Speciale TGV gaat concurrentie aan met budget vluchten

De Franse spoorwegen (SNCF) willen de concurrentie aan gaan met lowcost airlines. Daarvoor heeft de maatschappij een nieuw concept bedacht waarvoor vier bestaande TGV dubbeldekkers (TGV Duplex) worden omgebouwd. Treintickets zullen in het nieuwe concept gemiddeld 25 procent goedkoper zijn.

De goedkope TGV-treinen zullen van Parijs via Lyon naar Marseille en Montpellier rijden. De treinen zullen echter niet in hartje Parijs starten, maar in Marne-la-Vallée. Het station Marne-la-Vallée ligt tegenover Disneyland Paris en is zo dertig kilometer verwijderd van het centrum van Parijs. Ook in Lyon stopt de trein niet in het centrum, maar bij de luchthaven Saint-Exupéry. 

Door deze strategie zijn de treinen snel op de hogesnelheidslijn, waardoor de treinen efficiënter kunnen worden ingezet. Terwijl een gewone TGV gemiddeld acht uur per dag wordt ingezet, zal de low budget TGV twaalf uur per dag worden ingezet.

In het concept is geen plaats voor de eerste klas, waardoor er ruimte is voor 630 reizigers in plaats van de huidige 530. De treintickets zullen voor een vaste lage prijs worden aangeboden, ongeacht of de klant lang of kort voor vertrek boekt. De tickets zullen daarentegen niet te annuleren of om te ruilen zijn. 

De vier omgebouwde TGV Duplextreinen moeten vanaf 2013 dienst gaan doen. De SNCF mikt erop om in 2017 winst te kunnen maken. In 2013 hoopt het bedrijf met het nieuwe concept 1,6 miljoen reizigers te kunnen vervoeren, in 2020 moet dat met een miljoen zijn toegenomen. De SNCF investeert 10 miljoen euro om het nieuwe concept op te starten.

Naast de budget TGV´s, blijven ook de klassieke TGV-treinen rijden.

Het nieuwe concept in detail:

  • Vaste lage prijs, tickets zijn niet te annuleren en uitsluitend te koop via internet. Waarschijnlijk zal de ticketprijs rond de 25 euro per enkele reis liggen.
  • Treinstellen met uitsluiteind 2e klas en zonder bar. Daardoor is er ruimte voor meer reizigers.
  • Eén stuk bagage gratis, controle bagage op het perron. 45 minuten voor vertrek aanwezig.
  • Treinen stoppen in Parijs en Lyon niet in het centrum.
  • Bij vertraging minder soepele terugbetaling. De regels zullen voldoen aan de minimale eisen die door Europa zijn vastgesteld.
  • Treinstellen zullen per dag langer worden gebruikt, dan bij de reguliere TGV.
  • De personeelskosten zullen gedrukt worden.

 

This post was last modified on 9 februari 2017 20:02

Share
Tags: OuigoTGV

Recent Posts

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

8 uur terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

1 dag terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

2 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

3 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

6 dagen terug

Harry Potterstoomtrein in Schotland stilgelegd, reguliere trein blijft rijden

De wereldberoemde Jacobite stoomtrein, ook wel Harry Pottertrein genoemd, mag in Schotland vooralsnog niet meer…

1 week terug