fbpx

NS vervangt voordeelurenkaart door nieuwe abonnementen

08 apr 2011 17:10

De bestaande voordeelurenkaart wordt vanaf 1 augustus niet meer aangeboden. Vanaf dat moment wordt de huidige voordeelurenkaart vervangen door diverse nieuwe kortingskaarten. De uren tijdens de avondspits worden niet meer als daluren gezien. Inmiddels zijn de nieuwe abonnementen ook geldig bij de regionale vervoerders. Voor bestaande klanten met een voordeelurenkaart verandert er vooralsnog echter niets. Vraag en antwoorden over de nieuwe abonnementen.

Wat gaat er veranderen?
Er komen vijf abonnementen in plaats van de huidige voordeelurenkaart en NS-Jaarkaart. Tijdens de avondspits krijgen reizigers in het beginsel geen korting meer. Dat gold al voor de ochtendspits, uitgezonderd in de zomermaanden. Deze uitzondering vervalt.

Gelden de veranderingen ook voor bestaande klanten?
Nee, in beginsel niet. De 1,4 miljoen bestaande klanten kunnen de oude voordeelurenkaart ook na 1 augustus blijven gebruiken, onder de oude voorwaarde. Als zij liever overstappen op één van de vijf nieuwe producten, dan kan dat. Als zij overstappen, dan gelden wel de nieuwe voorwaarden. 

Welke vijf producten komen er?
Per 1 augustus 2011 heeft NS de volgende producten geïntroduceerd

 

  • Dal Voordeel
    40% korting in de daluren (op maandag tot en met vrijdag van 4u tot 6:30u, 9u tot 16u, van 18:30u tot 4u, zaterdag en zondag de gehele dag.) Het moment van inchecken is bepalend. Wie om 15:55u incheckt kan dus ook na 16u reizen. Tarief: € 50 per jaar, voor ouderen (65 plus) € 40 per jaar. Kinderen mogen gratis meereizen, op voorwaarde dat zij een OV-chipkaart hebben met het product Kids Vrij. Voor zestig plussers blijven er keuzedagkaarten beschikbaar, deze zijn niet geldig in de ochtend- en avondspits en niet te gebruiken op maandag en vrijdag.
  • Altijd Voordeel
    In de daluren 40% voordeel, daarbuiten 20%. Tarief: € 20 per maand, ofwel € 240,- per jaar. Kinderen mogen gratis meereizen, op voorwaarde dat zij een OV-chipkaart hebben met het product Kids Vrij. Ook beschikbaar voor 1 maand. 
  •  Weekend Vrij
    Onbeperkt vrij reizen in de weekenden (vrijdag vanaf 18:30u t/m maandagochtend 4u). Van maandag tot en met vrijdag in de daluren veertig procent korting. Tarief: € 40,- per maand, ofwel: € 480 per jaar. Kinderen mogen gratis meereizen, op voorwaarde dat zij een OV-chipkaart hebben met het product Kids Vrij. Minimale contractduur: 1 jaar. Een tweede gezinslid kan Weekend Vrij aanschaffen voor € 20,- per maand. Ook 65 plussers kunnen de kaart tegen dit tarief aanschaffen.
  • Dal Vrij
    In de daluren vrij reizen. Tarief: € 95 per maand (2e klas), minimale contractduur 1 jaar.  Ofwel € 1140,- per jaar. Kinderen mogen gratis meereizen, op voorwaarde dat zij een OV-chipkaart hebben met het product Kids Vrij. Minimale contractduur: 1 jaar. Als een tweede gezinslid Dal Vrij wil gebruiken, betaald deze € 40,- per maand. Als het tweede gezinslid Weekend Vrij wil gebruiken, betaald deze € 20,- per maand.
  • Altijd Vrij
    Altijd vrij reizen, ook beschikbaar voor 1 maand. Tarief: € 295 per maand, 2e klas. Ofwel: € 3540 per jaar. Andere gezinsleden (max 4) kunnen Dal Vrij voor  €40 per maand aanschaffen (2e klas) en / of Weekend Vrij voor €20,- per maand (2e klas).

Waarom nieuwe abonnementen?
"Om verder te groeien wil NS reizen in de daluren nog aantrekkelijker maken. De bestaande abonnementen van NS dateren uit de jaren ’80. Met de nieuwe abonnementen willen we inspelen op het veranderde reisgedrag en voorkeuren van onze klanten", aldus de NS.

Hoe zijn de nieuwe tarieven totstand gekomen?
Het voorstel is tot stand gekomen na onderzoek onder reizigers. Vervolgens is er onder 2500 reizigers een praktijktest geweest met NS Dalvrij en Weekendvrij.

Wat vinden consumentenorganisaties van dit plan?
Reizigersvereniging ROVER heeft laten weten het een goede stap te vinden dat regelmatige reizigers meer keuze krijgen. ROVER is het echter oneens met het streven van NS om tijdens de avondspits geen 40% korting meer te geven. Wel waardeert de vereniging het dat bestaande klanten tijdens de avondspits met korting kunnen blijven reizen. 

Zijn de nieuwe abonnenten ook bij de regionale vervoerders te gebruiken?
Aanvankelijk waren de abonnementen alléén bij de NS te gebruiken, maar na een aantal maanden werden ze ook geldig bij de regionale vervoerders Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus.

Waar kan ik meer informatie vinden over de nieuwe producten?
Dat kan op deze pagina op ns.nl of via dit document.

3 gedachten aan “NS vervangt voordeelurenkaart door nieuwe abonnementen”

  1. Anna Baks schreef:

    Hoeveel betaal ik als 65-plusser voor mijn voordeelurenkaart incl. Vrije reiswagen en hoeveel betaal ik (65-plusser) voor dalvrij incl. vrije reiswagen

  2. Anna Baks schreef:

    Wat is het prijsverschil tussen voordeelurenkaart en dalvoordeel

    1. Daafje schreef:

      Dat wordt met het jaar groter. DalVoordeel kost 50 Euro, Voordeel-Urenkaart € 63,700 Laatstgenoemde stijgt elk jaar een paar dubbeltjes in prijs, in de hoop dat steeds meer mensen de kaart door een DalVoordeel gaan vervangen. Als ik jou was, zou ik voor die kleine 15 euro/jaar de Voordeel-Urenkaart lekker houden (als je deze kaart nog hebt). Als je per jaar 1-2x in de middagspits wilt reizen, of je wilt in de zomer een keer voor 9 uur gaan reizen, zit je zomaar tegen de 15 euro verschil aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *