Home

Reiziger eist anoniem reizen ook met abonnement

Mag de NS korting in de daluren alleen voorbehouden aan treinreizigers die een OV-chipkaart op hun eigen naam hebben? Of druist dat in tegen de privacy en leidt dat tot discriminatie van mensen die anoniem willen blijven? En moet de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) hiertegen optreden? De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State zal zich maandag over deze kwestie buigen.

De NS geeft alleen maar dalurenkorting als iemand een persoonlijk abonnement hiervoor aan zijn chipkaart koppelt. Alle reizen worden dan geregistreerd. Arnhemmer Michiel Jonker spreekt van discriminatie, omdat mensen die anoniem willen reizen dus meer moeten betalen. Voorheen konden reizigers voor de daluren nog een goedkoper los treinkaartje kopen, maar dat is in 2014 afgeschaft.

Jonker legde de kwestie voor aan de rechtbank Gelderland. Hij wil dat de AP op de handelwijze van de NS toeziet en de privacy vooropstelt. De rechtbank gaf hem deels gelijk en gelastte dat de AP in ieder geval onderzoek moest doen naar deze praktijk van de NS. De AP heeft dat inmiddels gedaan maar wil daar inhoudelijk niets over kwijt, omdat de zaak nog onder de rechter is.

Zowel Jonker als de AP gingen in hoger beroep bij de Raad van State. De privacywaakhond is er vooral op gebrand een eigen afweging te kunnen maken over de invulling van zijn taken. Onze onafhankelijkheid is een groot goed, zegt een woordvoerster van de AP. De NS is in de zaak die voorligt geen partij, aldus een woordvoerder van de spoorwegen. Uit het onderzoek komt volgens hem naar voren dat de NS geen rare dingen doet met de privacyregels.

De stichting Privacy First en Maatschappij voor Beter OV steunen Jonker. Het gaat om een principiële zaak, zegt Vincent Böhre van Privacy First. “Privacy is een universeel mensenrecht. Feitelijk ruilen mensen die privacy in voor wat korting of een dienstverlening. Ze betalen met persoonsgegevens.” Böhre vergelijkt de NS-zaak met de bonuskaart van de Albert Heijn. Inmiddels bestaat er ook een anonieme bonuskaart.

De NS wijst erop dat vervoersbedrijven de reisgegevens niet kunnen inzien. “Die bevinden zich bij Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart,” laat een woordvoerder weten. Hij benadrukt dat de NS dus niet kan zien waar of wanneer abonnementshouders met de trein reizen. “We hebben daarvoor in Nederland strenge regelgeving en die volgen wij uiteraard.”

(c) ANP

This post was last modified on 6 september 2017 09:05

Bekijk reacties

  • OM mijn reisgegevens te kunnen inzien, log ik in bij de NS, dus NS kan wel degelijk mijn reisgedrag zien. niet dat ik dat erg vind. dus die bewering gaat niet op, dat NS niet kan meekijken.

    • Ik begrijp ook niet dat ze dit durven beweren. Ten minste de klantenservicemedewerkers van NS kunnen in je reisgegevens neuzen. Daar kom je achter zodra je ze een keer belt met een probleem met bijvoorbeeld in- en uitchecken of geld terug bij vertraging. Wie zegt dat ze dat alleen doen als je zelf belt en niet bijvoorbeeld zo nu en dan als vriendendienst voor een kennis opzoeken waar haar echtgenoot uithangt? Je kunt als reiziger niet controleren wie je reisgegevens heeft bekeken.

    • Een account bij NS heeft u daar helemaal niet voor nodig, want u geeft bij het koppelen van de kaart bij NS aan dat u akkoord gaat met gegevens verwerking. Een account bij de eigenaar van de chipkaart (TLS) geeft u net zo veel inzicht in de reishistorie (en mogelijk meer) dan bij NS.

    • Het is een misverstand en teken van totaal onbenul te denken dat wanneer uw gegevens in een database zitten dat iedereen bij een leverancier die kan en mag zien. Dat is zelden zo en eigenlijk alleen bij MKB of kleinbedrijf.

      • Anoniem reageert op de bewering van NS dat ze niet bij de reisgegevens zouden kunnen, omdat die zouden zijn opgeslagen bij Translink. (Sommige) medewerkers van NS kunnen aantoonbaar wel bij gegevens van reizen die je met NS maakt en dat beperkt zich in ieder geval niet tot een handjevol senior medewerkers.

        NS kan (vermoedelijk) niet bij gegevens van reizen die je bij andere vervoerders maakt. Misschien is daar die vreemde bewering op gebaseerd.

  • Wat ik wel graag wil weten staan die persoonsgegevens nu op de chip of gaat het via codes!

    Ik heb nl octrooi op medische en persoonsgegeven via bankpas of elke ander pas met chip!

    Als de persoonsgegevens op de chip staan zou dat inbreuk zijn op mijn intellectuele eigendom.

  • Moet het de klant zijn, die de verkoper dwingt, wat die moet verkopen, of moet het de verkoper zijn, die bepaalt wat hij wil verkopen?

  • Wat dacht je van de studenten gedoe op het journaal.
    Kijken of ze uitwonende zijn of niet, dan kijkt DUO mee in je reis geschiedenis.
    Dus er kijken degelijk derden mee waarvoor je privacy niet gewaarborgd is.

    • Doe niets, wat niet door de beugel kan, en angst voor privacygevoeligheid is onnodig.

      • Dat is onzin hr/mw Beijerling. Het recht op privacy is een universeel mensenrecht en staat los van het feit of je iets doet dat "wel of niet door de beugel kan". Het is eenieder's recht gevrijwaard te blijven van een inbreuk op zijn/haar privacy, ongeacht. Het strafrecht biedt meer dan genoeg mogelijkheden om inbreuk op het recht op privacy te maken wanneer daar een gegronde reden voor bestaat. De bevoegdheden voor de opsporingsdiensten worden onder het mom van de 'terreurdreiging' ook continu verruimd. Zeer zorgelijk.

        Het recht op privacy is niet alleen van toepassing op opsporingsdiensten, maar op alle partijen die zich toegang kunnen verschaffen tot vertrouwelijke persoonlijke informatie.

        We kennen ook het recht op de vrijheid van meningsuiting. Maar wanneer ik weinig te zeggen heb, of geen uitgesproken mening heb lijkt het me weinig eerlijk voor u wanneer ik vervolgens aandraag dat aan dat recht derhalve voorbij kan worden gegaan omdat IK niets te zeggen heb, of omdat ik toch NIETS verkeerds zeg. Het hele recht voor eenieder dan maar opgeven?

        Voelt u hem? Mensenrechten tast je niet aan. Privacy is een zéér kostbaar goed in deze tijden.
        Mvg

        • Ik kan mij niet onttrekken aan beelden van tangen en varkens ...
          Met geen woord heb ik gerept over het aantasten van "vrijheid van meningsuiting" (men mag "alles" zeggen, maar het moet niet), "mensenrechten" (wat die ook zijn mogen) en/of recht op "privacy" (in goed Nederlands: zelfsfeer).

        • Gezien het gedrag van miljarden mensen wordt privacy door de mensen als recht gezien om te delen. Net als het meisje op de EH van de VU. Pa boos op Talpa/De Mol over de schending van medisch geheim en dochterlief zet alles uit haar dossier op facebook.

    • Hm, ja, meneer Westervoort. Dus als vrouwen stemrecht willen, dan moeten ze ook maar meer betalen? Homo's die met elkaar willen trouwen? Een homo-trouwheffing. Wacht even, wil je in de voordeeluren meestemmen in de nationale verkiezingen, dan krijg je van NS op die dag geen voordeelurenkorting meer, want het is een piekmoment... /s. Mensenrechten, daar mag je mensen niet extra voor laten betalen.

      • Korting willen is een keuze en de andere door u op uw vooroordelen gebaseerde en genoemde disrimineerbare 'gebreken' zijn bij geboorte verkregen.

  • Wat men over het hoofd ziet of niet wil zien is dat wanneer men een kortingskaart koopt, die bestemd is voor de persoon die hem koopt.
    Maar als er dan een "niet" persoonlijke kaart zou zijn iedereen er gebruik van kan maken.
    En dat is natuurlijk niet de bedoeling van een korting die wordt gekocht door een persoon.

    • Dat is niet het probleem. Betreffende meneer gebruikte twee ov-chipkaarten, een anonieme en een persoonlijke. Met de anonieme kaart reisde hij op samenreiskorting, en op de persoonlijke kaart staat zijn abonnement. Bij controle gaf hij beide kaarten. Hij reisde dus als het ware met zichzelf mee. Vrij omslachtig. Wat mij betreft moet dat gewoon toegestaan of gedoogd worden. Er zullen vast maar een handje vol personen zijn die zoveel moeite willen doen om anoniem te reizen. En voor de conducteur is het controleerbaar.

Share
Tags: OV-chipkaart

Recent Posts

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

13 uur terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

1 dag terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

2 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

3 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

6 dagen terug

Harry Potterstoomtrein in Schotland stilgelegd, reguliere trein blijft rijden

De wereldberoemde Jacobite stoomtrein, ook wel Harry Pottertrein genoemd, mag in Schotland vooralsnog niet meer…

1 week terug