De overheid moet meer geld investeren in het openbaar vervoer. Dat is nodig om reizigers op een fatsoenlijke manier te kunnen vervoeren. Dat stelt reizigersvereniging Rover. De vereniging zegt dat alleen meer treinen bestellen niet de oplossing is. Op veel trajecten kunnen geen langere treinen rijden en is er geen ruimte voor extra treinen, legt de vereniging uit.
Eerder kwam NS en RET al met soortgelijke boodschap. Nu roept ook Rover het nieuwe kabinet op om extra geld te investeren in het spoor te investeren om zo de groeiende mobiliteit het hoofd te bieden. Ook vraagt Rover meer aandacht voor grootstedelijke OV-netwerken. De vereniging stelde eerder al voor om regionale OV-netwerken met Sprinters en bussen aan te besteden.
Ieder jaar wordt Rover met name in september, maar ook in andere maanden, overspoelt met klachten over volle treinen. “NS neemt een aantal maatregelen om het aantal overvolle treinen te beperken: al het beschikbare materieel wordt ingezet, onderhoud wordt slimmer gepland, er komen nieuwe sprinters op het spoor. Desondanks verwachten zowel NS als Rover dat de reiziger veel volle treinen te verduren krijgt. Dit geldt niet alleen voor NS-reizigers maar ook voor reizigers van andere vervoerders” stelt reizigersvereniging Rover in een persbericht.
De drukke spits is in Nederland een maatschappelijk probleem, aldus de reizigersorganisatie. “Niet alleen op het spoor is het druk, ook op de weg loopt de reiziger vast. Voor beide problemen is het belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in het OV”. Rover pleit voor meer ruimte op het spoor door te investeren in uitbreiding op bestaande en te verwachten knelpunten. Zo ziet Rover Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal als een knelpunt. “Amsterdam Zuid moet wat ons betreft zes sporig worden. Ook Utrecht – Arnhem is een knelpunt. Op dat traject moeten de sporen verdubbeld worden” legt Rover woordvoerder Chris Vonk uit.
“NS is verantwoordelijk voor het bestellen van treinen. Maar meer treinen heeft ook geen nut als de infrastructuur geen extra treinen kan verwerken” stelt Vonk. Langere treinen is op sommige trajecten nu niet mogelijk, omdat de perrons niet lang genoeg zijn. “Dat speelt bijvoorbeeld op de Flevolijn. Daar moeten de perrons verlengd worden voordat de benodigde langere treinen kunnen gaan rijden”.
This post was last modified on 7 januari 2019 21:50
Het Locov is overwegend positief over het voornemen van NS om in de dienstregeling van…
Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…
Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…
Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…
De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…
De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…
Bekijk reacties
Zozo... ROVER vraagt dus om verdubbeling van Utrecht-Arnhem. Denkt ROVER daarbij aan ETCS en inhaalsporen bij de meeste stations, of aan klassieke doorgaande viersporigheid (...die al eerder als volstrekt onhaalbaar is afgewezen) ?
De regering eist dat mensen meer met de trein gaan reizen, maar weigert om de kosten voor aanleg te betalen. Rover vraagt hier niet om een nieuw traject, maar een investering om op bestaande trajecten uitbreiding te realiseren.
Zonder investeringen kan de NS ook niet meer ruimte bieden voor reizigers.