Reizigersgroei halveert door crisis

In de eerste helft van 2009 is het aantal reizigers met 1,2% gestegen, vorig jaar was dat nog 2,2%, dit heeft NS bekend gemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Volgens NS is de minder sterke reizigersgroei een gevolg van de crisis. Het bedrijf zag eveneens haar winst dalen.

De Nederlandse Spoorwegen hebben, samen met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de ambitie om het aantal reizigers per jaar, vijf procent te doen laten groeien. Of dat dit jaar gaat lukken is zeer de vraag. Topman Bert Meerstadt zei eerder tegenover OV Magazine dat in de tweede helft van 2009 en 2010 rekening wordt gehouden met een daling van het aantal reizigers. Reizigers zeggen vaak pas hun abonnement op, nadat ze al enkele maanden hun ontslag hebben aangekondigd gekregen. NS had bij de presentatie van de jaarcijfers van 2008 al aangegeven dat men rekening hield dat de crisis ook NS zou treffen.

Behalve de reizigersgroei liep ook de winst terug. Van 166 miljoen euro vorig jaar, tot 100 miljoen euro in dezelfde periode dit jaar. De vastgoed- en bouwactiviteiten hebben volgens NS de meeste last van de economische tegenwind. De resultaten uit de verkoop van vastgoed zijn vrijwel geheel weggevallen. Ook zijn de resultaten uit bedrijfsactiviteiten van Railinfra & Bouw duidelijk teruggelopen.

"Duidelijk is dat de economische teruggang ook aan NS niet voorbijgaat, maar de gevolgen zijn beperkt doordat Nederland voor de trein blijft kiezen", zegt het spoorwegbedrijf. De verbeterde kwaliteit van de dienstverlening speelt volgens NS hierbij een rol.

De opbrengsten zijn met 5% gestegen tot 2.101 miljoen euro, ten opzichte van 1.995 miljoen euro in het eerste halfjaar 2008. Deze stijging is vooral het gevolg van meer reizigers bij het binnenlandse en buitenlandse reizigersvervoer, hogere opbrengsten bij Strukton en een stijging van de opbrengsten uit retail- en horeca-activiteiten op stations.

De bedrijfslasten van NS stegen van 1.805 miljoen euro, naar 1.974 miljoen euro. Om de gevolgen van de economische crisis zo goed mogelijk op te vangen wil de NS bij alle bedrijfsonderdelen de bedrijfslasten met 5% terugdringen in 2009. Ook is er een vacaturestop afgekondigd en wordt de inhuur van externen verder beperkt.

Share

Recent Posts

Reageren (tijdelijk?) uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

4 uur terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

2 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

6 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug