Reizigersorganisaties: registratieplicht ov-reizen is schijnveiligheid

Reizigersorganisaties Rover en Maatschappij Voor Beter OV zijn negatief over de plannen om een registratieplicht in te voeren bij internationale ov-reizen. Rover ziet de aangekondigde maatregelen als schijnveiligheid, die bovendien reizigers ernstig in hun bewegingsvrijheid beperken.

De Nederlandse regering is met België, Frankrijk en Duitsland in gesprek over een identificatieplicht voor internationale reizigers. "Een makkelijke en spontane reis over de grens wordt hiermee onmogelijk: terwijl Antwerpen dichterbij Rotterdam ligt dan een Nederlandse stad als Eindhoven, vereist een rit naar Antwerpen straks wel minimaal 24 uur vooraf een uitgebreide registratie. Zelfs een rit met een lokale bus in het grensgebied kan straks extra tijd en rompslomp gaan vragen", stelt Rover.

Omdat taxi’s, (huur)auto’s en fietsen nog wel vrij de grens over kunnen steken, is de effectiviteit van de maatregel zeer twijfelachtig. “Terrorisme is een ernstig te nemen gevaar dat effectief bestreden moet worden, maar niet ten koste van de bewegingsvrijheid van de Europese burgers”, schrijft Rover aan de Tweede Kamer. Ook veiligheidsexperts hebben hun twijfels over de effectiviteit van het plan.

Ook reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV heeft geen goed woord over voor de plannen. "Hiermee wordt de ov-reiziger opeens als potentiële terrorist beschouwd. Een internationale treinreis wordt met dit plan heel onaantrekkelijk", zegt voorman Rikus Spithorst. Hij wijst erop dat de trein in het algemeen veel veiliger is dan de auto. "Dus straks wordt de veel gevaarlijker auto aantrekkelijker. Dan wordt je misschien niet meer opgeblazen door een terrorist, maar komen er meer mensen om het leven door een auto ongeluk." Voor Beter OV vindt dat het openbaar te veel los wordt benaderd, omdat de auto en de fiets in de plannen worden ontzien.

De Belgische regering ziet een systeem voor zich waarin niemand meer een internationaal trein-, bus- of bootticket kan kopen zonder zich eerst te identificeren, iets wat met vliegtickets al het geval is. "Op zich begrijpen we het, en we staan er niet per se negatief tegenover. Maar het is belangrijk om dit als buurlanden goed af te stemmen´´, liet een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie eerder weten.

Het Duitse dagblad Süddeutsche Zeitung berichtte eerder dinsdag over het Belgische voornemen. Volgens de krant zijn er vanuit de EU geen inhoudelijke bezwaren en wordt er al gesproken over de praktische uitwerking van de extra controles. De Belgen zouden de nieuwe regels volgend jaar willen invoeren.

België besloot vorige maand de opslag van reisgegevens uit te breiden. Bedrijven die mensen per bus, boot of trein vervoeren moeten deze gegevens ook gaan bewaren. Bedrijven die dit niet doen riskeren een boete van 50.000 euro. 

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

1 dag terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

5 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

5 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

6 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

7 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

7 dagen terug