fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Slechte start voor HSL-intercity Den Haag – Breda

De eerste tien dagen van de nieuwe HSL intercity Den Haag – Breda zijn moeizaam verlopen. 20% van de treinen is uitgevallen. Van de rijdende treinen had ruim een derde (35,5%) een vertraging van 3 minuten of meer.  

Daarmee scoort de nieuwe intercity zeer slecht, maar de slechte score is deels overmacht: zo viel de trein op de eerste ochtend direct al uit omdat de brandweer het treinverkeer bij Lage Zwaluwe had stilgelegd. Daarnaast wordt de intercity vaak volledig uit de dienstregeling gehaald als er ergens een verstoring is op de route Den Haag – Breda. Na een storing bleven de treinen soms uitvallen door logistieke problemen.

NS heeft ervoor gekozen om de nieuwe intercity stapsgewijs te introduceren: uiteindelijk moet de trein door gaan rijden naar Eindhoven. In de huidige planning zal dat in april gaan gebeuren. In deze eerste fase heeft NS er bewust voor gekozen om ook twee intercity´s tussen Breda – Rotterdam (en verder richting Den Haag en Amsterdam) te laten rijden via Dordrecht. Op het moment dat er problemen waren op de HSL, vormde deze trein een alternatief.

Omdat er de afgelopen tien dagen veel storingen tussen Breda en Den Haag waren, zou het logisch zijn dat de prestaties de komende weken verbeteren. Toch moeten treinreizigers er rekening mee houden dat de nieuwe trein veel vaker zal blijven uitvallen dan de normale intercity. Onderzoekers denken dat uitval op de HSL tussen de 6 en 8 procent de komende paar jaar een realistische verwachting is. Dat is 3 á 4x zo hoog dan het gemiddelde in Nederland.

Reizigersvereniging Rover was vorig jaar al bezorgd over de nieuwe HSL-intercity, die de oude intercity Den Haag – Venlo heeft vervangen. De zorgen van Rover waren gebaseerd op de slechte prestaties van de Intercity Direct. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *