Regionale spoorlijnen Overijssel naar Syntus

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben besloten het treinvervoer tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede aan Syntus te gunnen voor een periode van 15 jaar. Dat is de uitkomst van de aanbestedingsprocedure.

Tussen Zwolle en Enschede gaan in drukste richting in de spits sneltreinen rijden. Daardoor krijgt de reiziger te maken met een reistijdwinst van bijna 20 minuten. In de ochtendspits zullen de spitstreinen rijden van Enschede naar Zwolle, en in de avondspits in tegenovergestelde richting. Door de extra spitstreinen gaan er in de spits  4 treinen per uur rijden. Op welke stations de spitssneltrein gaat stoppen is nog niet bekend.

Doordat Syntus heeft gewonnen krijgen treinreizigers in Twente te maken met twee spoorvervoerders: tussen Wierden – Almelo – Hengelo – Enschede rijden ook treinen van NS. Waarschijnlijk hoef je in de toekomst niet per vervoerder in- en uit te checken: Syntus zegt dat single check-in check-out onderdeel is van de visie van het ov-bedrijf. "We zien de resultaten van de pilot op de Valleilijn met belangstellig tegemoet," reageert een woordvoerder van het bedrijf.

Syntus bestelt voor de spoorlijn 17 nieuwe Stadler FLIRT3 treinen. De provincie belooft dat Syntus een ruime zitplek, Wifi (via 4g) en stopcontacten in alle coupes zal aanbieden. Ook een toilet zal niet ontbreken. Ook NS en Arriva deden een poging om de concessie te winnen, maar zonder succes.

De aankoop en bouw en het testen van de treinen neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start de provincie Overijssel in samenwerking met ProRail in oktober 2015 met het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen. Dit betekent dat Syntus in principe in december 2017 als nieuwe vervoerder op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.

Met de elektrificatie van beide lijnen bespaart de provincie op de exploitatiekosten. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

This post was last modified on 29 augustus 2017 08:47

Bekijk reacties

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

16 uur terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

4 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

4 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

5 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

6 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

6 dagen terug