fbpx

Fyra reisinformatie: trein met zonder toeslag

12 jul 2013 12:19

De reisinformatie als de Fyra toeslagvrij is moet beter. Dat stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren in dit opinieartikel. De afgelopen twee weken was de Fyra toeslagvrij. Alhoewel spoorwegpersoneel reizigers daar zo goed mogelijk op proberen te attenderen, zijn de systemen nog niet goed aangepast op een toeslagvrije Fyra. Zo kan de Fyra op de treinaanwijzers alleen getoond worden als een trein ´met toeslag´. Ook de kaartautomaat blijft toeslagkaartjes verkopen als de trein toeslagvrij is.

Blog door Hildebrand van Kuijeren

Het probleem is dat belangrijke systemen niet dynamisch zijn. De nieuwe digitale treinaanwijzers zien er een stuk dynamischer uit dan de oude. Maar schijn bedriegt. Want alhoewel de schermen digitaal zijn, kan de tekst "trein met toeslag" vooralsnog niet worden verwijderd. Ook het Fyra-toeslagkaartje kan niet tijdelijk uitgeschakeld worden bij de kaartautomaat.

Om reizigers toch goed te informeren roept NS wel om als de Fyra toeslagvrij is. Ook worden de kaartautomaten op de Fyra-stopstations op dat moment voorzien van een duidelijk aanplakbiljet waarop staat dat de trein toeslagvrij is. Daarmee worden de meeste reizigers bereikt. Toch is het beschamend dat bijna vier jaar na introductie van de Fyra nog met deze noodmaatregel gewerkt wordt.

Immers, de afgelopen vier jaar was de Fyra (gelukkig) regelmatig toeslagvrij bij verstoringen en werkzaamheden. En sinds 1 januari is de trein standaard toeslagvrij tussen Amsterdam en Schiphol. Alle reden dus dat de systemen zo langzamerhand wel aangepast hadden mogen zijn. Gelukkig liet NS mij een aantal maanden geleden weten dat de treinaanwijzers in de toekomst aangepast gaan worden. Nu maar hopen dat die toekomst snel dichterbij komt.

In de reisplanner kan de melding ´trein met toeslag´ al wel verwijderd worden. Toch kan ook de reisplanner nog verder verbeterd worden. Want de planner maakt een onderscheid of een trein wel of geen hogesnelheidstrein is, een onderscheid dat niet zo relevant is. Relevanter is of er voor de trein wel of geen toeslag / speciaal tarief geldt. Vaak is de uitkomst hetzelfde, maar niet als de Fyra toeslagvrij is.

Overigens is er een coulant beleid voor reizigers die ten onrechte een toeslagbiljet kopen. Die reizigers kunnen het bedrag terugvragen. Ook geeft het treinpersoneel soms een gratis toeslagkaartje als iemand ten onrechte een toeslagbiljet heeft gekocht. Maar beter is het natuurlijk om het probleem bij de bron op te lossen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *