fbpx

Toch geld afgeschreven OV-chip met geldig abonnement

17 feb 2010 10:42

In Rotterdam kan er sinds 11 februari enkel met de OV-chipkaart gereisd worden. Dat geldt ook voor reizigers met een abonnement. Alhoewel reizigers met een abonnement al voor de reis betaald hebben, is dat geen garantie dat er geen geld van de OV-chipkaart wordt afgeschreven.

Dat ondervond ook Hildebrand van Kuijeren; redacteur van Treinreiziger.nl. Hij reisde dinsdag 16 februari met een geldig 2 zone abonnement van Rotterdam Beurs naar Rotterdam Zuidplein. Toch werd er 1,53 euro voor de reis afgeschreven. Vervolgens kon hij zijn abonnement niet meer gebruiken omdat op de chipkaart een negatief saldo was ontstaan.

Vaker worden dit soort ervaringen gemeld, maar de RET verwijst dit soort verhalen doorgaands naar het rijk der fabelen. Een bon van de tijdelijke OV-chipkaart van Hildebrand van Kuijeren wijst echter uit dat dit toch lijkt te kunnen. Op de bon is te zien dat er een 2 zone abonnement met thuiszone 5300 op de kaart is geactiveerd. Ook is te zien dat de reis gaat van Rotterdam Beurs naar Rotterdam Zuidplein binnen een normale reistijd. 

Volgens de RET werd er toch geld afgeschreven omdat er een andere OV-chipkaart de dicht bij de kaartlezer werd gehouden. Kennelijk werd het abonnement daardoor niet herkent en werd er zodoende wel geld van de kaart afgeschreven. 

Opmerkelijk is dat op de bon een ingangsdatum van 25 december 2010 is te zien, terwijl het abonnement in werkelijkheid op 25 januari 2010 in ging. Alhoewel de RET Klantenservice telefonisch liet weten dat dit niet de ingangsdatum van het abonnement zou betreffen, bleek dit wel degelijk het geval. Volgens de RET Klantenservice zou de ingangsdatum de datum zijn tot wanneer de ov-chipkaart geldig zou zijn. Uiteindelijk heeft de RET Servicewinkel de foutieve ingangsdatum alsnog gecorrigeerd. Waardoor de kaart weer normaal werkt.

2 gedachten aan “Toch geld afgeschreven OV-chip met geldig abonnement”

  1. Asena Demiryurek schreef:

    Hoi!
    Een aantal keren is bij mij 10 euro terwijl ik een abonnement heb? Ik zou graag even willen weten waarom dit gebeurd… en ik wil mijn geld terug. Dit is een stuk of 4 / 5 keer gebeurd.

  2. dikkie schreef:

    Ik had dit vandaag ook terwijl ik 4 sterrenabonnement heb, aangeschaft na na een betaald advies van Connexion!
    Op traject Leidschenveen – Zoetermeer gaat t fout. Alle nummers gebeld, maar na talloze menukeuzes nog geen contact. 🙄

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *