Snelbussen vervoeren meer reizigers maar fileprobleem onopgelost

Snelbussen zijn volgens Staatssecretaris Dijksma geen oplossing voor het fileprobleem. De afgelopen jaren is er een proef geweest op een aantal trajecten. Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer reizigers de snelbus nemen. Op sommige trajecten is het aantal spitsreizigers tussen 2012 en 2015 zelfs meer dan verdubbeld. Zonder de snelbussen zouden er in het drukste uur van de spits 200 auto´s meer gereden hebben.

Op drie filegevoelige trajecten (Utrecht – Almere, Utrecht – Breda en Blaricum – Amsterdam) is het concept van de snelbus de afgelopen jaren onderzocht. De bus rijdt (deels) via de vluchtstrook en kan zo files omzeilen.

Afbeelding 1: Overzicht van de snelbuslijnen die deel uitmaakten van de proef.

De snelbussen hebben "ondanks de goede bezetting geen aantoonbare effecten op de files", vindt Dijksma. In het onderzoek valt echter te lezen dat de snelbussen tijdens spitstijden zorgen voor minder autoverkeer en daarmee een bijdrage leveren aan het verminderen van de filedruk.

Afbeelding 2: Zonder de snelbus zouden er meer auto´s gereden hebben.

Volgens het onderzoek is het aantal deelnemers aan de campagnes te laag om meetbare invloed te hebben op de modal split op de trajecten waar de snelbussen rijden. "Daarmee is de modal split op de trajecten in de afgelopen jaren niet noemenswaardig veranderd", aldus de onderzoekers. De helft van de deelnemers aan ‘Zeker met de bus’ geeft aan na de proef met de snelbus te blijven reizen. Een kwart van de deelnemers is ingegaan op het vervolgaanbod van de vervoerders waarbij zij korting krijgen bij het gebruik van de snelbus.

Tijdens de proefperiode hebben de snelbussen steeds meer reizigers weten te trekken. Bij één van de lijnen (150), is het aantal spitsreizigers gegroeid van 38.500 in 2012 naar 90.000 in 2015. Het aantal spitsreizigers met de snelbus steeg bij alle lijnen minimaal 10 procent tot maximaal 135 procent. Veel van de reizigers blijken studenten. Bij buslijn 150 heeft de studentenkaart zelfs een aandeel van 45 procent in het aantal vervoersbewijzen.

Afbeelding 3: De snelbussen trekken tijdens de spitsuren steeds meer reizigers.

De onderzochte snelbustrajecten werden in 2014 gemiddeld gewaardeerd met een 7,6 door reizigers die voorheen voornamelijk met de auto reisden en een 7,8 door reizigers die al regelmatig met het openbaar vervoer reisden. Eind 2015 was dat een 7,6 voor alle deelnemers aan de enquête en een 7,5 voor de deelnemers die vooraf voornamelijk met de auto reisden. 

"De prikkel om van de auto over te stappen naar de snelbus is effectief geweest", schrijven de onderzoekers in hun rapport. De prikkel bestond uit de introductie van het product snelbus, de communicatie van de vervoerders en de campagne ‘Zeker met de bus’. De campagne van ‘Zeker met de bus’ maakte gebruik van een kennismakingsaanbod met probeerkaartjes. "De deelnemers vinden de probeerkaartjes een belangrijke factor voor het uitproberen van de snelbus. Met de campagne is aangetoond dat frequente autogebruikers bereid zijn de snelbus te proberen."

De meeste automobilisten die de snelbus willen proberen hebben al affiniteit met het openbaar vervoer. Het is gelukt om in totaal ongeveer 1.400 automobilisten te interesseren in het gebruik van de snelbussen. De vervoerders op de lijnen Breda/Oosterhout – Utrecht De Uithof en Almere – Utrecht De Uithof hebben hierop ingespeeld met een vervolgaanbod voor deze groep. Door een vervolgaanbod op de OV-chipkaart te zetten is het gebruik in deze groep eenvoudig te monitoren.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

3 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

3 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

4 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

5 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

5 dagen terug

Opgepast: op deze plekken wordt aan het spoor gewerkt tijdens de meivakantie

Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…

6 dagen terug