oorlog met het totalitaire rusland.
VNO spreekt van oorlogseconomie.
En wie zijn de vrienden van Poetin, extreem rechts, Wilders, Baudet, Orban, consorten.
Zag trouwens vandaag oorlogsmateriaal op goederentrein.
FFA, een niet relevante discussie hier. Offtopic.
Ik denk dat je reactie vooral het gelijk van @Brabo bevestigt.
@Braba, het gaat zeker niet over meningen die wel of niet mogen. Ik heb tot nu toe heel beperkt ingegrepen. Het gaat vooral om respect. Als je denkt dat er censuur is op meningen, ben ik wel heel benieuwd welke meningen dan onwelgevallig zouden zijn. Met WEF-theoriën en complot theoriën rond corona ook niet, maar dat staat ook ver weg van de trein, en als er enig linkje was met de trein, heb ik in het algemeen toegelaten. Ik zou graag inhoudelijke discussies zien. Dus prima als iemand roept NS bakt er niets van of de ander juist vind dat Arriva faalt. Prima. Maar niet anderen voor sukkels ofzo uitmaken. Gewoon op een manier zoals je ook face to face met elkaar zou discussieren, uitgaande dat er dan ook respect voor elkaar is.
De spijker op de kop: Maar niet anderen voor sukkels ofzo uitmaken. Er was hier inderdaad iemand met een vrouwlijke naam die dat helaas vaak deed en probeerde haar ‘tegenstanders’ te kleineren en daarmee de mond te snoeren. Heb me er mateloos aan geërgerd en derhalve deze informatieve site slechts nog sporadisch bezocht.
De reacties van Annemiek waren de meest zinvolle en goed onderbouwde.
Vaak was het inhoudelijk zeer zinvol en onderbouwd.
Maar haar toon, wijze ze waarop ze anderen zag, medegebruikers bejegend in mijn ogen verschrikkelijk. Beledigend.
Bij mij resulteerde dat ik ook een minder respectvollende toon naar haar/ hem(?) aansloeg.
Hij/zij die haat en hetze zaait, oogst op de duur haat en hetze.
Onderbouwd zeker, maar ondanks haar volle overtuiging zat ze er ook af en toe gewoon NAAST. Zij was de beste, maar personen die haar tegenspraken waren domme sukkels. Overigens hebben we over een “haar”, echter wie weet zas het wel een alter ego van Piet, Joris of Dries uit de Polder. Wie zal het zeggen..?
Eens met Van Stoffelen. ‘Wilders-Troll-Nieuws’ en ‘de schuld van rechts’ is ook denigrerend en niet zo vriendelijk richting je mede gebruikers en vergroot alleen maar de tegenstellingen.
Ik zal het te harte nemen.
Dank voor je juiste bewoordingen.
Ik geloof niet dat het onze Hildebrand om reacties gaat die HEM speciaal niet bevallen. Integendeel, ik vind dat hij voor iemand met een (af en toe sterke) eigen mening toch redelijk open staat voor de mening van anderen.
Het is meer dat het modereren zo belachelijk veel tijd kost – tijd die er niet is. Omdat er af en toe wat dwazen tussen zitten die meteen op de man spelen.
@ Hildebrand: Gewoon de op-de-man spelers (commentaarloos) bannen kan (de software) niet? Eventueel een paar keer achter elkaar, tot ze het zat zijn en lekker op nu.nl of joop.nl hun gal gaan zitten spuwen?
Het lijkt mij niet dat Hildebrand met hulp van anderen moet gaan modereren (= verzachten).
Een tekst kan door de beugel of niet. In het eerste geval (een tekst vanuit fatsoen en respect) wordt-ie geplaatst en in het tweede geval geweigerd. Dat laatste is meteen een leerzame ervaring voor degene die zo’n tekst heeft geschreven.
modereren is ook teksten tegenhouden. Ik heb zelf niet zoveel problemen mee als het een bijvoegelijk naamwoord is dat niet door te beugel kan te verwijderen.
Hoe wou je ze bannen?
Waarop wou je verbannen?
Het is overal het zelfde.
Als je al op facebook die reacties ziet in bepaalde shoppen in Duitsland groepen. Met betrekking totrookwaar.
Gewoon iedereen in zijn waarde houden zoals het altijd de standaard was in onze samenleving.
Ieder heeft zijn mening. En die mogen verschillen.
Ik post anoniem hier en zonder achternaam op andere sites omdat ik al op diverse websites mensen met andere meningen gehad heb die je prive gegevens gaan zoeken en je stalken.
Vroeger had je meningsverschillen en dat accepteerde je. Nu worden mensen kwaad als je anders denkt.
Waar is Dries?
Dries Roelvink?
Haha, goeie.
Genoeg aan het hoofd met een moedertje van 98, een recent overleden gekoesterd familielid van 88 . Een trouwerij van neef Tom. Daarbij een bestuursfunctie in een landerlijke vereniging van 800 leden waar ook altijd wat aan de hand is.
Voorts zijn mijn reacties geen aanleiding om te gaan modereren. Die trekken alleen maar lezers en discussie. Hier en daar werden reacties aan mijn adres wel doorgestreept maar niet weggehaald, terwijl dat wel had gemoeten. Modereren en een aanmeldsysteem had al veel eerder ingezet moeten worden.
Vrijheid van meningsuiting hangt helemaal niet samen met een site als deze. Kranten plaatsen ook niet alles en voeren gewoon redactie. Dat zou voor websites gewoon verplicht moeten zijn.
Helaas gebeurt het onvermijdelijke ook hier. Vele forums of mogelijkheid tot reageren zijn ten onder gegaan aan gebrek aan respect of oeverloos gelijk willen hebben. Ik zie uit naar een vervolg!
Dit is geen reactie op dit artikel maar op het artikel “Met de trein op vakantie”. Daar staat een klein foutje in. Er is sprake van werkzaamheden op de Riedelbahn, maar de betrokken spoorlijn heet de Riedbahn.
Overigens vind ik het jammer dat het zover heeft moeten komen dat reageren op artikelen op deze interessante site niet meer mogelijk is. Het is helaas altijd zo dat de goeden met de kwaden moeten lijden.
Dank voor het melden. Het is de ambitie om het wel weer mogelijk te maken. Maar dan moeten er eerst maatregelen genomen zijn, en ik hoop dat door nu in te grijpen er ook een duidelijk signaal wordt gegeven.
Het is een probleem van alle social media, maar ook van de samenleving als geheel, onbetamelijk gedrag en onwetendheid. Je kunt het niet eens iedereen kwalijk nemen. Veel mensen hebben helemaal geen opvoeding gekregen en begrijpen niet eens wat ze verkeerd doen.
In de Limburger staat een artikel over de provinciale zitting waar de IC-treinverbinding Eindhoven – AKen aan de orde kwam.
Bij nos.nl staat te lezen Limburgse staten stemmen in met deels gratis OV voor minima.
Te weten in de daluren.
Op naar het klimaatticket in Nederland gelijk BRD, LUuxemburg.
Het kost voor 60.000 minima in Limburg 4,5 miloen Euro.
Dat is dus 75 E per minimum-inkomen ontvanger oftewel 7,25 E per maand.
Nou dan voor alle Limburgers die regeling openstellen voor 15 E per maand.
Of te financieren met het opcenten van de wegenbelasting.
Opdat ieder zijn auto kan laten staan gedurende de daluren. En mensen tijdens hun vervoersbehoefte andere mensen face to face ontmoeten. In gesprek geraken, praatje maken, levenskwaliteit opdoen.
Het dalurenticket moet landelijk worden ingevoerd.
Te beginnen bij de minima en dan de rest van de belastingbetalers.
Goed voor mens, natuur en klimaat
Als je het berekent over alle Limburgers, 1 miljoen plus een beetje is dat 4,50 E per jaar.
Nog geen 4 dubbeltjes / 0,40 E per Limburger.
Dan is het daluren voor iedere Limburger een koopje.
Vooral daar het goed is voor mens, natuur en klimaat.
Wie kan er nu tegen iets zijn dat goed is voor mens, natuur en klimaat?!
Ik als treinreiziger sta versteld over zoveel neagativiteit ten opzichte van het ov
Of is het tegen FFA?!
In ieder geval de laatste tijd rijden de ICE’s op het traject Brussel – Frankfurt punctueel en komen vaak eerder aan dan als in de dienstregeling aangeven.
Es geht voran!
Ik weet eerlijk gezegd niet of gratis openbaar vervoer beter is voor het klimaat en de mensen. Het klinkt voor mij best wel “charmant”; zo konden bijvoorbeeld tijdens de 9 euro ticketperiode in Duitsland ook mensen met een laag inkomen grotere sprongen maken en reizen binnen Duitsland.
Aan de andere kant waren en zijn er toch ook veel nadelen: het systeem kon de belasting niet aan, aan de andere kant bracht het ook nauwelijks een verandering in de modalsplit; de automobilist bleef dus eigenlijk automobilist. Loonkosten en kosten voor energie stijgen al jaren in Europa en hebben ook grote invloed op de vervoersmaatschappijen, de NS en Arriva kunnen volgens de reacties die ik hier lees nu al nauwelijks genoeg rijdend personeel vinden.
Meer mobiliteit zorgt ook voor drukte en stress in nu al volle steden; wat Barcelona dankzij het vliegverkeer heeft, hebben hier in Zwitserland bepaalde gebieden die dankzij basistunnels en de NBS Bern – Olten dichter bij elkaar zijn gekomen ook. Mede een reden waarom men in Zwitserland eigenlijk geen verdere snelheidsverhogingen wil doorvoeren.
Als laatste is het zo dat elke reis een voetafdruk achterlaat, ook een trein met alles eromheen zoals onderhoud van het traject, etc. En daarom overweeg ik uiteindelijk het standpunt; reizen mag zijn prijs hebben. Of dat zo strikt moet zijn als het nu is, of daluren pricing duidelijk goedkoper kan zijn, is een andere vraag.
Frank, ik ben dagelijks met ov onderweg in duitsland.
De treinen, RE en RB zijn tijdens de spitsuren voor 90% bezet, erbuiten met 30%.
Mensen zouden hun auto kunnen laten staan en daarmee het klimaat en hun beurs besparen.
Met fiets, lopend, auto tot de dichtstbijzijnde halte en dan voor 1,60 E per dag hun vervoersbehoefte vervullen.
Ik heb geen auto wel fiets en het Every-D-ticket en Bahncard 100.
Ik heb het Duitsland-ticket eigenlijk niet nodig, mijn Bahncard garandeert ov in geheel Duitsland maar I put my money where my mouth is.
-30 , wie vraagt zich nog af hoe de reageerpauze werd veroorzaakt.
Hildebrand bedankt voor je berichtgeving in deze.
@ Hildebrand (Treinreiziger.nl).
Je bijdrage van gisteren 29:56 uur, achten wij in strijd met de huisregels van dit forum. Negatieve kwalificaties van personen (Rita Verdonk) zijn ongepast. Op het schenden van onze huisregels staan sancties. Vanaf het moment van de plaatsing van deze mededeling heb je 24 uur om je woorden terug te nemen en je te verontschuldigen. Blijft dit uit, dan schorsen wij je voor drie maanden. Bij een herhaling, word je voor zes maanden geschorst en bij een derde overtreding zal je definitief de toegang tot dit forum worden ontzegd. (Zoiets dus.)
De tekst “Het doet mij denken aan Rita Verdonk zei: Ik heb het recht om te mogen beledigen” is geen negatieve kwalificatie maar een feitelijke, verifieerbare, constatering.
@Hildebrand: het vervangen van datum/tijd door “zolang geleden” vind ik geen verbetering. Het is daardoor lastiger om te refereren aan een specifieke post als je dat niet onmiddellijk kan doen.
Je kunt nu juist wel naar een specifieke post verwijzen, namelijk door de link te gebruiken die naar je klembord wordt gekopieerd als je rechtsbovenin een post klikt. Zo heeft Allan Kleiweg het hierboven over deze post, waar hij overigens in dit geval ook direct op had kunnen reageren. Wel zo overzichtelijk.
Dankjewel Johan, het was mij nog niet opgevallen
We moeten de functies nog een beetje testen, goed instellen en uitbreiden. Zoals veel websites, maken we gebruik van WordPress. Dit is een WordPress plugin. Liefst laten we mensen ook inloggen, maar zonder de standaard WordPress login pagina te moeten gebruiken (dit om veiligheidsredenen). Er gaat ook nog een functie komen om reacties te rapporteren. Het is in feite deze plugin: https://wpdiscuz.com/
Hee, een nieuw formulier
Heb het nieuwe formulier getest.
Je kunt een bijdrage dus positief of negatief waarderen/ beoordelen.
Voor de test had ik negatief ingedrukt omdat er 1 stond.
En nu 0.
Eigenlijk moest ik plus doen opdat ik opmerkzaam gemaakt werd van het nieuwe formulier.
Nou zo zie je maar weer.
Hopelijk de vooruitgang, conform de bedoeling van treinreiziger.nl
Geschreven vanaf station FFM Flughafen.
U heeft meteen de meeste minnetjes van allemaal. Of bent u van de redactie?
We testen dit nu. Er komt nog een functie bij, waarmee reacties gerapporteerd kunnen worden.
Succes, het zal nog een gedoe worden.
Succes, u ziet dat er met plussen en minnen al meteen campagne gevoerd wordt. Laat het maar weg.