fbpx
Foto: Dave van Hattem (archief)

Rampenreis met tegenstrijdige reisinformatie

14 jul 2014 14:57

NS is inmiddels al geruime tijd als enige verantwoordelijk voor reisinformatie. Doel: betere en consistente reisinformatie. Soms lukt dat, maar zeker bij storingen blijkt het nog lastig. Dat ondervond ook Dave van Hattem afgelopen donderdag. Hij wilde van Roosendaal naar Zwolle, maar door de vele problemen op het spoor moest hij zijn reisdoel aanpassen. Een verslag van zijn reis.

  • Wilt u ook een reisverhaal delen? mail redactie@treinreiziger.nl. Zowel positieve als negatieve reiservaringen worden op prijs gesteld.

Blog, Reisverslag van Dave van Hattem

Nadat ik een nachtje in België was verbleven wilde ik vanuit Roosendaal naar Zwolle. De eenvoudigste manier is de rechtstreekse trein. Met die rit begonnen ook de problemen. Het begon in Etten-Leur met een onschuldig alarm van een deur die volgens de systemen niet gesloten zou zijn, maar toch echt dicht zat. Gelukkig vervolgden we onze reis, maar tijdens de rit ontstond bij deze deur een soort schroeilucht. Enkele mensen werden vervolgens al geadviseerd niet in de buurt van die deur te te komen. In Breda werd nog een tevergeefse poging gedaan om het euvel te verhelpen, maar omdat de schroeilucht erger en erger werd, werd besloten om de trein in Tilburg op te heffen.

Ik besefte dat de volgende trein naar Zwolle overvol zou worden. Omdat er op enkele locaties al storingen waren, adviseerde een conducteur mij om via Den Bosch en Utrecht te reizen. Maar eenmaal in Utrecht aangekomen kon ik geen kant meer op. Sein- en wisselstoringen en noem het hele verhaal maar op. Het personeel had ook niet de juiste informatie om reizigers te informeren.

Uiteindelijk heb ik mijn afspraak afgebeld en besloot ik na wat gegeten te hebben naar huis te gaan. Daarvoor moet ik met de trein naar Geldermalsen. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Reizigers klaagden steen en been, de gedwongen invoering van de OV-chipkaart en dan nu ook nog dit. Niemand kon vertellen wat er precies aan de hand was. Er reden geen intercity´s maar er zou wel af en toen een Sprinter rijden. Die zat meer dan overvol.

Een latere trein dan maar. Die zou vertrekken van spoor 19. Zou, want er was een perronwijziging, het werd spoor 12. Dus iedereen als makke schapen door de stationshal heen naar spoor 12. Alles goed en wel, iedereen in de trein, maar door een samenloop van omstandigheden bleef deze Sprinter in Utrecht. We werden nu naar spoor 9 gestuurd. Maar daar was geen Sprinter, die stond op perron 4. Toen kwam het verlossende woord, het zou toch spoor 19 worden.

Er stopte een Nieuwe Intercity Dubbeldekker die als Sprinter via Geldermalsen naar Breda zou rijden. Zou rijden, want door een gelogen defect aan de trein, moest iedereen de trein uit. Iedereen met een hoop gezucht, gesteun en geklaag de trein weer uit. Inmiddels stonden naar schatting meer dan 1000 mensen op het perron. Er was geen informatie en het personeel wist ook niet goed wat ze de reizigers moesten vertellen.

Excuses hebben we vaak gehoord. Te vaak. Het wordt nu tijd voor zichtbare verbeteringen.

Dave van Hattem