Regionale spoorvervoerders: schaf papieren treinkaartje met korting nog niet af

UPDATE – De Nederlandse Spoorwegen moeten de papieren kortingskaartjes voorlopig nog niet afschaffen. De regionale spoorvoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia roepen daar woensdag toe op. Volgens hen zijn de gevolgen voor de reiziger nog niet duidelijk. De SP en reizigersorganisaties hadden al eerder opgeroepen om het papieren kaartje met korting te behouden.

NS wil dat passagiers die met korting reizen per 20 maart helemaal overstappen op de OV-chipkaart. De papieren kortingskaartjes komen daarmee te vervallen. Volgens de regionale vervoerders is de tijd echter nog niet rijp. Ze maken zich zorgen over de tarieven. Die zouden met de OV-chipkaart op korte trajecten lager komen te liggen dan voorheen en op langere trajecten juist hoger. Dat zou inmiddels blijken op trajecten in onder meer Limburg.

Papierenkaartje populair
Dit effect was voor de regionale spoorvervoerders nog niet direct zichtbaar, omdat vandaag de dag maar 25% van de reizigersinkomsten via de OV-chipkaart en maar liefst nog 75% via een papieren kaartje verloopt.

Opmerkelijk
De oproep van de regionale vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), is opmerkelijk. Zij hebben juist baat bij de OV-chipkaart. Met de OV-chipkaart krijgen zij direct de inkomsten van de reiziger en hebben ze beter inzicht in de opbrengsten. Woordvoerdster Roos Zevenboom van FMN licht de oproep toe. "Wij zijn voor de OV-chipkaart, maar er moet wel heel goed worden nagedacht over de gevolgen voor de reiziger. Dat is onvoldoende in kaart gebracht, terwijl we wel weten dat het een grote impact voor de reiziger heeft".

Merkwaardige oproep
FMN pleit voor een impact-analyse en voor een gezamenlijk communicatieplan. "NS negeert echter deze signalen" zegt Zevenboom. NS pleitte zaterdag in het tv-programma Kassa voor één spoortarief voor alle vervoerders. De regionale vervoerders noemen die oproep merkwaardig, omdat met de afschaffing van de papieren treinkaartje met korting juist dat gezamenlijke spoortarief vervalt.

Reizigersorganisaties
Rover en Maatschappij Voor Beter OV scharen zich van harte achter de oproep van Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus aan NS om de papieren kortingskaartjes nog niet af te schaffen. "Er is voor reizigers nog veel onduidelijkheid en er kleven onredelijke nadelen aan het afschaffen van het papieren kaartje, zoals het punt van verdwenen degressie bij reizen op regionale spoorlijnen" verklaart Rikus Spithorst van Voor Beter OV.

Kaart aanschaffen
Ook de SP is niet te spreken over het schrappen van het papieren kortingskaartje. ´´Mensen willen gewoon een kortingskaartje kunnen kopen. Als je bijvoorbeeld voor je werk een chipkaart hebt, moet je een extra kaart aanschaffen als je in het weekend met korting naar familie of vrienden wilt´´, aldus Tweede Kamerlid Farshad Bashir.

Werkelijke kilometers
ChristenUnie pleitte vrijdag al om de tarieven op het spoor te herzien. De partij wijst erop dat NS rekent met tariefskilometers, en niet met werkelijke kilometers. Tussen Woerden en Breukelen en op de Hanzelijn worden relatief veel tariefskilometers in rekening gebracht. De ChristenUnie wil dat de spoorsector met werkelijke tarieven gaat werken.

Papieren kaartje blijft
NS zegt in een reactie blij verrast te zijn door de oproep. "De andere treinvervoerders verzoeken ons al jaren om de papieren kaartjes sneller af te schaffen. Want: via de invoering van de OV-chipkaart hebben zij hun eigen veelal hogere regionale tarieven doorgevoerd. Blijkbaar is hier een koerswijziging bij de regionale treinvervoerders ontstaan en herzien zij deze prijsverhoging voor regionale treinreizigers" stelt NS in een verklaring. Het bedrijf zegt vanzelfsprekend het verzoek te omarmen. Indirect erkent NS daarmee dat de reiziger meer zou gaan betalen als het papieren treinkaartje met korting afgeschaft zou worden.

ANP/Treinreiziger.nl

Share

Recent Posts

Reageren (tijdelijk?) uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

3 uur terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

1 dag terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

6 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug