Reizigers zwaar ontstemd over vervoer NMBS

De NMBS frustreert haar klanten. Uit onderzoek van Test-Aankoop blijkt dat treinreizigers steeds minder tevreden zijn over de diensten van de NMBS (Belgische Spoorwegen).

In oktober 2009 voerde Test-Aankoop een enquête uit onder 6000 treinreizigers in 53 treinstations. Bij het invullen werd gevraagd wat de reiziger de afgelopen zeven dagen van de NMBS vond. Test-Aankoop maakte bij de presentatie duidelijk dat er tijdens de enquête geen extreem weer of een ongeval was.

Klachtentop: stiptheid en informatie
De stiptheid van de treinen staat met stip bovenaan de lijst van klachten. Van de respondenten gaf 39% aan zeer ontevreden te zijn over de punctualiteit. Er werd ook gevraagd hoe vaak de reizigers vertraging hadden. Meer dan 80% van de reizigers gaf aan dat ze in de voorbije zeven dagen vertraging hadden opgelopen. 20% van de reizigers had zelfs vijf of meer vertragingen in die week.

Volgens het onderzoek waren maar liefst 35% van de treinen vertraagd (dat betekent in België 6 of meer minuten vertraging). 12% van die vertraagde treinen had tien of meer minuten vertraging. Die cijfers zijn beduidend slechter dan die van spoorbeheerder Infrabel, die zegt dat 11% van de treinen te laat is.

5% van de treinen worden op door-de-weeks afgeschaft. Wonderbaarlijk is dit in het weekend 11%. De cijfers van Infrabel zijn op dit vlak ook een stuk rooskleuriger. Zij meldden 1,7% geannuleerde treinen per dag.

Door de stiptheid hebben het procentuele aantal gemiste aansluitingen het ook moeilijk. 17% van de reizigers mist vaak of bijna altijd hun aansluiting.

De tweede op de lijst met ergernissen is de informatie bij vertragingen. Liefst 45% van de reizigers geeft aan zeer ontstemd te zijn over de informatievoorziening bij storingen.

Beheersovereenkomst
Test-Aankoop eist een strengere beheerdersovereenkomst voor de NMBS, met sancties indien er niet voldaan wordt aan de eisen in de overeenkomst. Het hele onderzoek komt erop neer dat reizigers meer duidelijkheid willen en op tijd willen aankomen.

Share

Recent Posts

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

17 uur terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

1 dag terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

2 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

3 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

7 dagen terug

Harry Potterstoomtrein in Schotland stilgelegd, reguliere trein blijft rijden

De wereldberoemde Jacobite stoomtrein, ook wel Harry Pottertrein genoemd, mag in Schotland vooralsnog niet meer…

1 week terug